برنامه‌هایی برای کاهش ورود فاضلاب به خلیج فارس در بوشهر تدوین شد

خلیج فارس / فرهاد قلی نژاد در وبینار تخصصی به مناسبت حفاظت از اکوسیستم‌های حرا و توسعه پایدار افزود: امروزه با توجه به فشارهای اقتصادی، محیط زیست در وضعیت خاصی قرار گرفته که در این اوضاع بیشترین فشارها به منابع زیستی هر کشور وارد می‌شود.

به گزارش رکنا، وی بیان کرد: در این شرایط نیاز است که برای تحقق مفهوم نوین توسعه پایدار به محیط زیست و حفظ منابع زیستی کشور توجه ویژه شود زیرا این منابع به عنوان حقی برای نسل حاضر و محفوظ نگه داشتن این حق برای نسل‌های آینده باید حفاظت شوند.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: باید باور داشته باشیم که این منابع زیستی اساس توسعه اقتصادی است و براساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیتی اعم از اقتصادی و غیره که با تخریب محیط زیست ملازمه پیدا کند در قانون اساسی ممنوع بوده و جرم اعلام شده‌است.

قلی نژاد ادامه داد: در این بین جنگل‌های مانگرو یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند زیستی جهان هستند که زیستگاه این نوع پوشش ارزشمند در کشور و در حوزه خلیج فارس نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: فواید و کارکردهای این زیستگاه‌ها بر همه روشن است و دغدغه‎هایی که ما برای حفظ این جنگل‌ها داریم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قلی نژاد یادآور شد: تاثیری که این جنگل‌ها روی آب و هوا و شرایط زیستگاهی آن برای گونه‌های گیاهی و جانوری و جذب آلاینده‌ها و تولید اکسیژن و جاذبه گردشگری همه از فواید این زیستگاه ارزشمند است.

وی ادامه داد: امروزه در خلیج فارس به دلیل انواع تهدیدهای زیست محیطی نگران حفظ این جنگل‌ها هستیم و ورود آلاینده‌ها به خلیج فارس از کشورهای حاشیه این دریا بویژه ورود فاضلاب‌ها یکی از نگرانی‌های عمده حفظ اکوسیستم خلیج فارس و جنگل‌های مانگرو است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: همچنین نسبت به تصرف عدوانی خورها حساس هستیم زیرا آنچه که امروز حیات جنگل‌ها را در خلیج فارس تهدید می‌کند ساحل سازی‌ها و تجاوز به خورها است که سازمان محیط زیست در سال‌های اخیر در این زمینه مقاومت زیادی کرده و اجازه نخواهد داد که به حریم دریا تجاوز شود.

وی بیان کرد: ابلاغیه رئییس جمهوری به استان‌های ساحلی و استانداران این است که هر گونه تصرف در حریم دریا و خورها ممنوع و به طور حتم باید از آن جلوگیری شود.

قلی نژاد ادامه داد: در سال‌های اخیر به کمک سازمان‌های مردم نهاد و دوستداران طبیعت در زمینه توسعه جنگل‌های حرا و نهال کاری فعالیت‌های خوبی انجام شده و در استان بوشهر نیز۹۰ درصد از این جنگل‌ها تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و جز مناطق چهار گانه محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: این جنگل‎ها در پارک ملی دریایی نایبند، خور بساتین و منطقه مند و دیر نخیلو نیز وجود دارد که با همکاری همه نهادها باید بتوانیم از منابع زیستی آن نگهداری کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟