رعایت 15 درصدی پروتکل بهداشتی در نانوایی ها

حریرچی / حریرچی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا و عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه پرداخت.

به گزارش رکنا، وی با بیان اینکه در اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری به اوج مرگ و بستری ناشی از بیماری کووید ۱۹ رسیدیم، گفت: اما با رفتار مناسبی که در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه داشتیم مرگ و بستری ناشی از کرونا کاهش داشت ولی متاسفانه با رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، دوباره آمارها افزایش داشت و اکنون کاهش جزئی داریم.

حریرچی افزود: از ۱۵ تیرماه به بعد که مردم استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را به خوبی رعایت کردند و در برخی استان‌ها در سطوح ۳ و ۴ مشاغل، تعطیلی‌هایی را داشتیم موارد بستری و مرگ و میر کاهش داشت اما هنوز مرگ و میرهای روزانه ناشی از بیماری کووید ۱۹, سه رقمی و نزدیک به ۲۰۰ است و هنوز در افق نزدیک نمی‌بینیم که به حدنصاب قبلی ۳۴ مرگ در روز برسیم.

تفاوت رعایت کردن یا نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی

او ادامه داد: با رعایت کردن یا نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، معمولاً پس از ۵ تا ۷ روز، موارد سرپایی کاهش یا افزایش می‌یابد و حدود ۲ تا ۳ هفته بعد، موارد بستری و ۴ تا ۶ هفته بعد، موارد مرگ، کاهش یا افزایش می‌یابد.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: در اواخر ماه‌های اسفند و فروردین از ترس آگاهانه مردم و از تعطیلی‌های نوروز استفاده کامل شد و اوج رعایت مسائل بهداشتی و تعطیلی‌ها بود، اما همه کشورها و از جمله کشور ما توان تحمل تعطیلی‌های زیاد را به لحاظ اقتصادی ندارند. دشمنی‌های آمریکا و تحریم‌ها هم مشکلات را بیشتر کرد و دولت مجبور شد به علت حفظ معیشت مردم، ​بازگشایی‌ها را انجام دهد.

وی افزود:​ همچنین از برکت ماه رمضان هم بهره‌مند شدیم و رفت و آمدها و مسافرت‌ها کمتر شد و تعداد مرگ و میر به ۳۴ نفر در روز رسید و ابتلای روزانه هم کاهش داشت و بازگشایی‌ها را آغاز کردیم.

حریرچی گفت: در تعطیلات چند روزه عید فطر، جاده‌های شمال به علت حجم زیاد مسافرت‌ها بسته شد و در تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد هم استان‌های شمالی پر شد و نماز عید فطر هم در برخی از استان‌ها برگزار و دید و بازدیدهای عید فطر هم در برخی استان‌ها انجام و عروسی‌ها هم آغاز شد و اثرات همه این موارد از اوایل تیر بروز کرد و مرگ و میرها و بستری‌ها بیشتر شد و دوباره مردم ترسیدند و دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را جدی گرفتند، بنابراین اکنون میزان ابتلا، بستری و مرگ و میرهای ناشی از ویروس کووید ۱۹ کاهش داشته است.

وی افزود: ویروس کووید ۱۹ تقریباً در همه استان‌های کشور چرخش داشته است به جز استان‌های فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی که کنترل خوبی داشتیم و در بیشتر استان‌ها از جمله خوزستان به اوج بیماری رسیدیم.

او ادامه داد: اکنون برای استان مازندران به شدت نگران هستیم، زیرا هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ و میر در آن بالاست و درباره استان تهران هم نگران هستیم و مردم این استان پنجشنبه و جمعه هر هفته به استان‌های شمالی سفر می‌کنند که هم خودشان مبتلا می‌شوند و هم مردم این استان‌ها را مبتلا می‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:​ همچنین نگران استان خراسان رضوی هم هستیم زیرا میزان ابتلا و مرگ و میر در آن قابل توجه و سفرهای تفریحی و زیارتی در این مساله موثر است.

حریرچی افزود: البته وضع استان کرمان هم قرمز و اکنون میزان ابتلا در جنوب این استان قابل توجه است.

درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه درباره میانگین کشوری درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، گفت: میزان رعایت در سازمان‌ها و اداره‌ها به ۸۲ درصد، در غذاخوری‌ها به ۷۷ درصد، داروخانه‌ها ۷۶ درصد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ۷۵ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این میزان رعایت در پاساژها ۱۴ درصد است و با ابراز تاسف باید به پدیده پاساژگردی هم اشاره کرد، در حالی که خرید چندانی هم انجام نمی‌شود.

حریرچی افزود: میزان رعایت در نانوایی‌ها ۱۵ درصد است یعنی در ۸۵ درصد نانوایی‌ها و ۸۶ درصد پاساژها، دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کووید ۱۹ رعایت نمی‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به میزان تاثیر مثبت استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: این میزان تاثیر مثبت زمانی آغاز می‌شود که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم از آن استفاده کنند و وقتی ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند تاثیر آن به حدی می‌رسد که معادل تعطیلی بیشتر جاهای کشور است.

وی افزود:​ در اوایل فروردین ماه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ۷۷ درصد رسید، اما این رقم در ادامه به ۲۲ و سپس به ۱۷ درصد در خرداد ماه رسید و در این زمان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ از ۳۴ به ۲۳۰ نفر افزایش یافت و روزانه حدود ۴ هزار نفر هم بستری داشتیم.

حریرچی در ادامه به مسافرت‌های احتمالی مردم در شهریور ماه اشاره کرد و گفت: شهریور، ماه مسافرت است و پس از برگزاری کنکور سراسری احتمالاً کنکوری‌ها و خانواده‌های آن‌ها قصد مسافرت دارند که باید آن را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که کرونا وجود دارد باید رفتار ما مردم تغییر کند و شستشوی مرتب دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و اجتناب از تجمع و تردد غیر ضروری حتما انجام شود و این زمان ممکن است از یک تا چند سال باشد.

او افزود: قبلاً یک نفر می‌توانست تا سه نفر را مبتلا کند و اگر همه رعایت نمی‌کردند یک نفر می‌توانست در مدت چند هفته مستقیم و یا غیر مستقیم، متوسط ۴۳۵ نفر را مبتلا کند و ما با رفتار درستی که انجام دادیم در اردیبهشت ماه هر یک نفر کمتر از یک نفر را مبتلا می‌کرد، اما اخیراً این رقم به یک و سه دهم به ازای هر نفر مبتلا رسیده است.

حریرچی همچنین با اشاره به آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا، گفت: جرایم و تنبیه‌هایی برای کسانی که مسائل بهداشتی و درمانی را رعایت نمی‌کنند در نظر گرفته شده است و اگر این افراد به ادارات دولتی و اماکن عمومی مثل مساجد و صنوف مراجعه کنند، نباید به آن‌ها خدماتی ارائه شود.

وی افزود: برای آن دسته از کارمندان و صاحبان مشاغلی که به متخلفان شیوه‌نامه‌های بهداشتی خدمات می‌دهند، جرائمی از جمله توبیخ کتبی، کسر حقوق و انفصال خدمت تا یک سال در نظر گرفته شده است و این مجازات به هیچ عنوان قابل تجدید نظر هم نیست.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:​ اکنون در ۱۵۶ کشور جهان، زدن ماسک در همه جا و در اماکن عمومی اجباری است.

وی همچنین با اشاره به اینکه موثرترین روش ایمنی در حال حاضر استفاده ۸۰ تا ۹۵ درصدی مردم از ماسک می‌باشد، درخصوص اثر گذاری انواع ماسک‌ها، افزود: حتی ماسک‌های دوخته شده پارچه‌ای تأثیر مثبت خودش را در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا می‌گذارد؛ در خصوص محرم نیز با توجه به ممنوع شدن موکب‌ها و مراکز توزیع نذری مانند چای، ما درخواست داریم که مردم در مناطق محروم نذر ماسک انجام دهند.

وی درباره استفاده صحیح از ماسک هم گفت: ماسک‌های طبی قابل شستشو نیستند، ولی ماسک‌های پارچه‌ای قابل شستشو با آب ۶۰ درجه هستند.

حریرچی همچنین با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده از این موضوع، گفت: مواردی داشتیم که دارو و ماسک خریدیم و پول آن‌ها را هم پرداختیم، اما اجازه ندادند به کشورمان ارسال شود و به نوعی آن‌ها را دزدیدند یعنی ما در جنگ همه جانبه هستیم.

او ادامه داد: با توجه به این فشارها، کنترل مناسبی را نسبت به بیماری کووید ۱۹ به ویژه در دو ماه ابتدایی داشتیم، اما پس از آن ممکن است نمره بالایی نگیریم، اما نمره قابل قبولی در کنترل این بیماری می‌گیریم.

وی در ادامه با اشاره به داروهای کمکی که این روزها برای التیام بیماران و درمان کرونا استفاده می‌شود، افزود: این داروها اکثرا موثر نیستند به خصوص در بعضی مراحل، به طور مثال داروی رمدیسیور که رواج هم است، اگر مریض لوله گذاری شده و وارد آی سی یو شده باشد، دیگر هیچ جای دنیا کسی نمی‌تواند ادعا کند که این دارو کوچکترین تاثیری بر بیمار داشته باشد.

حریرچی گفت: شاید در مراحل قبل از لوله گذاری، تاثیرات ۱۰ الی ۲۰ درصدی داشته باشد، ولی متاسفانه برخی از مردم به دلیل شرایط وخیمی که عزیزشان سپری می‌کند، به هر درمان و دارویی روی می‌آورند.

معاون کل وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: تمام داروهایی که بیرون از شبکه رسمی هستند قاچاق و تقلبی‌اند. مشاهده شده است برخی داروها با وعده درمان کرونا به قیمت‌های چند ۱۰ میلیونی فروخته می‌شود ولی در نهایت اغلب داخل بسته‌ دارو، خالی بوده و یا قرص و داروی تقلبی دیگری در آن تعبیه شده است.

وی در ادامه افزود: ​در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و ... داده می‌شود تحت پوشش بیمه است.

او گفت:​همچنین با دستور روز شنبه وزیر بهداشت، داروهایی که تحت پوشش بیمه نیستند، ولی توسط پزشکان در بیمارستان‌ها تجویز می‌شوند از محل اعتبارات طرح تحول، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

حریرچی همچنین درخصوص احتمال گسترش بیشتر این بیماری در فصل سرما، افزود: تا زمانی که واکسن موثر کووید ۱۹ کشف نشده است با این ویروس مواجه هستیم و خلاف تصور، این ویروس ثابت کرد که در فصل گرما کاهش نمی‌یابد و البته احتمال دارد در فصل پاییز و زمستان شدت بیشتری داشته باشد زیرا در فصول سرد سال و به دلیل سرما، ما بیشتر اوقات در فضای سر بسته هستیم و پنجره‌ها را می‌بندیم و تراکم ویروس بالا می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال جاری حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت آی. سی. یو به ظرفیت بیمارستانی اضافه خواهد شد، گفت: اما باید در نظر داشت که راه حل مقابله با ویروس کرونا در بیمارستان و تخت آی. سی. یو نیست چون حدود ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت می‌کنند.

معاون کل وزیر بهداشت افرود: در بیمارستان ها اوج فداکاری انجام می‌شود ولی خستگی کارکنان بیمارستان به عنوان یک مشکل عمده محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل نجات بیماران کرونایی در بیمارستان، مراقبت است و این کار را پزشکان و پرستاران با فداکاری انجام می‌دهند.

او درباره تمهیدات حمایتی از تیم درمان و به ویژه بخش پرستاری هم، گفت: کارکنان بخش بهداشت نقش اصلی تلاش را به خصوص در مراکز ۱۶ ساعته، خدمات سرپایی و مراکز بهداشت دارند.

حریرچی افزود:​ در حال حاضر مجوز به کارگیری ۲۲ هزار نیروی جدید را داریم که در تاریخ ۳۰ ساله بی نظیر است که تعدادی جذب و ما بقی در حال جذب هستند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در میزان پرداختی هم تلاش کردیم مانند سایر کارکنان دولت افزایش داده شود و پاداش‌هایی هم پرداخت شده است و بدهی به این کارکنان را کاهش داده ایم.

حریرچی در ادامه با بیان اینکه به طور متوسط در دنیا حدود ۱۴ درصد از کسانی که یکبار به کرونا مبتلا شدند، دوباره درگیر این بیماری شده اند درخصوص واکسن کرونا، گفت: چون خود ویروس کرونا در افراد مبتلا شده ایمنی دائم نمی‌دهد پس نباید درخصوص استفاده از واکسن‌کرونا امید زیادی داشت و درگیر تبلیغات شرکت‌های تجاری شویم.

او با اشاره به اینکه اثر آنتی بادی‌ها بعد از سه ماه به حداقل می‌رسد، افزود: تاکنون مالاریا و ایدز ده‌ها برابر کرونا انسان‌ها را به کام مرگ کشانده اند و هنوز واکسن آنها کشف نشده است.

معاون کل وزیر بهداشت، گفت: به طور متوسط در چند دهه گذشته کشف یک واکسن برای بیماری حدود ۷ سال زمان برده است.

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ واکسن کرونا در مراحل کشف هستند که نزدیک به ۳۰ واکسن به مرحله بالینی رسیده است و واکسن‌های مطرح شده با ۵۰ تا ۶۰ درصد تأثیر، پذیرفته می‌شوند و ادعای ایمنی این واکسن‌ها حداکثر یکسال با دو نوبت تزریق می‌باشد.

وی تاکید کرد: در ایران به صورت گسترده و قوی روی واکسن کرونا کار می‌شود و همچنین اگر واکسن موثری در هر جای دنیا تولید شود آن را هم تهیه خواهیم کرد.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه افراد با ریسک بالا باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند، گفت: واکسن آنفولانزا به میزان لازم برای گروه‌های حساس خریداری شده است و همچنین با توجه به زمان شیوع این بیماری، در دو هفته آینده توصیه‌های رسمی را اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه، افزود: دولت، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش اجازه آسیب دیدن به فرزندان این مملکت بر اثر ویروس کرونا را نخواهند داد و وزارت آموزش و پرورش شیوه نامه‌های مختلفی را برای مناطق کشور طراحی کرده است.

حریرچی همچنین درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها هم، گفت:​ یک الزامی برای بازگشایی دانشگاه‌ها داریم، ولی خوابگاه‌ها جزو خطرناک‌ترین مکان‌ها به علت تراکم بالا هستند و وزارت علوم شیوه نامه‌های پیچیده‌ای برای خوابگاه‌ها آماده کرده است و در ماه‌های آینده عمده آموزش‌ها باید با تراکم کم و از راه دور انجام شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: در حال حاضر مهمترین گله مندی ما از تراکم بالای سفرهای هوایی است که تقریباً با ظرفیت قبلی پرواز می‌کنند، همچنین مترو و اتوبوس‌های سریع السیر که بر مبنای تراکم طراحی شده‌اند شرایط خطرناکی را به وجود آورده اند.

وی تصریح کرد: همچنین تا پایان مرداد اجرای طرح ترافیک منتفی است و برای شهریور کارشناسان وزارت بهداشت، شهرداری و وزارت کشور در زمان معین اطلاع رسانی خواهند کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟