حفظ جنگل‌های هیرکانی یک مسئولیت جهانی و انسانی است

جنگل های هیرکانی / هادی کیادلیری با اشاره به اینکه هنوز این ۵۶۰۰ هکتار وقف نشده است، گفت: این موضوع هنوز مورد بحث است و نه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که متولی این عرصه‌ها است و نه افکار عمومی وقف این منطقه را نپذیرفته است همچنین وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل های آق‌مشهد به لحاظ قانونی درست نیست چراکه زمانی کسی می‌تواند زمینی را وقف کند که در وهله اول صاحب آن باشد.

به گزارش رکنا، دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور افزود: تمام اسناد و مالکیت‌های قبل از سال ۱۳۴۱ پس از ملی شدن شدن منابع طبیعی باطل شده‌اند و اگر غیر از این بود تمام خوانین و مالکانی که قبل سال ۱۳۴۱ اسناد مالکیت بخش‌هایی از کشور را داشتند نیز می‌توانستند با سندی به نام خود ادعای مالکیت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا این ادعا که درختان این ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آقمشهد دست کاشت است، صحیح است؟ اظهار کرد: در بخش شمال کشور به کلی جنگل طبیعی داریم و شاید یک حاشیه‌ای درختکاری شده باشد که آن هم مربوط به محدوده‌ مورد بحثی که بر سر آن ادعا وجود دارد، نمی‌شود حتی اگر در محدوده‌ای از ۵۶۰۰ هکتار جنگل‌های آق‌مشهد نیز درختکاری صورت گرفته باشد در عین حال این محدوده دارای درختان کهنسال چند صد ساله و گونه‌های گیاهی بومی خود جنگل‌ های هیرکانی و کاملا مشخص است که هیچ کسی در ماهیت و ایجاد این پوشش گیاهی نقشی نداشته است تا بخواهد بر این عرصه‌ها ادعای مالکیت داشته باشد و آن را وقف کند.

کیادلیری همچنین تاکید کرد: کسی می‌تواند ملکی را وقف کند که صاحب آن باشد و در پدید آمدن آن نقشی داشته باشد درحالی که هیچ کس در به وجود و پدید آمدن جنگل‌های کهن هیرکانی نقشی نداشته است.

بهره‌برداری از درختان جنگلی ممنوع است

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور درباره اخبار مبنی بر اینکه شخصی که مدعی مالکیت جنگل‌های هیرکانی شده‌ است از سازمان جنگل‌ها درخواست مجوز برای قطع درختان محدوده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد کرده است، تصریح کرد: به‌طور کلی بهره‌برداری از درختان جنگلی ممنوع است و هیچ کسی حتی دولت اجازه بهره‌برداری از این جنگل‌ها را ندارد. حتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که متولی تمام جنگل‌ها است در حال حاضر اجازه ندارد هیچ درختی را قطع کند و این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز قانون شده است و وجود دارد.

وی ادامه داد: وی ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که این شخص مدعی شاید می‌خواهد با اخبار مبنی بر درخواست مجوز قطع درختان محدوده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آقمشهد اذهان عمومی را به سمتی هدایت کند که مردم تصور کنند وقف بودن این محدوده تثبیت شده است و اکنون به فکر بهره‌برداری از این عرصه‌ها هستند.

کیادلیری ضمن بیان اینکه وقف بخشی از جنگل های هیرکانی کاملا اشتباه است و پذیرفته شده نیست، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هنوز مدعی این عرصه‌ها است و هنوز آن را ملی می‌داند و هر کسی بخواهد برای قطع درختان آن مجوز دریافت کند باید از این سازمان مجوز بگیرد این درحالیست که هنوز خود سازمان جنگل‌ها به‌هیچ عنوان وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی را نپذیرفته است پس چطور می‌تواند مجوز بهره‌برداری از آن را صادر کند؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس طرح تنفس جنگل‌ها، بهره‌برداری و قطع درختان اکنون ممنوع است و درهیچ قسمت از جنگل‌های هیرکانی چه در محدوده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد و چه در سایر قسمت‌های جنگل‌های هیرکانی نمی‌توان مجوز بهره‌برداری از درختان را صادر کرد.

حفظ جنگل‌های هیرکانی یک مسئولیت جهانی و انسانی است

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا مردم کشور باید به حفاظت و بهسازی جنگل‌های هیرکانی اهمیت دهند؟ تصریح کرد:‌ مردم کشور باید به همان دلیلی که جهان به جنگل‌های هیرکانی اهمیت می‌دهد به آن اهمیت دهند. ثبت شدن جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث طبیعی جهان به این معنا است که این جنگل‌ها مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی مربوط به چندین میلیون سال قبل هستند و اگر گونه‌ای در این جنگل‌ها را از دست دهیم درواقع بشریت آن را از دست داده است بنابراین حفظ این جنگل‌ها صرفا یک مسئولیت ملی و منطقه‌ای نیست بلکه یک مسئولیت جهانی و انسانی است.

وی در ادامه گفت:‌ اگر درخت شمشاد هیرکانی، درخت انجیلی (Parrotia persica)، گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های مختلف و متعدد جنگل‌های هیرکانی از بین بروند درواقع تمام دنیا این‌ گونه‌ها و زیستگاه‌ها را از دست می‌دهد.

کیادلیری ضمن بیان اینکه یونسکو زمانی یک بنا یا عرصه طبیعی را به‌عنوان میراث جهانی ثبت می‌کند که آن مکان دارای ارزش‌های ویژه‌ای باشد، گفت: اکنون شخصی مدعی مالکیت بر بخشی از این عرصه‌های منحصربه فرد شده است اما مگر می‌شود کسی صاحب ۵۶۰۰ هکتار از این عرصه‌های جنگلی باشد و بتواند آن را وقف کند یا واگذار کند.

وی ادامه داد: اگر منطقه‌ای را نیز کسی خود آباد کرده و آن را رها کرده باشد از مالکیت او خارج می‌شود چه برسد به ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌ های هیرکانی که هیچ کسی در ایجاد و ماهیت آن نقشی ایفا نکرده است. این مساله که فردی مدعی مالکیت بر بخشی از عرصه‌های طبیعی و ملی کشور است علامت سوال بزرگی را در ذهن شکل خواهد داد و اگر این راه باز شود این دغدغه درباره جنگل‌های شمال و منابع طبیعی ایران هم ایجاد می شود.

به سختی جلوی قطع تک تک درختان جنگل‌های هیرکانی را گرفته‌ایم

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور با اشاره به اینکه به سختی توانسته‌ایم جلوی قطع تک تک درختان جنگل‌ های هیرکانی را بگیریم، گفت: مردم با حساسیت بالایی که داشتند برای حفظ تک تک درختان مبارزه کرده‌اند و با وجود هزار مشکلی که برای مردم بومی و محلی به‌لحاظ اشتغال‌ ایجاد می‌کرد، از قطع درختان این جنگل‌ها جلوگیری کرده‌اند. ما این درختان را با هزار گرفتاری و هزینه‌ای که برای ما ایجاد کرد حفظ و این هزینه‌ها را پرداخت کردیم تا جلوی قطع تک تک درختان را بگیریم. حالا ۵۶۰۰ هکتار از این عرصه‌ها را وقف کنیم؟ وقف چی کنیم؟

منابع ملی خود منافع عموم است

وی در ادامه تصریح کرد: وقف برای منافع عموم انجام می‌شود این درحالیست که منابع ملی خود منافع عموم است و اگر کسی ادعا می‌کند که بخشی از جنگل‌ها را وقف می‌کند تا آن را حفظ کند باید گفت که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان منابع طبیعی که متولی منابع ملی هستند، این کار را می‌کنند و اگر قرار است عرصه‌های طبیعی وقف ملت شوند باید گفت که این عرصه‌ها به عنوان منابع ملی وقف ملت شده‌اند مگر اینکه اشخاص خاصی بخواهند این عرصه‌های طبیعی را وقف خود کنند.

کیادلیری در پایان صحبت های خود ضمن ابراز تاسف از شنیدن اخباری مبنی بر ادعای مالکیت و وقف بخش‌هایی از عرصه‌های طبیعی کشور گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که به‌لحاظ مذهبی نکات زیادی درباره حفظ طبیعت و منابع طبیعی که از آیات مجسم خدا هستند گفته شده است. همچنین به‌لحاظ فرهنگی و تمدن درباره این مسائل بشارت‌های زیادی داده‌اند اما گاهی شاهد رفتارها و ادعاهایی می‌شویم که خلاف تمام آموزه‌های ما هستند که نه تنها منابع طبیعی کشور را نابود می‌کند بلکه باعث تخریب فرهنگ ما نیز خواهد شد و جای سوال زیادی را برای مردم کشور ایجاد می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟