مشکل آب غیزانیه تا پایان تابستان برطرف می‌ شود

غیزانیه / مشکل آب / رضا اردکانیان در گفت‌و‌گوی ویژه «نگاه یک» سیما درباره وضعیت بارش‌ها اظهار داشت: امسال در سال آبی ۹۹-۹۸ شرایط خوبی حاکم بود و حدود ۳۱۱ میلی‌متر بارندگی داشتیم که نسبت به متوسط ۵۰ ساله ۲۸ درصد بیشتر است، اما نسبت به سال قبل که سال تری بود حدود ۸ درصد کمتر بوده است.

به گزارش رکنا، وی افزود: همانگونه که دو سال پیاپی خشکسالی به معنای ورود کشور به خشکسالی نیست دو سال پیاپی ترسالی هم به معنای ورود کشور به دوره ترسالی نیست.

اردکانیان ادامه داد: به سمت مصرف بهینه آب رفته و کشت‌های گلخانه‌ای و کم آب‌بر توسعه یابد که انجام چنین تمهیداتی در سال‌های تر و استفاده از فاضلاب تصفیه شده در فضای سبز و صنعت باعث می‌شود که جامعه ایمنی در مقابله با ورود به دوره خشکسالی داشته باشیم.

وزیر نیرو درباره تمهیدات وزارت نیرو برای مقابله با سیلاب‌ها با توجه به پیشینه سیلاب‌ها در یکی دو سال اخیر هم گفت: یکی از برنامه‌ها بحث مهندسی رودخانه‌ها و آزادسازی حریم و بستر آنهاست که با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور و دستگاه قضایی در استان‌های مختلف کارهای فوق العاده‌ای در حال انجام است و هزاران هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد شده است. امسال در بودجه ۱۴۰۰ رقم قابل توجهی را با کمک نمایندگان و دولت برای این کار در نظر خواهیم گرفت، اما مخازن سدها هم بر اساس مطالعات باید با رعایت جنبه‌های زیست محیطی و اقتصادی طراحی و ساخته شود.

افتتاح ۱۸ سد در سال جاری

اردکانیان با اشاره به برنامه وزارت نیرو اعم از بهره‌برداری و افتتاح در مجموع ۱۸ سد در سال جاری همچنین گفت: از جمله پروژه‌ها، پروژه‌های مرزی ماست که سرمایه‌گذاری قابل توجهی را برای توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور در ۱۲ استان مرزی بویژه در سال‌های اخیر با عنایات رهبری و اجازاتی که برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی دادند انجام شده است.

وی افزود: تا پایان دولت تعداد سدهای مرزی در مدار بهره برداری به ۷۳ سد در استان‌های مرزی خواهد رسید و این بدان معناست که ظرفیت آب تنظیم شده این مناطق با توجه به دو برابر شدن جمعیت اینها حدود ۱۲ برابر خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در کشور ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در حدود ۶۰ هزار روستا سکونت دارند که مسئله ۹۰ درصد این جمعیت از حیث بهره‌مندی از آب شرب سالم و بهداشتی پایدار برطرف شده است. از این تعداد، ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار هستند که حدود ۱۷ میلیون نفر آنها زیر پوشش هستند و آنهایی که تحت پوشش نیستند به این معنا نیست که به آب دسترسی ندارند، بلکه اینها هم مانند مناطق شهری باید از آب به صورت ۲۴ ساعته بهره‌مند باشند.

هدف ما دسترسی کامل مناطق روستایی به آب شرب سالم پایدار همانند مناطق شهری است

وزیر نیرو افزود: هدف ما دسترسی کامل مناطق روستایی به آب شرب سالم و بهداشتی همانند مناطق شهری است. قبل از دولت حدود یک میلیون روستایی به شبکه آب پایدار دسترسی داشتند که تاکنون ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به این تعداد اضافه شده‌اند که این رقم تا پایان دولت به حدود ۹.۵ میلیون نفر خواهد رسید.

مشکل آب غیزانیه تا پایان تابستان به‌طور جدی برطرف می‌شود

اردکانیان درباره حل مشکل آب غیزانیه در استان خوزستان هم گفت: بخشی از مشکلات غیزانیه هم رفع شده و تا پایان تابستان مشکل این منطقه به‌طور جدی برطرف خواهد شد.

تلاش برای حل مشکل آب تبریز

اردکانیان همچنین درباره مشکل آب در تبریز هم گفت: از فروردین امسال به این سمت به دلیل شرایط کرونایی بین ۷ تا ۴۰ درصد در مقایسه با سال قبل افزایش مصرف آب داشتیم و تبریز جزو شهرهای با مصرف بالا بود که مشکل آن در حال حل شدن است. همکاران من روزهای پنجشنبه و جمعه در منطقه بودند و با مسئولان محلی و مقامات محلی تماس‌هایی داشتند که منابع ملی برای سرعت دادن به یک پروژه در حال اجرا فراهم شده و در روزهای آینده رفع دغدغه خواهد شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟