آموزش حفاظت از محیط زیست در ایران صفر است/ شورای فرهنگ عمومی به محیط زیست ورود کند

محیط زیست- فرهنگ| احترام به محیط زیست و رفتار درست با طبیعت، چه در عرصه شهروندی و مقولات مربوط به زباله، تفکیک یا گشت و گذار در طبیعت و تسخیر طبیعت، چه به لحاظ صنعتی و فهم اهمیت استفاده از فیلترهای آلاینده، موضوعاتی هستند که باید از کودکی مورد آموزش قرار داده شوند.

این می تواند در طولانی مدت سبب تسکین طبیعت از تخریبی شود که انسان مجری آن است. این آموزش ها می تواند شهروندان را مقید کند که سواحل و کوهستان ها را تسخیر نکنند، سبب نشر آلاینده ها به طبیعت نشوند، یا اگر برای تفریح به طبیعت بکر می روند، زباله آتش زا یا شعله خاموش نشده باقی نگذارند. اما رسانه ها بالاخص رسانه ملی و آموزش و پروش و... در این عرصه چه کرده اند؟

مضاف براین، در زمانی که خلع فرهنگ سازی ملموس است، جایگاه مجازات چه است و چه میزان بازدارنده است؟ معصومه پاشایی، نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، در گفت و گو با رکنا به این موضوع پرداخت.

unnamed (1)

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی، گفت: متاسفانه جامعه انسانی، مسیری منفعل از خواست پدیده های تخریبگر طبیعت را در قبال طبیعت پیش گرفته است. این موضوع در رابطه با جهان صادق است و البته در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه، وضع به مراتب وخیم تر است، من جمله کشور ما. برای تغییر این رویکرد، نیاز به یک عزم ملی در احیای فعالیت بین بخشی است. چرا که این فعالیت بین بخشی خلعی بزرگ در کشور ما محسوب می شود. نیاز مبرم احترام به طبیعت، آموزشی است که باید از کودکی شروع شود. بنده به شخصه یاد ندارم که من باب احترام به طبیعت، در مدرسه چیزی به ما آموخته باشند. لازم است که حاکمیت به این درک برسد تا خلع آموزه های مربوط به محیط زیست در رسانه، آموزش پرورش یا هر تریبون دیگر رفع شود.

امروز بسیج فرهنگسازی درباره محیط زیست نیاز است

پاشایی در ادامه بیان کرد: در آموزش احترام به طبیعت سهل انگاری صورت گرفته است. خیلی کارها را باید انجام میدادیم و انجام نشدند. امروز چه کار می توانیم بکنیم؟ بنده معتقدم که باید یک بسیج اطلاع رسانی صورت دهیم. ما در کرونا توان بسیج اطلاع رسانی را دیدیم. دیدیم که چکگونه می توانیم در مدت کم موضوعی را بلد کنیم و در نهادینه کردن یک رفتار موفق باشیم. در واقع این نیاز امروز محیط زیست است. نیاز به یک بسیج آموزش و اطلاع رسانی است. نیاز داریم که حفظ محیط زیست، اهمیت آن، قوانین آن و نحوه برخورد با آن، یک لحظه از لب رسانه ها نیافتد. این بسیج بنا به اوضاعی که مشاهده می کنیم، هم حجم تبلیغات کرونا لازم است. ما گونه ای با محیط زیست برخورد می کنیم که به آیندگان چیزی نخواهد رسید.

شورای فرهنگ عمومی به محیط زیست ورود کند

نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: رفتار منفعل جامعه از آن سبب است که فرهنگسازی از سمت حاکمیت انجام نشده است. ما در کشور شورای فرهنگ عمومی دارین، اما کجا این نهاد در جهت حفظ محیط زیست گام برداشته است؟ این شورا در وزارت ارشاد باید این آموزش را در الویت خود قرار می داد. با توجه به وضعیتی که مشاهده می کنیم، محیط زیست می تواند موضوعی همیشگی در دستور کار وزارت ارشاد باشد. اما میبینیم که چنین نیست و می بینیم که به موضوع پرداخته نمی شود. وقتی شورای فرهنگ عمومی سهل انگاری می کند و به موضوع نمی پردازد، این مهم مورد غفلت رسانه ها هم قرار می گیرد. برخی موضوعات باید از بالا به پایین درست شوند، فرهن گسازی از وظایف دولت است.

رسانه ها و کتب درسی خالی از محتوای احترام به محیط زیست

وی اشاره کرد: به این مهم باید سالها قبل الویت می دادیم. بهرحال نشد، ولی تا دیر نشده به این فرهنگسازی اقدام کنیم. رسانه ما، کتب درسی ما خالی از محتوایی هستند که کودکانمان را به احترام به محیط زیست اندرز دهند. ما این موضوع را بارها در جلسات مجلس مطرح کردیم. باید به کودکان آموخت که یک درخت یا یک گونه جانوری چه ارزش بالایی دارد. باید بفهمند که پدرانشان چگونه زنجیره اکوسیستم را بهم زدند تا آنها تکرار نکنند.

کمترین مجازات ها برای تخریب کنندگان محیط زیست

پاشایی گفت: همه سازمان ها باید خود را متولی محیط زیست بدانند. مهم است در کار معدن، صنایع، سدسازی، راه سازی پیوست محیط زیست رعایت شود. باید یک دغدغه ایجاد شود تا همه خود را با آن هماهنگ کنند. سازمان محیط زیست یک سازمان منفعل است. نمی توانیم تنها از این سازمان انتظار رسیدگی داشته باشم.

پاشایی گفت: مجازات ها را هم باید در نظر بگیریم. اما همیشه از ضعیف ترها شروع نکنید. چرا تا محیط زیست و مجازات را مطرح میکنیم، همه یاد کشاورز و چوپان می افتند؟ چرا با زمین خوار و ویلا ساز برخورد نمی کنیم؟ در دل تهران در همین لواسان ویلاسازانی را می بینم که دل کوه را شکافته تا ساخت و ساز کنند. با این کسی کار ندارد که طبیعت را ویران کرده است، اما در مرند که حوزه بنده است، به چوپانی که گله اش را چرا برده گیر می دهند و جریمه اش می کنند. اما کسی نمی گوید چرا بالای فلان کوه یک شهرک با چه عظمت را ساختند؟ کجا شمال ایران، اطراف تهران و خیلی جاهای دیگر.

برخورد با تخلف محیط زیست را از شکارچی و معدن آغاز کنید

وی افزود: منظورم این است که ما نباید یک نسخه بنویسیم و آن را برای همه اجرا کنیم  و ما نباید اجرای همان نسخه را هم از ضعیف تر شروع کنیم. چرا از قوی تر ها شروع نمی کنید؟ از زمین خواران و معدن کاران و کسانی که منابع ملی ما را تخریب می کنند. چرا با شکارچیانی برخورد نمی کنند که بعضا تفریح آقازادگان است؟ خب حفاظت از محیط زیست را از اینجا شروع کنید، و بدانید مردم به دین حاکمانشان هستند، اگر ویلاساز و معدن کار و شکارچی ملاحظه کند، چوپان هم ملاحظه می کند. اگر با آنها برخورد شود، مردم هم کم کم یاد می گیرند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 600145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟