دروس عملی در سال تحصیلی حضوری ارائه شوند

وزیر علوم / در پنجاه و سومین نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌ها که صبح امروز (سه‌شنبه) به صورت مجازی در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامی با تشکر از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها به خاطر ارتباط مستمر با بدنه اجرایی دانشگاه‌ها در ترم گذشته اظهار داشت: آموزش مجازی در دانشگاه‌ها تجربه جدیدی محسوب می‌شود و با مجوزهای محدود برای ارائه این روش، ولی در شرایط شیوع بیماری کرونا، یک الزام و اجباری به وجود آمد که که ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که دانشگاه‌ها در انجام این امر توفیقات خوبی به دست آورده‌اند.

به گزارش رکنا، وی تاکید کرد: با توجه به تجربیات ارزنده دانشگاه‌ها در ارائه آموزش‌های مجازی در ترم گذشته، لازم است با استفاده از این تجربیات و برطرف کردن نواقص و کاستی‌های آن، روش آموزش الکترونیکی با کیفیت مطلوب‌تر در ترم آینده در دانشگاه‌ها ارائه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه در ترم جدید باید ارائه دروس دانشگاهی به صورت مجازی را در اولویت قرار دهیم، گفت: مدیران گروه‌های آموزشی محور اصلی اجرای صحیح آموزش مجازی در دانشگاه‌ها هستند وبا توجه به شناخت کاملی که از دروس، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دارند، وظیفه نظارت، کنترل و پی‌گیری عملکرد اعضای هیئت علمی گروه و خدمات‌رسانی به دانشجویان به نحو صحیح بر عهده آنان است و معاونان آموزشی نیز باید به صورت جدی این قضیه را پی‌گیری کنند.

سال تحصیلی ترکیبی از حضوری و مجازی خواهد بود

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریورماه به صورت ترکیبی حضوری و مجازی آغاز می‌شود، گفت: بر این اساس زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات آموزشی، انتخاب واحد و برنامه‌های درسی دانشجویان و زیرساخت‌های لازم آموزش‌های مجازی باید به صورت جدی پیگیری شود.

دروس عملی به صورت حضوری ارائه شوند

وزیر علوم با بیان اینکه در ترم تحصیلی آینده باید زیرساخت‌های لازم برای امکان حضور دانشجویان برای گذراندن واحدهای عملی، پایان‌نامه و رساله در دانشگاه‌ها فراهم شود، افزود: ما نباید ارائه دروس عملی در دانشگاه‌ها را به زمانی موکول کنیم که این بیماری پایان یافته باشد، بلکه دانشگاه‌ها باید در خصوص ارائه امکانات رفاهی برای این گروه از دانشجویان از قبیل خوابگاه و تغذیه در ترم بعدی برنامه‌ریزی کنند.

دکتر غلامی با تاکید بر حضور و نظارت مسئولان دانشگاهی در برگزاری کنکور سراسری اظهار داشت: برگزاری آزمون سراسری ان شاءالله از فردا آغاز می‌شود و تا شنبه نیز آینده ادامه خواهد داشت و خوشبختانه با تدابیری که با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است، داوطلبان با اطمینان خاطر در آزمون شرکت کنند و خانواده‌های آنان نگرانی نداشته باشند، زیرا تمام تدابیر بهداشتی اندیشیده شده و ان شاءالله آزمون خوبی برگزار خواهد شد.

وزیر علوم افزود: ورود دانشجویان جدید را احتمالاً از ابتدای آبان ماه در محیط‌های دانشگاهی پذیرا خواهیم بود وبرای آشنایی آنان با محیط و فضای دانشگاه‌ها، مسئولان امر می‌توانند در صورت امکان برای حضور دوهفته‌ای دانشجویان در محیط دانشگاه برنامه‌ریزی کنند و یا حداقل با ارائه یک تور مجازی و ارتباط با مسئولان دانشگاه، این عزیزان را با بخش‌های مختلف دانشگاه‌ها آشنا کنند.

دکتر غلامی با بیان اینکه حتی بعد از ریشه کنی بیماری کرونا، سرمایه به دست آمده ناشی از تجربیات ارزنده آموزش مجازی رابرای توسعه ظرفیت آموزش‌های دانشگاهی باید حفظ کنیم، گفت: یکی از مزایای بزرگ این روش، ارائه آموزش برای دانشجویان داخلی و خارجی در اقصی نقاط کشور و جهان است و با ارائه این روش بسیاری از دانشجویان خارجی که خواستار تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند، می‌توانند به راحتی به تحصیل در دانشگاه‌های کشورمان بپردازند.

وی افزود: در جشنواره اخیر حرکت که در فضای مجازی برگزار شد، حدود ۳۰ هزار دانشجوی خارجی شرکت کرده بودند و از ۱۲۷ کشور جهان در خواست حضور در جشنواره ارسال شده بود و این امر نشان‌دهنده آن است که فعالیت‌های دانشجویی ایران در بسیاری از کشورها دیده می‌شود.

وزیر علوم بر لزوم جمع‌بندی تجربیات موفق ارائه آموزش‌های مجازی در ترم گذشته دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: آموزش در برنامه‌های نیم‌سال آینده باید مرتب، منظم، به موقع و در ساعات مشخص برگزار شود و نظارت‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

دکتر غلامی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی در طرح ساماندهی آموزش عالی، ایجاد شبکه‌های علمی است، گفت: دانشگاه‌ها با استفاده از این شبکه می‌توانند از ظرفیت تمام دانشگاه‌های کشور استفاده کنند و دانشگاه‌های بزرگ می‌توانند خدمات خوبی به دانشگاه‌های کوچک و نو پا ارائه دهند.

وزیر علوم در پایان اظهار امیدواری کرد با ریشه‌کنی بیماری کرونا، شاهد حضور دانشگاهیان در کنار یکدیگر باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟