بهره‌برداری از سه سامانه شفافیت / رصد دقیق عملکرد صندوق و 50 بنگاه با سامانه هوش تجاری

شفافیت / اکبر افتخاری در مراسم رونمایی از سامانه‌های شفافیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به سیاست‌های این وزارتخانه در جهت تحقق شفافیت افزود: صندوق بازنشستگی کشوری هم بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های مهم این وزارتخانه که در جایگاه دومین صندوق بزرگ بازنشستگی کشور، با حدود یک‌ونیم میلیون مخاطب مستقیم و میلیون‌ها مخاطب غیرمستقیم ارتباط دارد؛ در دوره مدیریت جدید خود کوشیده همین سیاست را در پیش گیرد که اقداماتی چون توسعه ارتباطات مستمر با افکارعمومی و تقویت و تنوع فعالیت‌های رسانه‌ای، راه‌اندازی درگاه خدمات الکترونیک، ایجاد مرکز پاسخگویی 24ساعته ارتباط با مخاطبان، پیشبرد اقدامات لازم برای حضور حداکثری هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه در بورس و... از اقداماتی است که تاکنون انجام گرفته است.

رصد دقیق با سامانه هوش تجاری

به گزارش رکنا، وی با بیان اینکه «در ادامه همین روند، صندوق بازنشستگی کشوری از سامانه‌های شفافیت (شامل سامانه هوش تجاری، سامانه جامع ثبت اطلاعات املاک و سامانه اتوپیا رونمایی می‌کند»، درباره سامانه هوش تجاری (BI) توضیح داد: در سازمان‌های بزرگ و گسترده‌ای چون صندوق بازنشستگی کشوری، مدیریت عالی سازمان و نیز کارشناسان و ناظران باید به شکلی مستمر در جریان روند عملکرد، تغییرات و سوددهی و زیان‌ده بودن فعالیت‌ها قرار گیرند که این امر، با توجه به گستردگی مجموعه با روش‌های سنتی قابل تداوم نیست. از‌این‌رو، صندوق بازنشستگی کشوری کوشیده با استفاده از سامانه هوش تجاری، امکان رصد دقیق، کامل و به‌روز داده‌های عملکردی صندوق و نیز 50 بنگاه از هلدینگ‌ها و شرکت‌های اصلی زیرمجموعه خود را فراهم سازد.

وی افزود: شاخص‌های پیش‌بینی شده در چهار گروه «شاخص‌های آماری بازنشستگان»، «شاخص‌های جهش تولید»، «شاخص‌های سبد سهام بورسی» و «شاخص‌های عملکرد هلدینگ‌ها» تعریف شده‌اند و در قالب آن، به‌روزرسانی کیفیت داده‌ها و عملیات تبادل داده بین بخش‌های مختلف زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری رصد می‌شود و اطلاعات آن در دو سطح مدیریتی و کارشناسی (با داده‌های ریزتر) به شکل نمودار و جداول احصا و برای بررسی و اعمال اصلاحات لازم و اتخاذ تصمیمات متناسب، در دسترس قرار می‌گیرد.

افتخاری درباره سامانه جامع ثبت اطلاعات املاک نیز توضیح داد: با توجه به در اختیار داشتن تعداد بالایی از املاک و مستغلات در صندوق بازنشستگی کشوری، ساماندهی املاک و مستغلات صندوق همواره مورد توجه و نظر مسئولان صندوق بوده؛ اما بنا به دلایل مختلف از جمله وسعت وگستردگی فوق‌العاده آن تاکنون باوجود فعالیت‌های همه‌جانبه به سامان نرسیده است.

وی با بیان اینکه «به منظور مستندسازی اموال غیرمنقول صندوق بازنشستگی کشوری، سامانه جامع املاک طراحی و ایجاد شد»، اعلام کرد: در این سامانه، برای هر ملک قابلیت ثبت 214 فیلد اطلاعاتی در 10 دسته‌بندی مختلف پیش‌بینی شده که اطلاعات املاک صندوق در آن بارگذاری شده است.

به گفته افتخاری، سامانه «اتوپیا» نیز جهت دریافت بی‌واسطه و به‌روز اطلاعات مالی و غیرمالی شرکت‌های تابعه به منظور بررسی و نظارت دقیق عملکرد آنها با استفاده از رصد روند تغییرات طی دوره‌های مالی پیشین شرکت‌ها پس از طراحی و اجرا در صندوق و شرکت‌های تابعه، عملیاتی شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596363 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟