نذورات را با اهدای خون و پلاسما ادا کنیم

کرونا این میهمان ناخوانده این روزها، با سونامی تغییر سبک زندگی جولان می دهد و علاوه بر اینکه دیدارهای خانوادگی را به پشت مانیتورها کشانده، برگزاری مراسم عروسی و عزا را هم در آیینه دیگری به تصویر کشیده است.

به گزارش رکنا، ویروسی که مراسم عید نوروز، شب های قدر در ماه رمضان و سایر مراسم های بزرگ جامعه ایرانی را تغییر داد و برای اولین بار شاهد سیزده بدری خالی از مردم در دشت ها و پارک ها بودیم و مراسم لیالی قدر در پشت فرمان خودروها و با رعایت فاصله اجتماعی از پرده بزرگ برافراشته در فضاهایی همچون پارکینگ پارک ارم برگزار شد.

نتیجه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی، کاهش آمار مبتلایان و فوت شدگان بود که لبخند رضایتی بر لب ها نشاند؛ لبخندی که دیری نپایید و با موج دوم کرونا و در اثر جدی نگرفتن گستردگی این ویروس در سفرها و دورهمی ها از چهره ها محو شد.

حال با نزدیک شدن به اعیاد بزرگی همچون عید قربان و غدیر و به دنبال آن آغاز ماه محرم و برگزاری عزدارای برای سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش، زمزمه های چگونگی ادای نذورات و برگزاری مراسم عزاداری نقل محافل شده تا آنجا که علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه کمیته علمی - مشورتی کرونا در وزارت بهداشت درباره این موضوع تاکید کرد: برگزاری مراسم مقدس محرم مهم است اما باید به سمتی برویم که هم این مراسم برگزار و هم سلامت مردم حفظ شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد نذورات هم باید به سمت کمک های مومنانه و توزیع مواد غذایی خام و نذر ماسک و لوازم بهداشتی برویم و از توزیع غذا و شربت باید پرهیز شود.

موضوعی که محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران و متخصص همه گیرشناسی بیماری های عفونی و واگیر روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، نیز بر آن تاکید کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا، تعداد زیادی از افراد شغل خود را از دست داده اند و نزدیک به ۸۰ درصد درآمدها از بین رفته است، از شهروندان خواست در شرایطی که کشور از نظر تهیه ملزومات بهداشتی به ویژه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده با تحریم هایی مواجه است و قیمت این اقلام در سطح شهرها افزایش یافته، به جای نذر قربانی گوسفند در عید قربان یا اهدای نذورات خوراکی در عید غدیر یا ایام ماه محرم و صفر، این اقلام را تهیه و در اختیار افراد کم یا بی بضاعت که تعدادشان هم کم نیست، قرار دهند.

عضو انجمن بهداشت محیط ایران یادآور شد: علاوه بر تهیه این اقلام، بهتر است که مردم نذر امسال خود در اعیاد و ایام سوگواری پیش رو را، با مراجعه به سازمان انتقال خون و اهدای خون ادا کنند. همچنین با توجه به اینکه مسئولیت اجتماعی و فردی بر دوش تک تک مردم است، افرادی که پیش از این بیمار کرونایی بوده و بهبود پیدا کرده اند نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.

محبوب فر تاکید کرد: اگر چنین اعمال و اقداماتی صورت بگیرد بهطور قطع امسال مراسم روز عرفه، عید قربان، عید غدیر و محرم و صفر، با شکوه تر برگزار می‌شود و در تاریخ کشور ثبت خواهد شد.

ابتلای ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در مراسم عزاداری و دورهمی‌ها

این کارشناس کمیته کشوری پیشگیری از کرونا در ادامه این گفت وگو درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) هم یادآور شد: موج دوم کرونا با فراموشی خطرات این ویروس و باز شدن پای دورهمی ها و میهمانی ها در میان افراد، گسترده شد تا آنجا که بر اساس آمارهای اعلامی، ۸۰ درصد بیماران در داخل همین دورهمی های مناسبتی مانند مراسم ترحیم، عروسی، یا دوره های اجتماعی، علمی یا آموزشی آلوده به ویروس کرونا شده و ۲۰ درصد دیگر نیز ناشی از تردد و مسافرت های در سطح کشور بوده است.

محبوب فر تاکید کرد: مدیریت جمعیت مراسم عزاداری و راه افتادن دسته های عزاداری به دلیل ازدیاد جمعیت و شور و شوق حسینی، امکان پذیر نیست حتی اگردر فضای باز برگزار شود و با این مراسم ها، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر می شود، ضمن اینکه دین هم، "افتادن در شرایط اضطرار" را مجاز نمی داند.

عضو انجمن بهداشت محیط ایران توصیه کرد: بهتر است که مراسم عزاداری محرم و صفر در بین اعضای یک خانواده یا به صورت مجازی برگزار شود.

وی افزود: بهتر است هیات های عزاداری هم همانند آنچه در شب های قدر صورت گرفت، به صورت مجازی، مراسم خود را روی شبکه های اجتماعی برگزار کنند تا ضمن حفظ جان هموطنان و کاهش کار کادر درمانی، ثواب بیشتری نصیب احیا کنندگان عاشورا و تاسوعا شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟