صدور کارنامه سلامت برای همه دانشجویان در سال تحصیلی ۹۹

کارنامه سلامت / در این گردهمایی که با حضور دکترمجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و به شکل ویدیو کنفرانس از دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، دکتر صادقی با بیان اینکه سلامت روانی اجتماعی دانشجویان محور اصلی فعالیت مراکز مشاوره دانشگاهها است، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات جسمی و روحی آن و همچنین ضرورت پایش سلامت دانشجویان در ارتباط با این ویروس، در آغاز سال تحصیلی جدید برای همه دانشجویان کارنامه سلامت صادر خواهد شد.

به گزارش رکنا، وی با اشاره به صدور کارنامه سلامت روان از سال ۱۳۸۵ برای نو دانشجویان افزود: با صدور کارنامه سلامت دانشجویان نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره شناسایی شده و در طول سال تحصیلی به آنان خدمات مشاوره ای و بالینی ارائه می شود.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در تشریح اقدامات این دفتر در سال ۹۸ گفت: ۱۸۰۶ روان شناس و مشاور در ۸۸۲ مرکز و شعبه دفاتر مشاوره در دانشگاه ها، خوابگاه‌ها و دانشکده ها مشغول ارائه خدمات تخصصی به دانشجویان هستند که بیش از ۳۵ درصد این متخصصان دارای مدرک تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد در رشته های روان شناسی و مشاوره هستند.

وی با اشاره به تدوین طرح ملی ارتقای سلامت دانشجویان گفت: با اجرای طرح ملی ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان انعقاد تفاهم نامه ها با وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، حدود ۷۰۰ هزار نفرساعت آموزش دانشجویان، اساتید و کارکنان تحت آموزش قرار گرفتند.

دکترصادقی اظهارداشت: در سال ۹۷ در مجموع ۶۰۰ هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی برای دانشجویان برگزار شد که ۱۱۱ هزار نفر ساعت به بحث ازدواج و انتخاب همسر، ۹۰۰۰ نفر ساعت به آموزش مهارت های زندگی، ۱۰ هزار نفرساعت در زمینه پیشگیری از خودکشی، ۹ هزارنفر ساعت ارتقا نشاط اجتماعی و مابقی به سایر موضوعات از جمله افزایش تاب آوری اختصاص داشت.

دکترصادقی گفت: ۷۰ هزار نفر ساعت آموزش نیز در سال ۹۸ ویژه متخصصان مراکز مشاوره دانشگاه‌ها برگزار شد.

وی برگزاری سومین کنگره نماز، سلامت روان و نشاط معنوی را برای مشاوران شاغل در مراکز مشاوره از جمله شاخص ترین اقدامات دفتر مشاوره و سلامت در سال ۹۸ ذکر کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تاکید بر حضور فعال این دفتر در برگزاری مناسبت های ملی و جهانی مرتبط با سلامت دانشجویان گفت: این دفتر با کمک مراکز مشاوره دانشجویی هزاران بروشور و کتابچه در زمینه های مختلف منتشر و به سایر دانشگاه‌ها ارسال کرده است.

دکتر صادقی با اشاره به رویکرد مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به ارائه خدمات نوین گفت: در سال ۹۸ تعداد ۹۹ میلیون پیامک اطلاع رسانی به دانشجویان ارسال شد و ۱۰ هزار مشاوره آنلاین و ۶۰۰۰ مشاوره تلفنی و ایمیلی به دانشجویان ارائه شد.

وی تولید اپلکیشن های موبایلی را از دیگر اقدامات دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در سال ۹۸ نام برد و گفت: با رونمایی از اپلیکیشین های حال خوب من و سدا، ارائه خدمات غیر حضوری به دانشجویان شتاب گرفت.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به انجام طرح پژوهشی سیمای زندگی در سال های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: نتایج این طرح توسط تیم های تخصصی مورد تحلیل ثانویه قرار گرفته و در هر موضوع کتابچه ای شامل وضعیت و راهکارها تهیه و به مسئولان ارائه خواهد شد.

وی از تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان خبر داد و افزود: در این برنامه، سه مولفه اثر محیط کلان، مداخلات فعلی ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان و وضعیت شاخص های سلامت جسمی روانی و اجتماعی دانشجویان مورد تحلیل قرار گرفته و خروجی نهایی در برنامه ریزی لحاظ شده است.

دکترصادقی در مورد اقدامات دفتر مشاوره و سلامت و مراکز مشاوره دانشجویی که از بهار ۹۹ تاکنون و با توجه به شرایط خاص دوره کرونا انجام شده است به برگزاری مسابقه کشوری ترم کرونایی، برگزاری کمپین بزرگ دانشجویی در خانه بمانیم، برگزاری مشاوره های آنلاین به دانشجویان و خانواده ها در بیش از ۱۰۰ دانشگاه، برگزاری حدود ۸۰ هزارنفرساعت کارگاه های کشوری افزایش بهداشت روانی اجتماعی در دانشجویان و بیش از ۲۰ هزارنفرساعت آموزش برای اساتید و کارکنان اشاره کرد.

دکترصادقی با اشاره به اولویت فراهم سازی فضایی امن در ایام امتحانات برای دانشجویان برگزاری و اجرای کمپین خداقوت به دانشجو در ایام امتحانات را از دیگر کمپین های بزرگ و موفق دانست.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش رو برنامه های دفتر مشاوره و سلامت و مراکز مشاوره دانشجویی به سمت استفاده بیشتر از فضای مجازی و ایجاد خلاقیت و تنوع در برنامه ها خواهد بود تا بتوان با استفاده از پتانسیل مراکز مشاوره دانشگاه ها حداکثر خدمات رسانی برای جامعه دانشگاهی فراهم آید.

گفتنی است در پایان این مراسم ۴۰ مرکز مشاوره منتخب از سوی رئیس سازمان امور دانشجویان مورد تقدیر قرار گرفتند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 590007 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟