رشد ۴۸ درصدی نرخ باسوادی کشور بعد از انقلاب / دیپلم گرفتن 6 ساله سوادآموزان

بیسوادی / شاپور محمد زاده در جلسه شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان گفت: در چهار دهه عمر بارکت انقلاب شکوهمند اسلامی، دستاوردهای خوبی در حوزه باسوادی جامعه را بدست آوردیم بطوری که در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد افراد کشور از نعمت سواد برخوردار هستند.

به گزارش رکنا، وی افزود: در حوزه سواد آموزی قبل از انقلاب و مطابق سرشماری سال ۱۳۵۵ تعداد افراد بی سواد سنین ۹ تا ۴۹ سال کشور ۵۲ درصد بود و فقط ۳۰ درصد زنان جامعه دارای سواد بودند.

96 درصد از ایرانی ها با سوادند

محمد زاده ادامه داد: طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ میانگین باسوادی کشور تقریباً ۹۶ درصد اعلام شده است و نرخ بی سوادی افراد کشور از ۵۲ درصد به ۴ درصد کاهش یافته است و امیدواریم با حمایتهای همه جانبه، جشن ریشه کنی بیسوادی را در کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان سواد آموزی وزارت آموزش و پرورش به نرخ باسوادی استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: وضعیت سواد آموزی استان هرمزگان مطابق سرشماری سال ۱۳۹۵ مطلوب و تقریباً به میانگین کشور نزدیک است و حدود ۹۶ درصد مردم استان هرمزگان باسواد هستند و از طرفی سواد آموزی کشور برای بهبود بهتر وضعیت باسوادی در این استان، در برابر اختصاص بودجه به طرح های سوادآموزی از طرق شورای آموزش و پرورش، دو برابر همان بودجه را به آن طرح اختصاص می دهد.

محمد زاده، عزم همگانی را برای ریشه کنی بیسوادی ضروری دانست و تصریح کرد: برای ریشه کنی به کمک شورای آموزش و پرورش استان ها، کمک اهالی و معتمدین روستاها، امامان جماعت و ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران و دهیاران احتیاج داریم.

به دنبال ساز و کاری برای دیپلم گرفتن 6 ساله سوادآموزان

معاون مقام عالی وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان سوادآموزی کشور به دنبال آن است که آموزش تارکان و بازماندگان تحصیل حوزه بزرگسالان را نیز به سوادآموزی سپرده شود و در این راستا به دنبال ساز و کاری هستیم که آموزش در سواد اموزی به شکلی متفاوت از آموزش عادی صورت گیرد و یک فرد بعد از تحصیل شش ساله یعنی دو سال در ابتدائی، دو سال تحصیل در متوسطه اول و دو سال تحصیل در متوسطه دوم بتوانند دیپلم خود را دریافت کند.

محمد زاده به تقسیم بندی نحوه آموزش سواد آموزی در استان ها با رتبه های متفاوت اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: استان هایی که نرخ باسوادی آنها بالاتر از نرخ میانگین باسوادی کشوری هستند، آموزش آنها در ابعاد تحکیم، تثبیت و تعمیق با جدیت بیشتری دنبال می شود و در استان هایی که نرخ باسوادی آنها زیر میانگین کشوری هستند، تأکید بر آموزش سواد ابتدائی است.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور اضافه کرد: در استان هایی به مانند استان هرمزگان که نرخ باسوادی آنها مطابق میانگین باسوادی کشور است، فعالیت سواد آموزی آنها به صورت تلفیقی یعنی هم در حوزه افزایش سواد و هم در حوزه تحکیم و تثبیت می باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟