جشنواره فارابی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را به دنیا معرفی می‌کند

جشنواره فارابی / صبح امروز آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان حوزه علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش رکنا، ستاری در این مراسم با اشاره به سابقه طولانی ایران در حوزه علوم انسانی، گفت: ایران در این حوزه تجربه و سابقه طولانی دارد اما در زمینه انتشارات علوم انسانی هنوز جایگاه خوبی نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که برگزاری جشنواره فارابی در شناساندن و معرفی فرهنگ غنی ایران در حوزه علوم انسانی به دیگر کشورها موثر است و باید چنین رویدادی حمایت شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این جشنواره با شکوه و عظمت درخور شان خود برگزار نشد اما این رویداد در هر شکل و شرایطی که برگزار شود باز هم یک جشنواره مهم و تاثیرگذار است.

رییس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: در شرایط فعلی که همه دنیا درگیر بیماری کرونا هستند وظیفه همه ما است که به یکدیگر کمک کنیم به خصوص در حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی.

فارابی در حفظ استقلال علمی کمک کننده است

در ادامه این مراسم منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای کاهش مشکلات و نگرانی‌ها در کشور باید معطوف به تدوین بسته‌های سیاستی دقیق و مناسب از سوی اندیشمندان حوزه علوم انسانی باشد، گفت: جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده تا در حفظ استقلال علمی پیشتاز بماند.

وی شناسایی و حمایت از اساتید، اندیشمندان و محققان حوزه علوم انسانی را توفیقی ارزشمند دانست و گفت: حوزه تخصصی علوم انسانی در جشنواره فارابی ایجاب می‌کند تا ما در زمینه‌های مختلف این حوزه، به توجه و شناخت هرچه بیشتر اساتید و اندیشمندان همت بگماریم. این توفیقی است که در این ۱۱ دوره نصیب ما شده است؛ هر چند دریای بزرگی از دانش و علم در حوزه علوم انسانی وجود دارد که بسیاری از غواصان ژرف‌نگر این حوزه در آن تلاش می‌کنند و شاید ما فقط توفیق معرفی بخش محدودی از این عزیزان داشتیم.

غلامی همچنین افزود: طبعاً راه‌اندازی و حمایت از تداوم برگزاری رویدادهای باشکوهی مانند فارابی برای تحقق اهداف مهمی چون شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر علوم انسانی، ترغیب و تشویق استعدادهای جوان برای تحصیل در این حوزه، تبیین کارکرد و نقش خطیر علوم انسانی در فرآیند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ملی از طریق شناخت مسائل جامعه، بخش قابل توجهی از این حرکت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در روند برگزاری یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی، تعداد زیادی از اساتید برجسته کشور و انجمن‌های علمی معتبر در فرایندهای علمی و اجرایی همکاری نزدیک داشتند، بیان کرد: تحقق اهدافی که جامعه ایران معاصر مهم می‌داند، نیازمند راهنمایی محققان ایرانی و اسلامی است که این امر به استقلال نهادهای علمی بستگی دارد. در واقع هرگاه شکوفایی و پیشرفتی صورت گرفته، پیش از آن اندیشمندان و نویسندگانی بودند که با تفکر مستقل و توجه ظریف به رویدادهای اطراف خود، قلم زدند لذا هر فعالیتی با نگاه اندیشمندان امکان ظهور و بروز پیدا می‌کند.

غلامی با بیان اینکه جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده تا پیشتاز حفظ استقلال علمی بماند و سهم خود را در معرفی اساتید، نخبگان و دانشمندان در این حوزه ایفا کند، گفت: بررسی نتیجه این جشنواره به نوعی پایش منظم علوم انسانی و اسلامی و برآوردی از وضعیت آن به شمار می‌رود، بیانگر آن است که باید به کیفیت آثار علمی در همه حوزه‌ها بخصوص علوم انسانی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به شرایط کنونی جهان و شیوع ویروس کرونا مطرح کرد: در ماه‌های گذشته شیوع این بیماری جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی را متأثر ساخته و لذا بیش از گذشته، نقش مهم علوم انسانی برای گذر کم هزینه از این بحران احساس می‌شود. مسائلی چون تحولات سبک زندگی، حفاظت از محیط زیست و سیاست‌گذاری علمی از مواردی است که پژوهشگران این حوزه با تکیه بر تجربیات ملی و جهانی، می‌توانند آموزش عالی کشور را در شرایط فعلی مساعدت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با بیان اینکه امیدوارم این نوع از جشنواره‌ها هرسال سبب ایجاد ارتباط بیشتر جامعه علمی کشور با اساتید و صاحب‌نظران علوم مختلف در دنیا باشد، گفت: از همه کسانی که در طول این مدت به برگزاری هرچه بهتر این جشنواره کمک کردند، کمال تشکر را دارم.

استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در حوزه علوم انسانی هدایت می‌شوند

جشنواره فارابی هر سال با هدف هدایت استعدادهای جوان به تحصیل و تحقیق در حوزه علوم انسانی و اسلامی، کمک به کاربردی شدن علوم انسانی از طریق شناسایی مهم‌ترین مسائل در گستره جامعه ایران و جهان اسلام و شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی برای بهره‌مندی از توان آنها در فرایند توسعه مرزهای دانش برگزار می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596857 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟