سرنوشت نامعلوم فرش های نفیس موزه فرش در دو ماه قطعی برق / حفاظت از فرش ها با برق اضطراری!

موزه فرش/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق شنیده های در گوشی "ترانس مورد نظر خریداری شده ولی اداره برق برای و راه‌اندازی آن پول طلب کرده و اداره میراث استان تهران از پرداخت این هزینه ناتوان است! مشخص نیست فرشهای موزه در این مدت و بر اثر گرما و نبود هوادهی سالم مانده‌اند یا خیر. ‌چهل‌ فرش صفویه و کلی فرش قاجاری در این موزه‌ زیبا وجود دارد که همه‌ این فرش‌ها برای زنده ماندن به تهویه نیاز دارند و تهویه هم به برق." محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه ها در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد قطع برق موزه فرش تاکید کرد: ترانس موزه فرش مشکل پیدا کرد که این موضوع در اختیار وزارت نیرو است دچار مشکل شد.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی بلافاصله نسبت به خرید این ترانس اقدام و تامین اعتبار کرد. این ترانس باید تحت ضوابط وزارت نیرو سفارش داده و ساخته می شد. در حال حاضر ساخت این ترانس ساخته و به تهران منتقل شده است.

هنوز استانداردهای ترانس جدید موزه فرش تایید نشده است

مدیر اداره کل موزه ها گفت: باید طی یکی دو روز آینده این ترانس توسط وزارت نیرو نصب شود. در واقع ما اقدامات خود را انجام دادیم و وزارت نیرو نیز قول داده که در این هفته ترانس را نصب خواهد کرد. این مشکلی نبود که ما بتوانیم آن را حل کنیم. بخشی از این مشکل به عهده ما بود و بخش دیگر بر عهده وزارت نیرو. کاری بسیار سنگین و بزرگی بود. این ترانس با مشخصات خاص است که با این شرایط خارج از تهران ساخته شده و به پایتخت منتقل شده است. وزارت نیرو باید این ترانس را بررسی کند که استانداردهای لازم را داراست و پس از تاییدیه وزارت نیرو توسط این وزارتخانه با هزینه ای که ما پرداخت می کنیم، باید نصب شود.

محمدرضا کارگر با بیان این که مشکل قطع برق موزه فرش تا مرحله نسب ترانس پیشرفته است، تاکید کرد: برای نصب این ترانس باید برق منطقه ای قطع شود و بعد از نصب این ترانس به مدار جریان برق وارد می شود. وزارت نیرو قول داده که تا آخر این هفته ترانس نصب خواهد شد. در این مدت که برق قطع بود برق اضطراری جایگزین شده تا شرایط لازم برای حفاظت از فرش و بافته ها تامین شود. تلاش کردیم که به فرش ها آسیبی وارد نشود و تاکنون هیچ آسیبی به فرش ها وارد نشده است. با موتور برق و سوختی که برای آن تامین می کردیم دوره سختی را پشت سر گذاشتیم. اما امیدوارم این ترانس در این هفته در مدار قرار گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 595342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟