شناسایی تمام منابع آلایندگی ریزگردها در داخل کشور

محیط زیست / عیسی کلانتری در برنامه "صبح وگفتگو" رادیو گفت و گو اظهار کرد: ما چیزی را بصورت محرمانه نداریم و ان شاالله دولت‌های بعدی این سیاست را دنبال می‌کنند.

به گزارش رکنا، وی که معتقد است یکی از اصول حقوق شهروندی دوری از فساد و شفاف بودن مسئولان و پاسخگویی آن هاست، دولت دوازدهم را دور از فساد دانسته و شفافیت را محور اصلی اقدامات دولت روحانی دانست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کلیه بخش‌های دولتی امروز می‌دانند که پروژه‌ها نباید لطمه‌ای به محیط زیست بزند، گفت: در این صورت اجرای همه پروژه‌های عمرانی امکان پذیر است.

کلانتری گفت: دولت موظف به رعایت این سیاست هاست و دولت‌های بعدی هم اینگونه خواهند بود.

وی محیط زیست را اینگونه تعریف کرد: محیط زیست یعنی محیط زندگی مردم.

کلانتری گفت: هرچه آلودگی و تخریب محیط زیست بیشتر باشد، زندگی آن‌ها با زحمت و مشقت و با عوامل متعدد بهداشتی و طبیعی روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: خود مردم هم به تدریج مدعی محیط زیست هستند که نتیجه عملکرد‌های دولت است.

کلانتری فهم محیط زیستی و حساسیت مردمی نسبت به این مهم را از برکات دولت دوازدهم دانست و گفت: امروز ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت یورو۴ و یورو۵ در کشور تولید می‌کنیم و دستاورد بسیار بزرگی است.

وی افزود: به ازای یک کیلومتر خودرویی که در کشور حرکت می‌کرد، یک ممیز هجده صدم گرم مواد مضر تولید می‌نمود. امروز این رقم به صفر ممیز نیم گرم رسیده است.

کلانتری گفت: از اول امسال علی رغم مقاومت‌ها، خودروسازان را مکلف به تولید خودروی یورو۵ کردیم و راهنمایی و رانندگی حق ندارد غیر از ۵هزار دستگاه تاکسی که سال گذشته تولید شد، [اجازه تردد خودروهای آلاینده را بدهد.]

وی افزود: مردم باید مدعی باشند تا هوای پاک و آب سالم و طبیعت سالم داشته باشند.

شناسایی تمام منابع آلایندگی ریزگردها در داخل کشور

کلانتری گفت: امروز تمام منابع آلایندگی ریزگردها را در داخل کشور شناسایی و بیش از یک و نیم میلیون هکتار در برخی شهرها را تثبیت کردیم.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: دولت قبول کرده که جنگل‌های شمال کشور جنگل‌های زیست محیطی است و بهره برداری از این‌ها منع شده. برای منطقه زاگرس دنبال پروژه‌ای کامل مانند دریاچه ارومیه هستیم که شاید به عمر این دولت کفاف ندهد.

با افزایش مصرف گاز خانگی، آلایندگی شدید ایجاد می شود

کلانتری گفت: وقتی مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد، وزارت نفت ناچار به قطع مصرف گازی نیروگاه‌ها شده و آن‌ها را وارد چرخه مصرف مازوت می‌کند که در این صورت آلایندگی شدید ایجاد می‌شود و در این زمینه هم باز مردم باید کمک کنند.

وی افزود: اگر مردم گاز را به صرفه مصرف نکنند، ما مجبوریم برق را قطع کنیم. البته ان شاالله در آینده اکتشافات گازی ما اضافه شود تا کفاف مصرف خانگی و نیروگاه‌ها را دهد.

کلانتری همچنین مصرف آب در کشورمان را خلاف ضوابط بین المللی دانست و افزود: نزدیک به ۱۰۰ درصد آب تجدید پذیر را مصرف می‌کنیم که بخشی از حقوق نسل‌های آینده است.

وی ادامه داد: سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب از آب زیر زمینی برداشت می‌کنیم که باید از این حقوق برای نسل‌های آتی حفاظت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: صنایع آب بر باید وارد سواحل جنوب و شمال و صنایع غیر آب بر در مناطق کویری مستقر باشد. این موضوع علمی است و به رقابت دو بخش ارتباط ندارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 599199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟