شورای شهر آماده ارائه گزارش ۷۰۰ ملک واگذارشده در پرونده املاک نجومی

شهرداری / بعد از اینکه شایعه بازداشت بعضی مدیران سابق شهرداری در محافل پیچید و تایید شد که حمیدرضا حیدرریان، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات دوره قالیباف بازداشت شده است، بار دیگر پرونده املاک نجومی در افکار عمومی باز شد.

به گزارش رکنا، سال ۹۵ بود که خبر دریافت املاک نجومی در رسانه‌ها منتشر شد. خبری که هرچند در نهایت موجب بازداشت افشا کننده آن شد، اما نشان داد تعداد زیادی از املاک شهرداری تهران، بدون طی کردن مراحل قانونی در اختیار بعضی افراد قرار گرفته است. نام جمعی از مدیران ارشد دوره گذشته مدیریت شهری در آن فهرست دیده می‌شد. از مرتضی طلایی گرفته تا معصومه آباد و از شهاب مرادی تا تعداد دیگری از سلبریتی‌های حامی اصولگرایان.

گروهی از اصلاح طلبان در دوره جدید تلاش زیادی کردند تا اموال مردم را برگردانند. در آن مقطع محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در آن مقطع گفته بود: در این مدت روند شناسایی املاک و فهرست شدن و فرایند بازپس‌گیری پیش رفته است. ما نسبت به انتشار اسامی اقدام نکرده‌ایم و اولویت ما بازپس‌گیری املاک است. البته ما منع هم نکردیم که اسامی منتشر شود. مثلا در منطقه ۲۲، ۹۷ هکتار از زمین‌ها را پس گرفته‌ایم و کار‌های بازپس‌گیری ۱۳۶ هکتار هم در دست انجام است و حرکت‌های خوبی انجام و قابل دفاع است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: برخی از این املاک قرارداد نداشتند باید اجاره‌نامه برای همه املاک نوشته و تنظیم شود و همه چیز در روال و نظم و برنامه مرتب شود. پیروز حناچی شهردار تهران هم تأکید دارد که چراغ خاموش در حال بازپس‌گیری املاک است.

فهرست املاک بار‌ها اصلاح شد تا در نهایت تعداد آن تقریبا مشخص شد و چند روز قبل محسن هاشمی رئیس شورای شهر در یک برنامه تلویزیونی گفت: درباره ۷۰۰ ملک واگذارشده شهرداری در دوران مدیریت سابق می‌توانیم گزارش دهیم.

همزمان با اظهارات محسن هاشمی، احمد توکلی وارد میدان شد. توکلی از جدی‌ترین حامیان قالیباف است که سعی داشته همواره چهره‌ای ضد فساد از خود نمایش دهد. او سال ۱۳۸۰ که نامزد انتخابات بود، فیلمی از خانه ساده خود به عنوان سندی بر ساده زیستی اش منتشر کرده بود و سالهاست نهادی به نام دیده بان شفافیت و عدالت را راه اندازی کرده است. با این حال توکلی شیفته مدیریت شهری گذشته است و همواره از مدیریت او تمجید کرده است.

توکلی در نامه‌ای به محسن هاشمی از او خواست به جای انتشار عمومی اسامی املاک، آن‌ها را در اختیار او قرار دهد تا صحت آن بررسی شود. او طی نامه‌ای به هاشمی گفت: ما آماده هستیم این موضوع را پیگیری کنیم. تمامی اسناد و مدارک مربوط به موضوع را به سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت بدهید.

توکلی فهرست املاک تصاحب شده شهرداری را ببینید و هر کدام را که می‌تواند اطلاع رسانی کند

در واکنش به صحبت‌های احمد توکلی، محسن هاشمی در توئیتی نوشت: به نامه سرگشاده جناب توکلی، پاسخ سرگشاده می‌دهم، برای اینکه املاک تصاحب شده شهرداری به سرنوشت املاک بنیاد دچار نشده و مانند آقای فتاح مجبور به عذرخواهی نشویم... جناب توکلی به شهرداری بیایند و پس از ملاحظه فهرست املاک، بازپس گیری هر کدام را که می‌توانند پیگیری و اطلاع رسانی کنند.

کنایه محسن هاشمی به ماجرای فتاح از این رو بود که پرویز فتاح بعد از صحبت درباره سو استفاده برخی شخصیت‌های برجسته نظام از املاک بنیاد مستضعفان، با فشار‌های زیادی مواجه شد و در نهایت ناچار شد از حدادعادل عذرخواهی کند.

احمد توکلی حالا به رسانه‌های همسو گفته حتما موضوع را پیگیری و نماینده‌ای در این باره به شورا می‌فرستد و همچنین خبر داد که قرار است با آقای هاشمی تلفنی صحبت کند. بنده از ایشان تشکر کردم که سریع پاسخ دادند. قرار است که اسناد را به ما بدهند. امروز فرد مورد نظر برای حضور در شورا را نهایی می‌کنیم و فردا معرفی می‌شود و قرار شد که کل اسناد را بدهند، البته منطق هم همین ا. ست. ما باید ببینیم که وضعیت ملک‌ها چگونه است، اجاره داده‌اند، نداده‌اند، به چه کسی داده‌اند، تصرف عدوانی بوده است یا خیر، در کل باید موضوع توسط نیرو‌های متخصص بررسی شود.

قدرت‌الله گودرزی معاون قالیباف می‌گوید براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و آئین‌نامه سازمان املاک، برخی از ملک‌ها می‌تواند مورد بهره‌برداری توسط ارگان‌ها و سازمان‌ها قرار گیرد و هر زمان هم که شهرداری اراده کند می‌تواند این املاک را بازپس گیرد.

با این حال به نظر می‌رسد زور افرادی که این املاک در اختیار آن‌ها قرار دارد به قدری زیاد است که شورا و شهرداری تا اینجا نتوانسته اند املاک را از آن‌ها پس بگیرند، اما حالا که توکلی وارد ماجرا شده است، شاید گره از املاک بیت المال باز شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟