نمایشگاه فرش دستباف تهران نباید برگزار شود

فرش دستباف / برگزاری این نمایشگاه تاثیر بسیار زیادی بر تولید و صادرات فرش دستباف به عنوان یکی از کالاهای صادراتی غیر نفتی با ارزآوری بالا و ایجاد اشتغال اقشار مختلف در اقتصاد ایران دارد.

فرامرز خوشاب کارشناس فرش درهمین رابطه به خبرنگار رکنا در خوزستان گفت: فرش دستباف ایرانی سال هاست به دلیل عدم وجود یک برنامه راهبردی بلند مدت و کاربردی جایگاه خود را در بازار جهانی فرش دستباف از دست داده و رقبای قدرتمندی مانند هند و افغانستان و حتی چین و ترکیه سهم بازار ایران را توانسته اند بگیرند و عملا ایران را از حوزه ی رقابت کنار بزنند.

بخش بزرگی از بازار فرش دستباف ایرانی در گذشته های نه چندان دور کشور آمریکا و کانادا و اتحادیه اروپا بوده است که بعد از وضع تحریم ها این صنعت دچار بحران اساسی در تولید و صادرات شد و رقبای جهانی جایگزین فرش ایرانی شدند.

از آنجا که تا برگزاری نمایشگاه فرش در شهریور ماه زمان چندانی باقی نمانده است و شوربختانه مسئولین مرکز ملی فرش ایران در شرایط فعلی که بیماری کوید۱۹ بحرانی جهان گیر را رقم زده است بدون فکر کردن به عواقب برگزاری نمایشگاه فرش در شهریور ماه در حال برنامه ریزی هستند،آنچه باعث نگرانی است، وضعیت قرمز این بیماری در سطح کشور است، و از آنجا که نمایشگاه فرش در سالن های سرپوشیده و مملو از گرد و خاک ناشی از مواد اولیه فرش دستباف است،فضایی بسیار مستعد برای گسترش این بیماری و زمین گیر کردن بیش از پیش فعالان این هنر صنعت را ایجاد خواهد نمود.

با توجه به وجود تکنولوژی های پیشرفته و ابزارهای موجود در فضای مجازی، باید از برگزاری این نمایشگاه در فضای فیزیکی به جد خودداری کرد.

خوشاب میگوید: با توجه به دغدغه صاحب نظران و برنامه ریزان این عرصه در گسترش تجارت الکترونیک ،امروز این تهدید بهترین فرصت برای گسترش فراگیر تجارت الکترونیک و آموزش بیش از پیش آن به تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف ایرانی است.

کاری که سالها مرکز ملی فرش ایران به دنبال عملی کردن آن بوده است اما با استقبال چندانی از سوی تولید کنندگان و صادر کنندگان نشد و همچنان بر روش سنتی گذشته تجارت اصرار می‌ورزند.

خوشاب درپاسخ به سوال خبرنگار رکنا که پیشنهاد شمادراین باره چیست می گوید: پیشنهاد میکنم مرکز ملی فرش ایران با تهیه طرحی نسبت به برگزاری مجازی و دائمی نمایشگاه فرش با همکاری کلیه دست اندرکاران فرش دستباف از جمله دانش آموختگان و اساتید دانشگاهی این رشته و همچنین اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان و تعاونی ها کاری ماندگار را از خود به جا بگذارند و از تهدید به وجود آمده ،فرصتی را فراهم کنند که سالیان سال آرزوی رسیدن به این مهم را در سر می پروراندند. از این رو بهتر است مرکز ملی فرش ایران با تشکیل کار گروه نمایشگاه مجازی فرش دستباف منطبق با تجارت الکترونیک بهترین گام را برای رسیدن به یکی از اهداف راهبردی چندین ساله خود بردارد.

بهنام رضایی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟