پوشش خدمات روانشناسی وارد بسته بیمه تکمیلی می شود

بهزیستی / بهزاد وحیدنیا، با بیان اینکه سازمان بهزیستی به دنبال وظیفه قانونی و اسناد بالادستی در طراحی برنامه‌های حوزه ازدواج و طلاق پیشگام بوده و برنامه‌هایی را در طول مدت فعالیت خود انجام داده است، گفت: یکی از این اقدمات خدمات پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌های ارتقایی حوزه آموزش خانواده است که در قالب‌های مختلف اجرا می‌شود. یکی از این برنامه‌ها آموزش مهارت‌های زندگی در سطح کشور است که استانداردهای آن توسط سازمان بهزیستی تدوین شد. برنامه‌های این بخش در طی سه سال گذشته تغییراتی داشته است به طوریکه روش آموزش مهارت‌های زندگی و تولید محتوای آن بومی شده است.

به گزارش رکنا، وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد از این فرایند برای ۴ گروه سنی کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طراحی شده و در ۱۴ استان در حال اجراست، اظهار کرد: این یک رویکرد جدید است تا مهارت‌های لازم برای تطبیق اجتماعی فراهم کند و اثر مستقیمی روی حوزه خانواده دارد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه فعالیت دیگر این سازمان آموزش‌های پیش از ازدواج است که محتوای استاندارد و مربیان آموزش دیده آن فراهم شده، اظهار کرد: همین الان هم بانک اطلاعات قوی‌ای در این زمینه تشکیل شده است. بخشی از مجموعه‌ها به شکل مستقل فعالیت خود را در همکاری با بهزیستی پیش می‌برند و تشکیل ۶۴ انجمن ازدواج و خانواده در همین راستا بوده است.

وحیدنیا در خصوص آموزش‌های حین ازدواج هم توضیح داد: در تقسیم‌ کار ملی وزارت بهداشت متولی آموزش‌های حین ازدواج است و در قالب آموزش ۶ ساعته، سازمان بهزیستی هم در بخش مشاوره و خدمات روانشناختی همکاری می‌کند.

وجود 3 هزار مرکز مشاوره و سلامت روان

وی ادامه داد: در آموزش‌های پس از ازدواج نیز بسته استانداردی از قبل وجود داشته است. همچنین شبکه مداخلات اجتماعی که در قالب ۳ هزار مرکز مشاوره و سلامت روان وجود دارد، به ارائه خدمت مشغول است.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی با بیان اینکه مراکز مشاوره خانواده توسط سازمان بهزیستی به شکل تخصصی راه اندازی شد و علاوه بر مراکز مشاوره عمومی، مراکز مشاوره تخصصی هم در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در راستای سلامت خانواده‌ها غربالگری اضطراب کودکان نیز در دستور کار قرار گرفت. به طوریکه در سال ۹۷ این رقم را به غربالگری ۱۰۰ هزار کودک در سال رساندیم. به این ترتیب کودکان مشکوک به اختلال اضطراب شناسایی می‌شدند و اگر لازم بود با خانواده شان برای مداخله مراجعه می‌کردند.

وحیدنیا با بیان اینکه مشاوره تلفنی خانواده نیز با شماره ۱۴۸۰ از دیگر خدمات سازمان بهزیستی در حوزه خانواده بوده که در روزهای اخیر هم مراجعات بیشتری داشته است، اظهار کرد: البته ناگفته نماند که تقاضای خدمات تخصصی نیز از سوی خانواده‌ها با توجه به آشنایی آنها با لزوم مراجعه با مشاوران و روانشناسان افزایش یافته است که نکته مثبتی است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی برنامه فوق العاده‌ای را هم در حوزه خانواده طراحی کرده که مربوط به ارتقای کیفیت زندگی خانواده هاست، گفت: این برنامه با رویکرد پیشگیری، کنترل و کاهش طلاق است و نگاهی پیوستاری به این روند دارد، به طوریکه از قبل از ازدواج تا ۵ سال بعد از ازدواج افراد را مورد پیگیری و حمایت قرار می‌دهد. این اقدام مصداق بند ج ماده ۱۰۲ قانون ششم توسعه است که آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه جوانان را قبل، حین و بعد از ازدواج انجام دهد.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی ادامه داد: در همین قانون تدوین بسته بیمه خدمات روانشناسی را سازمان بهزیستی انجام می‌دهد که البته در قانون نام دستگاه‌های متعددی آمده است، اما بهزیستی خودش پیش قدم شده و این اقدام را انجام داده و تاییدیه اجرای آن را هم در قالب بیمه تکمیلی از شورای عالی سلامت دریافت کرده است. اما امیدواریم تاییدیه بیمه این خدمات را در قالب بیمه پایه هم بگیریم و دولت منابع آن را تامین کند. پیگیری موارد مربوط به ماده ۱۰۲ قانونا به عهده معاونت زنان است که پیگیری بیمه این بخش به عهده این حوزه نیز قرار دارد.

وحیدنیا افزود: پس از ازدواج هم افرادی که در ۵ سال نخست زندگی هستند در فرایند ارزیابی زوجین مورد پیگیری و مراقبت قرار می‌گیرند. همه این بسته‌های خدمتی به صورت سیاست‌های تشویقی است و الزامی برای آنها وجود ندارد. همچنین ظرفیت مراکز مثبت زندگی هم در حال اضافه شدن به مجموعه بهزیستی است که شبکه ارائه خدمات در کشور را ایجاد خواهد کرد یعنی افراد در محیط زندگیشان به این بسته‌های خدمتی دسترسی خواهند داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟