مشکلات قلبی و عروقی در کمین مبتلایان به دیابت /  برخی پزشکان از داروهای جدید اطلاعی ندارند

دیابت / رضا قنواتی در نشست مجازی متخصصان غدد با بیان اینکه با استفاده از داروهای جدید می‌توان خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت به میزان زیادی کاهش داد، افزود: درمان دیابت در سال‌های اخیر با تحولات زیادی همراه شده که سبب می‌شود بیماران کمتر گرفتار مشکلات قلبی و عروقی شوند و از بروز این عارضه در آنها پیشگیری شود.

به گزارش رکنا، وی اظهار داشت: برخی داروهایی که در جهان برای درمان دیابت تا قبل از سال ۲۰۰۰ تجویز می‌شد، سبب کاهش پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نمی‌شد بلکه حتی برخی از این داروها افزایش بروز بیمارهای قلبی و عروقی را به همراه داشت.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه در گذشته از میان داروهای کاهنده قند خون در بیماران مبتلا دیابت، فقط متفورمین بر اساس مطالعات، اثرات مفیدی بر روی پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق داشته است، گفت: اولین علت مرگ بیماران دیابتی، مشکلات قلبی و عروقی ناشی از این بیماری است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و در سال ۲۰۰۸ سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) الزامی برای شرکت‌های دارویی مطرح کرد که داروهای تولیدی در حوزه دیابت، باید سبب کاهش مشکلات قلبی و عروقی شود.

برخی پزشکان از داروهای جدید اطلاعی ندارند

قنواتی با اشاره به اینکه اکنون در کشور داروهای جدید مقابله با مشکلات قلبی عروقی ناشی از دیابت وجود دارد، اظهار داشت: برخی از پزشکان و بسیاری از بیماران از داروهای جدید اطلاعی ندارند، در حالی که استفاده از این داروها می تواند جهت افزایش طول عمر بیمار و کاهش عوارض ناشی از دیابت بسیار موثر باشد.

وی تصریح کرد: داروهای جدید نه فقط خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را در میان بیماران دیابتی را کاهش می‌دهد بلکه خطر تکرار عوارض قلبی و عروقی ایجاد شده را در بیماران دیابتی، کمتر می‌کند و تغییر گایدلاین‌های درمانی در حوزه دیابت یا همان راهنماهای بالینی در حال حاضر بر اساس رویکرد توجه به داروهای نوین ضرورت دارد و در کنار این مسئله بیماران نیز باید اطلاعات جدیدی در مورد این داروها کسب کنند و پزشکان هم داروهای جدید را جایگزین داروهای قدیمی کنند.

به گفته قنواتی، زمانی که بیمار آگاهی یابد که اگر از داروهای نوین درمان دیابت استفاده کند، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی و یا سکته قلبی در وی کاهش می‌یابد، این مطالبه در او به وجود خواهد آمد که از پزشک خود درخواست تجویز داروهای جدید را داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟