بهره گیری از فناوری «کشت بافت» نخل برای احیای تالاب هامون

تالاب هامون / احمد لاهیجان زاده درحاشیه بازدید از پروژه تکثیر نهال خرما، فندق و گردو به روش «کشت بافت» در یک شرکت کشت و صنعت با اشاره به اجرای برنامه های پروژه بین المللی احیای تالاب هامون که قرار است با همکاری ‌های بین المللی در منطقه سیستان و درمحدوده شهرستان‌ های حاشیه تالاب هامون اجرایی شود ، اظهارکرد: تلاش می کنیم از طرح‌ ها و ظرفیت ‌های شرکت‌های دانش‌ بنیان که با شرایط معیشتی و بومی منطقه سازگاری دارد، استفاده کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که دستگاه‌ ها و نهادهایی توانایی ایجاد اشتغال را دارند و موفق عمل می ‌کنند از این طرح ‌ها استقبال خواهیم کرد.

ارتقای تالاب هامون در 5 سال

به گزارش رکنا، وی با بیان اینکه پروژه ملی ارتقای تالاب هامون پنج ساله است و فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت می‌ تواند تحولی در درآمد و اشتغال پایدار برای جوامع محلی منطقه به وجود آورد، گفت: در نظر داریم در این رابطه از تجربه‌ های استانی این شرکت در اجرای برنامه های پروژه ارتقای تالاب هامون استفاده کنیم و همکاری مستمری داشته باشیم و با تاسیس تعاونی ‌ها و جلب مشارکت‌ های محلی بتوانیم برنامه ‌های پروژه یاد شده را اجرایی کنیم.

لاهیجان زاده بهره گیری از فناوری «کشت بافت» در شرایط تحریم های ظالمانه و با استفاده از توانمندی ‌های داخلی را اقدامی مثبت به ویژه در حوزه مدیریت محیط زیست برشمرد.

در ادامه این بازدید حسین سرگزی - مدیر پروژه ملی ارتقای تالاب هامون- با بیان اینکه در زمینه کشت بافت به غیر از نخل به چیز دیگری نمی توانم فکر کنم، گفت: در حاشیه جاده زابل به زاهدان علیرغم گردوخاک منطقه، ۵۰ هکتار خرمابه شیوه کشت بافت تولید می ‌شود و برای سایر کشاورزان منطقه انگیزه فراوانی را ایجاد کرده است.

وی اظهارکرد: با وجود ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دراستان سیستان و بلوچستان، پوشش درختی مثمر کمتری وجود دارد که در حد تولید عناب و سنجد است که اگر کشت بافت خرما در استان توسعه یابد، تحول عظیمی درمعیشت مردم منطقه ایجاد خواهد شد، چنانچه در بافق یزد تولید خرما به شیوه کشت بافت انجام می ‌شود و امروز یکی از مراکز تولید خرما است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594817 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟