کودکان استثنایی فراموش شدگان روزهای کرونا و مدرسه /  نیاز به معلمان متخصص برای آموزش در خانه

اوتیسم- مدرسه | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آموزش برای کودکان استثنایی نیازمند ممارست معلم، اولیا و دانش آموز است تا یادگیری حاصل شود. این امکان از طریق ویدئو کنفرانس یا اپلیکیشن هایی مانند «شاد» ممکن نیست.

این کودکان باید در مدرسه حضور داشته باشند تا آموزش ببینند. حتی آموزش برای این کودکان فقط سواد آموزی نیست، ارتباط با اجتماع برای این طیف از کودکان نیازمند آموزش های ویژه است. چه باید و می توان برای این کودکان کرد؟

مجید قدمی، رئیس اسبق سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، در این رابطه با رکنا گفت و گو کرد.

2907025

قدمی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: نیاز این بچه ها ویژه است و آموزش آنها را نمی شود به هر کسی سپرد. تعداد کودکان استثنایی در مدرسه کم است و بهتر است تعداد آنها را باز کاهش دهند. می شود آموزش را به خانواده هایشان سپرد.. این ممکن است زیرا مدارس کودکان استثنایی بیشتر از 50 یا 60 دانش آموز ندارد. اما نمی شود کودکان شدید را در این شرایط به مدرسه برد.

ادامه آموزش کودکان اوتیسم در خانه ممکن است

وی در ادامه افزود: نمی شود بچه هایی را که مشکلات جسمی و حرکتی شدید یا بیماری زمینه ای دارند را مدیریت کرد. اما باید یاد داشته باشیم که آموزش استثنایی آموزشی بسیار تخصصی است. به هیچ عنوان این آموزش در فضای مجازی ممکن نیست. حضور در مدرسه با والدین می تواند آموزش را ادامه دار کند، منتهی باید توجه کرد که موازین بهداشتی در عبور و مرور رعایت شود. می شود اینگونه آموزش را ادامه داد. استمرار آموزش برای این کودکان مهم است زیرا پیشتر هم نگران تعطیلی آموزش بودیم، مثلا دوران تابستان ها. خانواده ها می دیدند که آموخته ها تحلیل می رود.

کودکان استثنایی با بیماری زمینه ای در خانه آموزش ببینند

قدمی گفت: کشورهایی مانند فنلاند، کانادا و حتی آلمان که در آموزش استثنایی حرفی برای گفتن دارند، بر آموزش حضوری برای کودکان در این شرایط تاکید دارند، به شرط آنکه بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد. اکثر این کودکان ممکن است بیماری زمینه ای دیگری هم داشته باشند که سبب منع تردد آنها می شود. برای دیگران امکانات فراهم می شود که بتوانند در مدرسه باشند. البته همراهی خانواده هایشان لازم است. اما برای کودکاان استثنای و آن گروه از آنها که بیماری های دیگر و ترشحات دهانی دارند، بهتر است معلم به خانه برود. می توانند در دو یا سه روز در هفته در خانه همراه با معلم آموزش ببینند. نمی شود از تلویزیون یا شاد به این کودکان آموزش داد، اما اگر معلم به خانه برود، فیلم های آموزشی یاری کننده هستند.

در شرایط کرونا والدین کودکان اوتیسم نقش بیشتری دارند

رئیس اسبق سازمان آموزش استثنایی بیان کرد: خوشبختانه تولد طیف اوتیسم در خانواده تحصیل کرده بیشتر است، پس می شود بر کمک آنها حساب کرد. اوتیسم کم توانی ذهنی با اختلالات عاطفی است. بنابراین استمرار یادگیری مهم است. این خطر وجود دارد که آنها مهارت هایشان را از دست بدهند. بهمین دلیل است که اصرار بر بازگشایی مدرسه برای این کودکان است. نیاز آنها حضور در مدرسه و استمرار در بکارگیری مهارت ها است. در شرایط کرونا والدین کودکان اوتیسم نقش بیشتری دارند. البته معلمان متخصص هم می توانند به کمک کودکانی بروند که در خانه می مانند. این از شیوه هایی است که  در کانادا اجرا می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟