معصومه ابتکار: یک چهارم از مدیران دولتی زن هستند

زنان / در این گفتگو که توسط کارگروه ادیان و اقوام این معاونت تدارک دیده شد، انتظار اهل سنت که کسب حقوق کامل اجتماعی و تکمیل و افزایش تلاش های دولت بوده مطرح و مسائلی مانند طلاق ثلاثه، کودکان بدون شناسنامه و چند همسری مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش رکنا، در ابتدای این نشست آنلاین معصومه ابتکار تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید این بوده که بتوانیم در بحث قومیت، جنسیت و مذهب تبعیض ها را برطرف کنیم.

30 درصد از مدیران دولت دوازدهم زن هستند

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر انتصاب ۳۰ درصدی مدیران زن در دولت دوازدهم گفت: تا کنون حدود ۲۵ درصد این مهم محقق شده که گزارش آن طی هفته دولت در شهریور ماه ارائه خواهد شد.

ابتکار با اشاره به انتصابات اهل سنت گفت: در این خصوص قطعا به شرایط مطلوب نرسیده ایم ولی نسبت به دولت های قبل تغییر قابل توجهی رخ داده؛ از جمله انتصاب سفیر اهل سنت و چندین مدیر و فرماندار از بین خانم ها و آقایان اهل سنت بوده که با موفقیت در عملکرد آنها نیز همراه بوده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اظهار داشت: این گام مهمی برای کودکان فاقد شناسنامه بود و با تصویب آن مشکلات فراوانی برطرف می شود.

ابتکار با بیان اینکه در خصوص بحث چند همسری موضع گیری قاطع و شفاف مقام معظم رهبری به تغییرات در این زمینه کمک می کند، اظهار امیدواری کرد این موضوع همواره در سیاستگزاری ها مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به فرصت های پدیده آمده در سال های اخیر به موضوع حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل و برنامه هایی که معاونت به شکل خاص با سازمان نهضت سواد آموزی در دست اجرا دارد، اشاره کرد و گفت: تمام موارد بازماندگی از تحصیل دختران و پسران که مورد شناسایی قرار می گیرد به معاونت معرفی شوند تا در قالب تفاهم نامه با نهضت سواد آموزی و موافقت نامه هایی که با آموزش و پرورش داریم، مشکل آنها با ماندگی از تحصیل آنها حل شود. ضمن اینکه از معرفی تشکل های حامی دانش آموزان نیازمند به معاونت استقبال می کنیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به موضوع زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: در شرایط تحریم اقتصادی و بحران کرونا گروه هایی که آسیب پذیری بالا دارند نیازمند حمایت های بیشتری بوده و ما در معاونت آمادگی حمایت از این عزیزان را داریم.

ابتکار با بیان اینکه برای زنان سرپرست خانوار و دختران جوان فارغ التحصیل از طریق نظام بانکی تسهیلات قرض الحسنه را تامین کرده ایم، افزود: حدود ۸۰ هزار مورد وام تا امروز تامین شده و چنانچه افراد داوطلب راه اندازی کسب و کارهای کوچک و یا خانگی را معرفی کنید، شرایط ارد پیگیری شده توسط معاونت بود که سجادی به آنها اشاره کرد.

وی همچنین از مکاتبه با مسئولین جهت برداشتن محدودیت از مادرانی که حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند سخن گفت.

در ادامه این وبینار، بهجت رحمانی دبیر کارگروه ادیان و اقوام معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گزارشی در خصوص فعالیت های انجام شده در این کارگروه ارائه داد.

وی گفت: صدور احکام قضایی با توجه به فقه هر کدام از فِرَق خواسته عزیزان اهل سنت سنت است، ضمن اینکه آنها می خواهند در حکم قضایی نفیا و اثباتا مذهب لحاظ نشود.

رحمانی افزود: شایسته است در احکام استخدامی مذهب لحاظ نشود و ملاک توانایی، تحصیلات و سایر توانمندی های مطرح در قانون استخدام باشد تا اهل سنت در شرایط برابر بتوانند کار کنند و اشتغال داشته باشند.

شرکت کنندگان در این جلسه نیز هر یک به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

خانم فوزیه غفاری از سنندج با بیان اینکه حقوق زنان هم مشروعیت دارد و هم مقبولیت، افزود: پیشنهاد می کنم در کلیه استان ها مخصوصا آنجا که تنوع اقوام و قطبیت وجود دارد بانک اطلاعاتی بانوان ایجاد شود، ضمن اینکه ایجاد فرصت های برابر برای زنان براساس شایسته سالاری، رفع کم توجهی به اشتغال زنان در مناطق اهل سنت، توسعه کسب و کار زنان، پرداخت وام های حمایتی و نیز حمایت از زنان کارآفرین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

صدیقه موافق از تربت جام نیز در این جلسه وبیناری پیشنهاد راه اندازی کمپین تامین سخت افزارهای دانش آموزی در حوزه دختران را مطرح کرد تا در وضعیت فعلی و همه گیری کرونا بچه های مناطق محروم بتوانند از تلفن همراه جهت ادامه تحصیل بهره مند باشند.

وی همچنین گفت: در حوزه طلاق ثلاثی زنان اهل سنت باید کار زیادی صورت گیرد و در ادامه بر ضرورت آموزش اشتغال در مناطق مرزی تاکید کرد.

موافق در ادامه از عدم به کارگیری زنان در پست های اداری در شهرهای سنی نشین خراسان رضوی انتقاد کرد.

رستمی از گلستان نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از زنان کشور ما ضعف اعتماد به نفس و خودباوری دارند بر لزوم آموزش های مرتبط با سلامتی جسمی و روانی به دختران دانش آموز تاکید کرد. اهواری از بیرجند با اشاره به توانمندی و مسئولیت پذیری زنان در وظایفی که به آنان واگذار می شود، از نگاه توام با بی مهری به خانم ها در مسئله طلاق و تبعیض آزار دهنده بین خانم ها و آقایان در قضیه ازدواج مجدد پس از طلاق یا فوت همسر گلایه کرد و گفت: باید برای این موضوع راهکاری مناسب پیدا کنیم.

مظهر مقدمی فر فعال مدنی از تهران با اشاره به اینکه مذاهبی که در ایران وجود دارد مانند باغچه ای از گل‌های رنگارنگ است که با مدارا و تسامح بر زیبایی آن افزوده خواهد شد، گفت: از خانم ابتکار تقاضا دارم صدای اقوام و مذاهب باشند.

وی همچنین لزوم استفاده از نیروهای توانمند اهل سنت در پست های مهم و مدیریتی را یادآور شد.

گفتنی است پیش از این نیز نشست های تخصصی در موضوع حقوق زنان اهل سنت با حضور مقامات مذهبی، حقوقدانان و صاحب نظران با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در استان های سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان توسط کارگروه ادیان و اقوام معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده برگزار شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟