درگذشت 16 نفر از ابتدای سال 98 بر اثر تب کریمه کنگو / علائم و نشانه‌های بیماری

کریمه کنگو / دکتر بهزاد امیری، با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از چند طریق به انسان منتقل می‌شود، گفت: هنگامی که کنه برای خونخواری از یک دام به بدنش می‌چسبد، ویروس به دام منتقل شده و اگر انسان در تماس با خون و ترشحات خونی دام قرار گیرد، شانس ابتلا به بیماری در او به وجود می‌آید. CCHF یا تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است و زمانیکه کنه‌های هیالوما که ۸۰۰ روز عمر می‌کنند، حیوان را مورد گزش قرار می‌دهند، ویروس به بدن دام منتقل می‌شود و دام طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود؛ در حالی که ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد. چنانچه طی این مدت، دام توسط انسان بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی و رعایت نکات بهداشتی ذبح شود و انسان در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد. البته خود کنه آلوده هم می‌تواند انسان را مورد گزش قرار داده و او را آلوده کند.

احتمال فوت بیمار بین 10 تا 40 درصد

به گزارش رکنا، وی درباره علائم بیماری تب کریمه کنگو، اظهار کرد: تعداد زیادی از افراد مبتلا به این بیماری علائمی از خود بروز نمی‌دهند، اما افرادی که دچار علائم می‌شوند در فاز اولیه دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط می‌شوند و اگر بیماری وارد فاز حاد خود شود، فرد دچار خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی مخاط، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی می‌شود که اگر تحت درمان مناسب قرار نگیرد، ممکن است جان خود را از دست دهند. احتمال فوت بیمار در فاز حاد بیماری بین ۱۰ تا ۴۰ درصد است.

درگذشت 16 نفر از ابتدای سال 98

وی با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلا به بیماری CCHF را در انتهای فصل بهار و تابستان مشاهده می‌کنیم، ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۱۹ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که ۱۱ نفر به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۸ نفر مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی کردیم که از این تعداد متاسفانه ۵ نفر جان خود را از دست دادند.

هشدار نسبت به خرید گوشت‌هایی که بدون نظارت سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اجتناب از خرید گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، نسبت به محل ذبح دام هشدار داد و افزود: ذبح دام حتما باید در کشتارگاه‌های مجاز با حضور دامپزشکان انجام شود تا با در نظر گرفتن شرایط بهداشتی از احتمال انتقال بیماری از دام به انسان جلوگیری شود. ذبح دام در منزل یا معابر سبب جاری شدن خون‌آبه‌ها، آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منقله از دام به انسان می‌شود. نگهداری گوشت دام ذبح شده به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال امری بسیار مهم است. البته توصیه می‌کنیم جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟