تالاب هورالعظیم توسط وزارت نفت آبگیری می‌شود

تالاب هورالعظیم / مسعود باقرزاده کریمی، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست، درباره علت خشک شدن بخشی از جنوب تالاب هورالعظیم اظهار کرد: وضعیت تالاب هورالعظیم از چند دهه گذشته ثابت بوده است که در برخی از زمان‌ها آبگیری آن به خصوص در پایین دست تالاب بیشتر بود، اما ارزش اکولوژیکی آنچنانی ندارد.

به گزارش رکنا، وی با بیان اینکه زمانی تالاب‌ها را به کنوانسیون معرفی می‌کنند که معیار‌های اکولوژیک آن‌ها تعیین شده باشد، گفت: کنوانسیون رامسر ۱۰ معیار دارد، تالابی که هر کدام از این معیار‌ها را داشته باشد می‌تواند در این کنوانسیون ثبت شود.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه در برخی از زمان‌ها تمام مساحت تالاب‌ها شامل این معیار‌ها نمی‌شود، افزود: تالاب‌ هامون در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت دارد، اما تنها ۶۰ هزار هکتار از مساحت آن در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

تالاب ها سیل را کنترل و آب را ذخیره می کنند

وی با بیان اینکه برخی از قسمت‌های تالاب‌ها ارزش کنترل کنندگی سیل و ذخیره آب را دارند، ادامه داد: توانستیم مخازن یک و دو تالاب هورالعظیم را که ارزش‌های اکولوژیکی تعریف شده دارند و در دنیا نیز تأیید شد‌ه‌اند، به کنوانسیون معرفی کنیم.

خشک شدن قسمتی از تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان محیط زیست با اشاره به خشک شدن قسمتی از تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت گفت: در این خصوص به وزارت نفت انتقاد‌هایی داشتیم که مذاکرات فراوانی نیز در این زمینه صورت گرفت و در این مذاکرات بیان شد که باید آبگذر‌های ساخته شده را طوری بازسازی کنند که جریان آب در همه تالاب برقرار شود.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی احداث جاده‌های آنتنی موجب قطعه قطعه شدن تالاب هورالعظیم شده بود که وزارتخانه‌های راه و نفت این جاده‌ها را از طریق آبگذر‌ها و زیرگذر‌ها به هم وصل کردند که جریان آب به کل تالاب منتقل می‌شد.

باقرزاده کریمی گفت: بیشتر خشکی تالاب‌ها در فصل تابستان است و این خشکی از جنوب تالاب آغاز می‌شود، زیرا منبع آبی تالاب از شمال و بالا دست‌ها است و تا آب بخواهد به پایین دست برسد تبخیر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597914 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟