اورژانس هوایی  55 درصد مرگ و میر مادران باردار را کاهش داد

اورژانس/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در کشوری همچون ایران که پر است از آسیب های اجتماعی هلی کوپتر اورژانس یکی از شاخصه های بسیار مهم سلامت محسوب می شود. اما چقدر هلی کوپتر در ایران کم است؟ پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به این که تحریم ها در خرید هلی کوپترها برای اورژانس موثر بوده است، تاکید کرد: ما مطابق دستور العمل و پروتکل های اعزام هلی کوپتر عمل می کنیم. قطعا اگر شرایط جوی و آب و هوا اجازه بدهد برای موارد اورژانس هلی کوپتر اعزام می شود. اما امکان دارد که شرایط آب و هوایی اجازه پرواز را ندهد که به دلیل ایمنی هلی کوپتری اعزام نمی شود.

وی با اشاره به در توسعه اورژانس هوایی گفت: قرار بود در فاز اول 44 فروند هلی کوپتر داشته باشیم اما 45 هلی کوپتر داریم. در فاز دوم این تعداد را به 55 فروند هلی کوپتر برسانیم و نهایتا در بهترین شرایط که 75هلی کوپتر نیاز داریم که در آخرین فاز انجام خواهد شد. امسال 3فروند هلی کوپتر خریداری می کنیم. در این شرایط یگان هایی مانند هوا نیروز، هواناجا، نیروهوایی سپاه و نیروهایی به ما کمک می کنند و ما هلی کوپترهای آنها را تجهیز می کنیم. البته دو شرکت خصوصی نیز به ما کمک می کنند.

مکان یابی تماس ها توسط اورژانس کشور

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان این که تاکنون از این خدمات به نحو احسنت استفاده کردیم، افزود: 65درصد بیماران هلی کوپتر به سرعت به اتاق عمل جراحی اعزام شده اند. ضمن آن که در دو استان 55درصد مرگ و میر مادران باردار را اورژانس هوایی کاهش داده است.

پیرحسین کولیوند در پایان با اشاره به این که سیستم های تماس اورژانس مجهز شده اند، گفت: اگر فردی برای یک لحظه هم پشت خط 115 بماند همکاران ما به سرعت به او پاسخ می دهند و در حال حاضر پشت خطی نداریم. البته ممکن است برای لحظه ای پیک تماس داشته باشیم اما اجازه ندادیم که رنگ سبز پاسخگویی به قرمز برسد برای اورژانس یک لحظه هم مهم است. حتی لوکشین تلفن ها را در سیستم پاسخگویی خودمان داریم و به سرعت منطقه جغرافیایی تماس گیرنده را نشان می دهد و این تجهیزات باعث شده که زمان رسیدن اورژانس به بیمار سه، چهار دقیقه کاهش یابد. آموزش های لازم برای پاسخگویی به مردم در خصوص کووید-19 و بیماری های دیگر به همکارانمان ارائه کردیم. این آموزش ها علمی و مستند کتاب های اصلی آموزش پزشکی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 596759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟