آقای رئیس جمهور در توقیف روزنامه جهان صنعت تجدید نظر کنید!
حجم ویدیو: 14.26M | مدت زمان ویدیو: 00:03:10

کرونا/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اعضای شورای شهر تهران از ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت درخواست کردند که آمارهای تفکیک شده پایتخت را اعلام کنند. اما این درخواست با واکنش تند وزارت بهداشت روبرو شد و به چالشی بین این شورای شهر تهران و وزارت بهداشت تبدیل شد. حالا  ٦نفر از اعضاء شورای شهر تهران روز ٢١ مرداد ماه ٩٩ طی یک تذکر جمعی به توقیف روزنامه جهان صنعت واکنش نشان دادند. محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران این تذکر را در صحن علنی شورای شهر تهران قرائت کرده و گفت: در هفته گرامیداشت روز خبرنگار، جامعه مطبوعات و خبرنگاران عیدی خود را از «هیأت نظارت بر مطبوعات» دریافت کردند. خبر مانند همیشه تلخ، گزنده و غیر قابل باور بود؛ "روزنامه جهان صنعت توقیف شد"

محمدرضا سعدی، روزنامه نگار با سابقه و مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت خبر از توقیف روزنامه اش داد و اعلام کرد هیأت نظارت بر مطبوعات در غیاب دو تن از اعضای خود به سبب انتشار یک مصاحبه تخصصی از اعضاء هیأت علمى توقیف شده است.

محتوای این مصاحبه رویکری انتقادی در خصوص آمار اعلامی مبتلایان و درگذشتگان ناشی از گسترش و اشاعه ویروس کرونا داشت، موضوعی که بارها توسط کارشناسان و دلسوزان نگرانِ سلامت و ایمنی مردم گوشزد شده و به سیاست های اتخاذ شده این وزارتخانه و ستاد موصوف اعتراض کرده بودند و حتی در شورای اسلامی شهر تهران نیز اکثریت اعضا خواهان اعلام آمار تفکیک شده استانی و کلانشهرها برای مقابله دقیق تر و جامع تر با این ویروس شده بودند؛ اما این اعتراضات نه تنها گوش شنوایی پیدا نکرد بلکه متهم به کاسبی از کرونا شد و حتی توسط نهادهای غیر مرتبط نیز مورد شکایت واقع شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. در این میان که رسانه ها و مطبوعات به دلایل روشن و فراوان حال خوبی ندارند و خبرنگاران به عنوان گوش و چشم جامعه درگیر کار سخت و خطیر آگاهی بخشی و اطلاع رسانی هستند، شایسته و مستحق این گونه برخورد غیر منعطف و غیر قابل پذیرش نیستند و جزای نشر یک گفتگو در حوزه سلامت مردم، تعطیلیِ یک روزنامه و بیکاری ده ها خبرنگار و فعال مطبوعاتی نیست. اگر نقدی به این مصاحبه وارد است میتوان با روش علمی و اقناع افکار عمومی پاسخ مناسب را داد.

در حالی که قائم مقام وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اذعان دارد که آمار درگذشتگان کرونا می تواند تا دوبرابر آمار اعلامی باشد آیا توقیف و تعطیلی یک روزنامه با اصل آزادی بیان و قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات همخوانی دارد؟

از آقای رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس هیات نظارت انتظار می رود نسبت به تجدید نظر و تصحیح این تصمیم و رفع توقیف از روزنامه جهان صنعت اقدام شایسته معمول دارند.

محمد جواد حق شناس، محمد علیخانى، الهام فخارى، حسن خلیل آبادى، حجت نظرى و ناهید خداکرمی این تذکر را امضا کردند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 594965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟