گلایه رئیس بانک توسعه و تعاون از حمایت دولت / مبلغ حمایتی شوخی است

 به گزارش خبرنگار رکنا، مهدیان، رییس بانک توسعه و تعاون، در نشست خبری معاون امور تعاون، در محل وزارت کار گفت: جمع سرمایه صندوق امروز 2600میلیارد است. این به نسبت آغاز به کار صندوق کرد. اگر چه این سرمایه پانزده برابر شده است، اما برای یک صندوق بانکی، این مبلغ شوخی است. بنابراین جای شکایت و شکوه برای ما است که چرا از ما حمایت لازم نشد. درست است که بحران داشتیم و ما هم این بحران را درک می کنیم، اما بهتر از این می توانستیم حمایت شویم.  

وی افزود: مسیر ما یکطرفه است. آنها فقط می خواهند تسهیلات پرداخت کنیم. باید از بانک حمایت شود. علی رغم تمام این محدودیت ها ما یک ریال هم اضافه پرداخت نداشتیم.  ما صندوقی نبودیم که باید به سپرده های مردمی تکیه کند اما این اتفاق افتاد. و این اتفاق جای تاسف دارد. این بخاطر عدم حمایتی است که باید از ما می شد.

مهدیان گفت: در حال حاضر 450 شعبه با 4500 پرسنل به ذی نفعان ما خدمات ارائه می دهند. 71 درصد به تعاون  و 21 درصد به سایر بخش های خدمات است.

محمد کبیری، معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، گفت: اقتصاد تعاون و فعالیت تعاونی ها فقط مختص ایران نیست و ۳ میلیون تعاونی در دنیا وجود دارد که ۲۸۰ میلیون نفر در این تعاونی ها مشغول به کار هستند.

او افزود: ۹۴ هزار تعاونی در سراسر کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون عضو در این تعاونی های مشغول هستند که در واقع ۱.۷ میلیون نفر در بخش تعاون ایران فعالیت می‌کنند.

کبیری تصریح کرد: ما خود را متعهد میدانیم به ارتقا سطح تعاون بپردازیم که برنامه هایی نیز در این خصوص داریم، چرا که یکی از بهترین راه های مبارزه با آثار منفی رکود اقتصادی توسعه تعاونی هاست و بهترین مسیر برای تجمیع سرمایه های خرد مردم است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: باید اذعان کنیم که در این روزها منابع حاصل از منابع بانکی به صورت عمومی در اختیار ماست در جایی هدایت می‌شود که باعث آسیب برای اقتصاد کشورماست مثل بازار ارز، طلا و... اگر مشوق هایی که در توسعه تعاون و حمایت از سرمایه گذاری مردم صورت گیرد وضعیت اقتصاد ما خوب خواهد شد.

او ادامه داد: برای رسیدن به اقتصاد خوب باید چند اتفاق اتفاق رخ دهند، مانند؛ توسعه شفافیت، توسعه نوآوری و توسعه حمایت های هدفمند از تعاونی ها. توسعه اقدامات نوین در بخش تعاون موثر است.

کبیری بیان کرد: در ۹۴ هزار تعاونی کشور که در ۳ حوزه تولیدی، توزیعی و خدمات فعال هستند که ۲۵هزار از این تعاونی ها در دولت تدبیر امید شکل گرفته است در همین راستا بودجه توانمند سازی تعاونی ها بودجه ما در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۶، ۱۲ برابر افزایش یافت

افزایش ۲۵ درصدی سقف ضمانت نامه انجام شده است.

وی گفت: افزایش ۱۲ برابری اهداف نظارتی و انتشار سندهای حوزه تعاون یکی از اقداماتی بوده است که در این سامانه انجام دادیم به گونه ای که اگر در گذشته برای تشکیل تعاونی ساده باید به ادارات مراجعه حضوری می‌کردند دیگر نیاز به مراجعه حضور نیست و اگر ۷۰ روز طول می‌کشید تا مجوز راه اندازی یک تعاونی صادر شود امروز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از کارهای ما در توسعه تعاون، توسعه شفافیت است، بر همین اساس توانستیم برای توسعه شفافیت در بخش تعاون، سامانه هوشمند و جامع تعاون را راه اندازی کنیم و این یک دستاورد خوبی است. یکی از اهداف ما در ایجاد این سامانه تبدیل بخش تعاون به یک اتاق شیشه ای است تا تمامی مردم خیالشان راحت باشد وقتی در حوزه تعاون سرمایه گذاری می‌کنند هیچ اتفاقی نمی افتد.

کبیری در ادامه گفت: برای مسکن کارگری، تفاهم نامه ای با بانک مرکزی برقرار شد. از آنها خط اعتباری 2 هزار میلیاردی درخواست داشتیم. هنوز محقق نشده است . اما برای انکه کار زمین نماند، از محل داخلی بانکها در چهار منطقه کشور اعتبار پرداخت کنیم.

تلاش برای حمایت از زنان سرپرست خانوار

معاون امور تعاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص بازار فروش محصولات زنان سرپرست خانوار و تلاش های حمایتی برای این قشر در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: ما از دولت آقای رفسجانی، تا خاتمی و احمدی نژاد و اکنون، تلا ش هایی بسیاری در زمینه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار داشتیم. اما پاشنه آشیل همه این طرح ها عدم توجه به بازار فروش محصولات بوده است. ما با شرکت دیجی کالا و چند فروشگاه آنلاین دیگر قرار گذاشته ایم که محصولات مشاغل را بر دیوار خود قرار دهند. اما باید توجه کرد که نوع تولیدات آنها نیز مهم است. تولیدی که مبتنی بر نیاز بازار نباشد، محکوم به شکست است. همه دستگاه ها باید توجه بکنند که پرداخت تسهیلات برای ایجاد یک بنگاه به تنهایی کار درستی نیست. ما نباید افرادی که بیکار هستند را به بیکاران بدهکار تبدیل کنیم. خیلی از افراد این تسهیلات را میگیرند و پس از مدتی نمی توانند محصولاتشان را بفروشند و ور شکستگی ایجاد می شود. دیجی کالا قبول کرده است محصول هزار تعاونی را بر سکوی فروش خود قرار دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

خبر در حال تکمیل ....

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 601905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟