وبینار زن و پوشش برگزار شد

پوشش / وبینار زن و پوشش به مناسبت هفته عفاف و حجاب با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر سوسن باستانی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت، نرگس کریمی مشاور امور ایثارگران، فهیمه زارع زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و زهرا میرحسینی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا برگزار شد.

به گزارش رکنا، در ابتدای این جلسه معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه مورخین به اهمیت حجاب چه در ایران باستان و چه پس از انقلاب اذعان داشته اند، گفت: مسئله حجاب امروز برای دنیا مسئله مهمی به شمار می رود و ما تلاش می کنیم تا در این مهم از نگاه قرآنی بهره بگیریم.

وی با اشاره به موضوع مناسبات اجتماعی و روابط میان زن و مرد در قرآن کریم افزود: این موضوع در نگاه دینی ما براساس کرامت ذاتی انسان ها تعریف شده است.

ابتکار تصریح کرد: قرآن با بحث بهره کشی و تضییع حقوق و کرامت انسانی مقابله کرده و برای عزت بخشیدن و آزادگی انسان ها نازل شده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه همواره شاهد ظلم و تبعیض در روابط انسان ها بوده و هستیم، افزود: قرآن کریم این روابط را ساماندهی کرده و به آن نظم بخشیده است.

نباید در روابط زن و مرد بهره کشی وجود داشته باشد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روابط تعریف شده بین زن و مرد در قرآن کریم گفت: نباید در روابط بین زن و مرد بهره کشی و سوءاستفاده ای وجود داشته باشد و یا شکل بگیرد.

ابتکار با بیان اینکه در تمام جوامع مسئله آزار چشمی تاثیرگذار و مطرود است، تصریح کرد: تعالیم اسلامی یک سری مناسبات اخلاقی و رفتاری را برای زنان تعریف می کند که این تعاریف موجب تغییر و ارتقاء سبک زندگی آنها می شود و کتاب آسمانی ما یک دستور کار و نقشه راه را فراروی انسان ها قرار می دهد.

معاون رئیس جمهور در ادامه بر اهمیت شنیدن صدای نسل جوان تاکید کرد و افزود: یکی از محورهای فعالیت ما در معاونت زنان و خانواده تاکید بر اهمیت گفتگو در خانه و گفتگوی بین نسلی است و معتقدیم که عرصه فرهنگی جای برخوردهای سخت نیست چرا که نتیجه عکس خواهد داد و ما این را قبلاً دیده ایم.

در ادامه جلسه نرگس کریمی مشاور امور ایثارگران معاونت با بیان اینکه پوشش شأنی از شئون انسان هاست و به اندازه وجود بشر بر زمین قدمت دارد، افزود: لباس نخستین نشانه برای معرفی فرد و نشان‌دهنده این است که به چه جامعه و فرهنگی تعلق دارد.

وی اظهار داشت: حجاب تابع جهان بینی و ارزش های حاکم بر هر جامعه بوده و بازتاب بیرونی عفاف است‌.ضمن اینکه حجاب و عفاف تاثیر متقابلی بر یکدیگر دارند‌.

فهیمه زارع زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با اشاره به اینکه امروز تمام کشورها بحث پوشش و لباس را در قالب مد پیگیری می کنند، افزود: ویل دورانت معتقد است که ایران منشأ پراکنده شدن حجاب در سراسر دنیاست.

وی با ارائه تحقیقی تصویری با موضوع «شناخت سیر تحول و تطور مفهوم پوشش در طراحی لباس زنان ایرانی از دوران باستان تا امروز»، به بیان تفاوت های حجاب و پوشش در ادوار مختلف تاریخ ایران پرداخت.

زهرا میرحسینی نیز در این جلسه با ارائه مقاله ای تحت عنوان «نگرش زنان به پوشش با تاکید بر نقش پوشش در احساس امنیت» اظهار داشت: امروز بحث امنیت اجتماعی در سطح جامعه، به ویژه در میان زنان از جمله مسائلی است که مورد توجه صاحب نظران علوم اجتماعی و همچنین سیاستگذاران و برنامه ریزان اجتماعی قرار گرفته و بر همین اساس تحقیقات متعددی در این حوزه صورت پذیرفته که هر کدام به بعد یا ابعادی از این مسئله پرداخته اند.

وی افزود: تلاش کردم با انجام تحقیقی کیفی و با استفاده از مصاحبه های عمیق با ۱۸ زن ۱۹ سال به بالا نگرش آن ها نسبت به پوشش و همچنین تاثیر آن بر احساس امنیت اجتماعی بنا بر روایت هایشان مورد مطالعه قرار گیرد که هدف از این کار دستیابی به فهم و درک مشترک زنان از پوشش و تاثیر آن بر احساس امنیت اجتماعی ناشی از تجربه زیسته آن ها بود.

میرحسینی در ادامه تصریح کرد: یافته های این تحقیق نشان می دهد بیشتر زنان مصاحبه شونده پوشش را امری تاثیرگذار براحساس امنیت اجتماعی می دانند و علاوه بر این نتایج این پژوهش نشان می دهد توانمندی های جسمی و روانی زنان، شیوه جامعه پذیری دختران و ویژگی های فرهنگی محیط زندگی آنها در کنار عواملی نظیر سن، تحصیلات، بومی و یا مهاجر بودن نیز عواملی مهم در افزایش احساس امنیت اجتماعی زنان است.

کبری روشنفکر، هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر کارگروه مطالعات زنان معاونت نیز به عنوان آخرین مشارکت کننده در بحث با ارائه جمع بندی کوتاهی گفت: اگر سال قبل در مورد فاصله اجتماعی صحبت می کردیم شاید خیلی ها تصوری از آن نداشتند و برایشان باورپذیر نبود؛ می خواهم این را ربط بدهم به بحث پوشش که نوعی فاصله اجتماعی و ضامن سلامت جسمی انسان ها در شرایط کنونی است.

پوشش پیش از اسلام وجود داشته

وی افزود: پوشش هم چنین تعبیری دارد و اساسا پیش از اسلام وجود داشته و اسلام آن را به عنوان یک دستاورد انسانی تکامل داده است.

روشنفکر گفت: از صحبت های خانم دکتر ابتکار که مباحث قرآنی را مطرح کردند استفاده و به آیه ۵۹ سوره احزاب به عنوان یکی از آیات حجاب اشاره می کنم که می فرماید این پوشش مربوط به افراد خاصی نیست. یعنی برخلاف نظر برخی که حجاب را مخصوص زنان پیامبر می دانند می فرماید برای نساء المومنین هم هست و باید بخشی از جلباب را بر خود بپوشانند که این باعث می شود امنیت بیشتری داشته باشند و اذیت نشوند.

روشنفکر تصریح کرد: این آیه می گوید امنیت اجتماعی و پوشش با هم رابطه مستقیم دارند و مهم اینکه آیه ای مدنی است. در شان نزولش هم گفته اند زنی به نام سوده وقتی از خانه خارج می شود یک نفر از صحابه به او می گوید چرا از خانه خارج شدی. سوده به پیامبر مراجعه می کند و این مساله را مطرح می کند. پیامبر به او می گویند شما می توانید از خانه خارج شوید اما پوششت را حفظ کن.

وی تاکید کرد: نکته بعدی اینکه این آیه و آیات مشابه فاصله طبقاتی را هم کم می کند؛ از چه جهت؟ از این جهت که آن زمان پوشش مال افراد متمول بوده و با همه گیر شدن آن به نوعی، فاصله طبقاتی را برداشتبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 590076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟