منابع طبیعی با 5 نیرو به جنگ آتش گسترده آمد / نیاز نیروهای مردمی به بیمه بی نام و تجهیزات در اطفاء آتش

آتش سوزی – جنگل | چند وقت پیش یکی از نیروهای مردمی در آتش سوزی جنگل کشته شد. این سبب توجه بیشتر به سهم کمک های مردمی در حریق های جنگل و امکاناتی شد که از طرف نیروهای دولتی به انها تعلق می گیرد و سبب شد که اصحاب رسانه پای صحبت فعالانی بنشینند که از همکاری نیروهای دولتی گلایه داشتند. میثم مرادی، فعال محیط زیست اهل اندیمشک، در پی آتش سوزی های اخیر بویژه جنگل بلوط، از کمبودهای نیروهای مردمی و انتظارات آنها می گوید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرادی گفت: بویژه در مناطق خوزستان، مدام درباره آتش سوزی های جنگل می شنویم. در واقع پای نیروهای مردمی به اطفا حریق باز می شود زیرا نیروهای دولتی، نمی توانند تعداد قابل توجهی نیرو را به اطفا آتش اختصاص دهند. در یکی از این آتش سوزی های گسترده، منابع طبیعی کشور توانست 5 نیرو به محل اعزام کند. این نیرو برای اطفا آن آتش گسترده تقریبا هیچ بود.

بیمه بی نام برای نیروهای مردمی لازم است

وی در ادامه افزود: درست است که مسئولیت ملی افراد آنها را به پای کار می کشاند، اما کمتر توقعی است که از طرف سازمان محیط زیست اجابت شود. کمترین نیاز نیروهای خودجوش که می تواند سبب قوت قلب شود، بیمه بی نام برای کسانی بود که به اطفا حریق اقدام میکنند. اما سازمان محیط زیست رسما اعلام کرد که تمام مسئولیت افرادی که به کمک نیروهایی منابع طبیعی می آیند، برعهده خودشان است. بنابراین هیچ انگیزه ای برای افرادی نمی ماند که باید وظیفه سازمان های دولتی را انجام دهند اما رسما به انها گفته می شود که هیچ حمایتی از آنها نخواهد شد. بدون حضور مردم مسئولین چاره ای ندارند مگر اینکه بگذارند آتش خودش خاموش شود. اما نه فقط این بیمه و حمایت در برابر حادثه که حتی ابزار مناسب و به موقعی به نیروها داده نمی شود.


نیروهای مردمی نیاز به ابزار، هماهنگی و آموزش دارند

مرادی گفت: وقتی چند هزار هکتار آتش می گیرد، محیط زیست نمی تواند نیرو تامین کند. این بدیهی است. اما فعالان محیط زیست و نیروهای مردمیف برای کمک نیاز به آموزش دارند. بدون اینکه نیروها زبده باشند، کاری از پیش نمی رود. اموزش مشکل بزرگ ما است. پیش آمده که ما نیرو به محل اطفا برده ایم و خود سبب غیر فعال کردن چند نیرو شده است. زیرا نیرو در فضای آتش گم شده بود. این با کمی ساماندهی و آموزش اتفاق نمی افتاد. اما روز قبل از آتش وقت این کار نیست. ما بارها از محیط زیست خواستیم که مانوری در اغاز فصل گرما اجرا کنیم تا برای فصل حریق آماده باشیم. هیچ کس توجهی نمی کند.


منابع طبیعی نیرو ندارد و امکانات به نیروهای مردمی نمی دهد

این فعال محیط زیست گفت: ما به کمک محیط زیست می اییم. اما قرار نیست که کسی به ما ابزار بدهد. در یکی از آتش سوزی ها نیروها 5 کیلومتر راه رفتند تا به محل اطفا برسند. وقتی به آتش رسیدیم شب بود و آتش بسیار پیش آمده بود. از آنها یک وانت خواستیم اما تقبل نکردند. در یک اتش سوزی که نزدیک بود، بعد از چند روز یک هلیکوپتر نفربر فرستادند. این به چه کارمان می آمد؟


نیاز به گروهی منسجم برای اطفا حریق داریم، دو روز دوره طلایی اطفاء آتش است

مرادی در پایان گفت: ما یک تیم اطفا نیاز داریم که از ارتش، نیروهای هلال، نیروهای منابع طبیعی و مردمی ایجاد شود. این نیرو با هر آتش سوزی باید به مثابه جنگ عمل کند. یعنی بسیج و مدیریت شکل بگیرد و به جنگ با اطفا برویم. اما شرایط کنونی چیست؟ در یک آتش سوزی منابع طبیعی 5 نیرو می فرستد. ما هم به آنها می پیوندیم و درخواست ملزومات اتش نشانی می کنیم. بعد از چند روز می فرستند و ایا بکار ما می اید یا خیر؟ خدا می داند. آتش یک دوره طلایی یک یا دو روزه دارد. اگر به آن رسیدگی نشود، گر می گیرد و خاموش کردن آن دیگر راحت نیست. همین طور بوده است که کلی از جنگل های ما سوخت. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟