تحریم ها شامل حال اورژانس کشور نیز شد / توضیح تمهیدات اورژانس برای کنکور سراسری

اورژانس / پیرحسین کولیوند در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم‌ها بر خدمات سازمان اورژانس کشور گفت: هرچند اکنون هم ممکن است به آمبولانس نیازمند باشیم، اما با توجه به تامین آمبولانس‌ها در چند سال گذشته که گشایشی اتفاق افتاده بود، در حال حاضر خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم و زمان رسیدن ما به مددجو کاهش یافته است. نسبت به سال گذشته تقریبا ۴۰ درصد خدمات را افزایش دادیم و زمان حضور کاهش یافته است. قبلا ۳۸ دقیقه بود که الان کمتر از ۱۴ دقیقه است.

وی ادامه داد: اکنون در اورژانس هوایی ۴۵ بالگرد داریم که خدمات قابل توجهی ارائه داده است. در سازمان بهداشت جهانی که قبلا در حوادث ترافیکی جزو کشورهای گروه هشتم جهان بودیم، اکنون جزو کشورهای گروه الف هستیم و با کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه می‌شویم.

اجرای قانون بهره وری در اورژانس کشور

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره اجرای قانون بهره وری در این سازمان بیان کرد: شبهاتی در زمینه قانون بهره وری قبلا وجود داشت که با حضور در دیوان عدالت حل شد و همکارانی که دستورالعمل اجرای قانون بهره وری را اجرایی می‌کند، برای آنها انجام می‌شود. شبهه‌ای از زمان شروع آن وجود داشت که در حال انجام هستیم. این‌که همکاران ما جزو گروه بالینی هستند شکی نیست و از این موضوع کاملا دفاع می‌کنیم. بودجه‌ای که باید برای این کار اختصاص داده شود باید توسط سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شود که در حال پیگیری آن هستیم.

وی ادامه داد: در برخی موارد که از چه زمانی مشمول کارکنان می‌شود شاید شبهاتی وجود داشته باشد. این طور نیست که قانونی بر زمین مانده باشد و همه ما تابع قانون هستیم.

تمهیدات اورژانس برای کنکور سراسری

کولیوند در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره تمهیدات سازمان اورژانس کشور برای برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: برای برگزاری کنکور سراسری با هماهنگی معاونت بهداشت آماده هستیم و پروتکل‌های آماده شده نیز اجرایی می‌شود. سازمان اورژانس کشور هیچ وقت خود را جدا از سایر همکاران نمی‌داند و در کنار داوطلبان کنکور هستیم.

وی بیان کرد: برای مراسم محرم نیز بر اساس هرچه پروتکل‌های بهداشتی و درمانی بوده، اقدام خواهد شد و در کنار مردم خواهیم بود و خدمات را گسترده‌تر خواهیم کرد. ضمن این‌که نشانه‌ای از ماه محرم را در آمبولانس‌ها خواهیم داشت که به نوعی در این عزاداری‌ها شریک هستیم. ممکن است وزارت کشور یا وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی تمهیداتی داشته باشد که ما عین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت می‌کنیم.

آمبولانس ریلی

وی درباره اورژانس ریلی اظهار کرد: آمبولانس ریلی یکی از آرزوهای ما بود که با کمک وزیر راه و شهرسازی و حمایت مدیرعامل راه آهن قرار بر این شد که ۳۰ واگن را به صورت آمبولانس ریلی داشته باشیم و سپس دو بیمارستان برای ریل آمبولانس تجهیز شوند که اولین مورد در عید غدیر بهره برداری شد. این آمبولانس‌ها به لوکوموتیوها متصل می‌شوند. آموزش خدمات در واگن‌ها نیز انجام می‌شود تا کمک‌های اولیه و خود امدادی و دگر امدادی و درخواست امداد از سامانه ۱۱۵ نیز انجام شود.

کولیوند افزود: حتما دو بیمارستان ریلی را هم در کشور راه اندازی می‌کنیم و اگر این ۳۰ ریل راه اندازی شود تمام خطوط را پوشش خواهد داد.

اقدامات سازمان اورژانس در طول بحران کرونا

کولیوند گفت: سازمان اورژانس کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده و وارد عملیات شد. برنامه ریزی دقیقی برای مواجهه با این بیماری از طرف اورژانس انجام و آموزش‌های لازم به پرسنل ارائه شد. از ابتدا دچار شتاب زدگی و عجله نشده و به صورت دقیق کارهای فوریت‌های پزشکی را انجام دادیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین توسط سازمان اورژانس کشور و قرنطینه این دانشجویان برای ۱۴ روز انجام شد. ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیمارانی که با ویروس کرونا مواجه شده بودند نیز توسط تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد. این تیم از دو سال قبل شکل گرفت که یک تیم بین المللی محسوب می‌شود و در سراسر کشور حضور دارند. این تیم عملیات ویژه برای خدمت رسانی در زمان‌هایی مثل سیل و زلزله و طوفان و بیماری‌هایی مثل کرونا ایجاد شده و تجهیزات کافی و لازم هم برای این تیم فراهم شده است.

وی ادامه داد: در طول این دوران با تماس‌های چهار برابری با دیسپچ‌ها مواجه شدیم. به سرعت طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به یک مرکز تلفن برای کرونا کردیم و همکاران ما به صورت داوطلب در این مرکز حاضر شده و پاسخ‌گویی به سوالات هم در این مرکز انجام شد. هنوز این مرکز در حال خدمت رسانی به افرادی است که نیازمند کمک هستند. یکی از اقدامات دیگر سازمان اورژانس کشور، ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: شاید بسیاری از افراد برای دریافت خدمات به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، اما خدمات فوریت‌های پزشکی کاهش پیدا نکرده و این خدمات با دقت بالا ارائه می‌شود. رضایت مندی مردم دلیل بر ارائه خدمات مناسب توسط سازمان اورژانس است. در بحران کرونا نیز سعی و تلاش ما این بود که به بقیه سازمان‌ها که به کمک نیاز داشتند هم کمک کنیم. بعد از گذشت شش ماه همکاران ما هنوز در آماده باش هستند و ۴ نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و ۱۹۰۰ نفر از همکاران ما در اورژانس به ویروس کرونا مبتلا شدند.

کولیوند بیان کرد: در همین بازه زمانی ۱۱۵ پروژه جدید افتتاح شد که یکی از آن موارد راه اندازی اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

رضایت مندی از اورژانس ۱۱۵ افزایش یافته است

وی گفت: برای کرونا از تیم عملیات ویژه استفاده می‌شود که تجهیز شده‌اند. در نتیجه تاثیری بر کاهش ارائه خدمت به سایر مردم نداشته است. اگر بررسی میدانی انجام دهید، مشاهده می‌شود که میزان رضایت مندی مردم از اورژانس ۱۱۵ افزایش یافته و تقدیر و تشکر از سامانه ۱۹۰ خیلی بیشتر از شکایت‌ها و انتقادها است. یعنی تعداد شکایت‌ها و انتقادها برای اورژانس ۱۱۵ بسیار کاهش یافته است.

خدمات اورژانس رایگان است

وی بیان کرد: خدمات اورژانس در همه سطوح برای مردم رایگان است و تنها جایی که ارائه خدمات رایگان را بدون منت ادامه می‌دهد، سازمان اورژانس است. همزمان با اقداماتی که انجام می‌دهیم سامانه ۱۱۵ به متخصصان حاضر در دیسپچ متصل می‌شود تا خدمات درمانی از همان محل تا تحویل بیمار به بیمارستان انجام شود.

افزایش نیروی انسانی اورژانس

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره افزایش نیروی انسانی در این سازمان گفت: در حال حاضر هم نیروهای اورژانس کم است. در استخدام‌های جدید نیز وزارت بهداشت نظر ویژه‌ای به اورژانس دارد و از مجوز استخدام سه هزار نفر، ۵۰۰ نفر برای فوریت‌های پزشکی در نظر گرفته شده و ۳۵۰ نفر نیز به صورت قراردادی جذب می‌شوند و از هفت هزار نفر بعدی هم تعداد قابل توجهی به اورژانس ۱۱۵ اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: البته همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. در حال حاضر ۳۰ درصد دانشجویان که از ترم قبل وارد دانشگاه شدند از خواهران هستند.

آموزش عمومی اورژانس

کولیوند گفت: در آموزش عمومی خوب کار کردیم. به طور مثال در دو سال گذشته برای چهارشنبه سوری توانستیم ۶۵ درصد مصدومان چهارشنبه آخر سال را کم کنیم. با وزیر آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌هایی انجام شده که در کتاب‌های درسی مطالب امدادخواهی و خود امدادی و دگر امدادی را آموزش بدهیم.

وی ادامه داد: با حضور پررنگ گروه آموزشی ما در مدارس این اقدامات انجام خواهد شد و در عین حال از فضای مجازی هم می‌توانیم کمک بگیریم. این موارد هم می‌تواند از حوادث پیشگیری کرده و جان‌ها را نجات بدهد.

۷۵ درصد بیماران کرونا توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند

رییس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: برای تخت‌های بیمارستانی اورژانس تمهیدات خاصی اندیشیده شده و جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که توانسته خدمات گسترده‌ای را به بیماران کرونایی ارائه بدهد. ۷۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شده و صد در صد این بیماران که بین بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند هم توسط اورژانس انتقال پیدا کرده‌اند. تاکنون کمبود تخت گزارش نشده و معاونت درمان در این زمینه برنامه ریزی کرده است.

وی افزود: اضافه بر وظیفه ذاتی خود، برای این حوادث هم برنامه ریزی می‌کنیم تا حضور داشته باشیم. هر جا با برنامه ریزی عمل کردیم، عقب نیفتاده و دچار شتاب زدگی نشدیم. با برنامه ریزی دقیق‌تر می‌توانیم خدمات بهتری را ارائه بدهیم. امروز با مسئولان معاونت بهداشت هم جلسه‌ای داشتیم تا سناریوهای مختلف در فصل‌های آینده را تعریف کرده و برنامه ریزی کنیم.

حضور اورژانس در مترو

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره حضور اورژانس در مترو گفت: چند سال است که در ایستگاه امام خمینی (ره) و صادقیه مستقر هستیم و هرجایی که مترو در اختیار ما بگذارد، پایگاه اورژانس را فعال می‌کنیم. رایزنی‌هایی با مترو برای راه اندازی پایگاه‌های جدید انجام شده است. شهرداری تهران هم همکاری خوبی با سازمان اورژانس دارد و ۳۲ پد بالگرد را برای اورژانس ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین سوله‌های بحران هم در اختیار اورژانس قرار داده شده است. در کنار آتش نشان‌ها، پایگاه اورژانس هم وجود دارد و همراه با آتش نشان‌ها، نیروهای اورژانس هم اعزام می‌شوند. در بسیاری مواقع ممکن است برای آتش نشان‌ها اتفاقی بیفتد که ما پشتیبانی می‌کنیم.

موتور آمبولانس‌ها هزینه‌ها را کاهش و سرعت را افزایش داد

وی در پاسخ به سوالی درباره موتور آمبولانس‌ها اظهار کرد: یکی از کارهای موفق سازمان اورژانس کشور، راه اندازی اورژانس موتوری بود که توانست خود را سریع‌تر به مددجو برساند. اورژانس موتوری به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت کمک کرد. این کار در تهران در ابتدا با ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس آغاز شد. برای پوشش سایر شهرها، هزار دستگاه دیگر موتور آمبولانس هم خریداری شد و به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود. مردم حق بهترین خدمات را دارند و در انتخاب موتور هم این مراحل را انجام دادیم.

اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد

وی بیان کرد: اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد و شاید این موضوع به فرهنگ سازی نیاز داشته باشد. خواهش ما این است که در شرایط سخت کنونی که همکاران ما با تمام وجود کار می‌کنند، دیگر مزاحم تلفنی یک ظلم مضاعف است. دستگاه‌های دیگر هم از لحاظ قانونی برای پیشگیری و پیگیری این مزاحم‌های تلفنی با ما همکاری می‌کنند. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تلفن‌ها با اورژانس، مزاحم است.

آمادگی برای مراسم اربعین

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مناسبت‌هایی مثل اربعین و محرم اظهار کرد: در این زمینه تابع تصمیم‌های ستاد ملی کرونا هستیم. اگر ستاد اربعین تصمیمی را بگیرد، حتما برنامه ریزی داریم. در حال حاضر هم برای سناریوهای مختلف برنامه ریزی کردیم. اگر مراسم اربعین برگزار شود، بر اساس پروتکل‌ها اقدام خواهیم کرد. این طور نیست که عقب بیفتیم یا کم کاری کنیم. وظیفه ذاتی ما فوریت‌های پزشکی است و پشتیبانی این مراسم هم جزیی از خدمات ما محسوب می‌شود.

هیچ خودروسازی نتوانسته آمبولانس تولید کند

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوالی درباره خرید موتور برای موتور آمبولانس‌ها گفت: هنوز موتور آمبولانس تولید داخل که خدمات ما را پوشش بدهد نداریم. البته با تولیدکنندگانی مذاکره کردیم. حتی در تولید آمبولانس هم همین طور است و هیچ کدام از خودروسازان نتوانسته‌اند آمبولانس تولید کنند. یک سال است که با تولیدکنندگان برای ساخت اتوبوس آمبولانس مذاکره می‌کنیم تا از توانمندی خودمان استفاده کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟