پیک دوم کرونا در پاییز همراه با بیماری‌های فصلی

کرونا / حسین قناعتی رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران در نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) متاثر از همه گیری ویروس کرونا با موضوع بررسی سامانه هوشمند تشخیص کووید۱۹؛ که به صورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما همچنان در پیک اول بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم، اظهار کرد: کشور هنوز وارد پیک دوم نشده است. پیک نخست زمانی تمام می‌شود که تعداد بیماران در بازه زمانی صفر باشد و سپس مجددا تعداد مبتلایان افزایش یابد.

به گزارش رکنا، قناعتی با اشاره به اینکه موج دوم بیماری از پاییز شروع خواهد شد و این موج می تواند بسیار بدتر از موج اول باشد، اظهار داشت: این موج می تواند همراه با آنفلوانزا و سایر بیماری‌های فصلی باشد و احتمال فراگیری بیماری در این ایام بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کاهش میزان ابتلا به کرونا در واحد زمان به عنوان یک هدف مد نظر قرار دارد، یادآور شد: برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا سه محور " بیماری محور"، "اقتدار دولت" و " بیماریابی" وجود دارد.

قناعتب با اشاره به رویکرد اول در زمینه بیماری محور، با تاکید بر اینکه در این محور هرگز رویکرد "بیمار محور" دنبال نمی‌شود، خاطر نشان کرد: تاکنون برای هیچ یک از داروهای اعلام شده برای درمان بیماری کرونا سند محکمی برای تاثیرگذاری آن بر روی این بیماری ارائه نشده است و خرید داروهای مورد استفاده فعلی از جمله "رمدسیویر" با قیمت حدودی ۵۰ میلیون تومان جاهلانه است.

رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده برای بیماریابی، اظهار کرد: باید در این زمینه به صورت دستوری قرنطینه انجام شود و لازم است حتی قوه قضاییه و قوه مجریه قوانینی در این زمینه وضع کنند.

افزایش تصاعدی

وی با بیان اینکه این بیماری تاکنون نشان داده که می‌تواند به صورت تصاعدی افزایش یابد، یادآور شد: هیچ گاه تعداد ابتلا به صفر نمی‌رسد، اما می‌توان تعداد مبتلایان را کاهش داد و در برخی از نظریه‌ها مطرح شده که در صورت اعمال محدودیت‌ها و رعایت فردی هر یک نفر ۲ نفر دیگر را می‌تواند مبتلا کند و در غیر این صورت هر یک نفر ۴۰۶ نفر را درگیر می‌کند.

مرگ 2 تا 6 میلیون نفر

قناعتی با بیان وضعیت شیوع کرونا ویروس در دنیا خاطر نشان کرد: در بدبینانه‌ترین پیش بینی‌ها مطرح می‌شود که کرونا در دنیا باعث مرگ ۳ میلیون نفر و ابتلای ۶ میلیون نفر خواهد شد.

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران با تاکید بر ضرورت توجه به تاب آوری جامعه در زمان شیوع این ویروس به بیان تجربه تخریب یکی از داروخانه‌ها اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های جامعه در حال پر شدن است انتظار داریم هم مردم و هم مسئولان خود را با شرایط وفق دهند و قوانین را به حد رعایت کنند.

قناعتی به تجربه کشور در زمینه در خانه ماندن مردم در روز ۱۳ فروردین روز ملی طبیعت، گفت: با اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی مردم در خانه‌ها ماندند. البته اعمال پروتکل‌های بهداشتی نیازمند فرهنگ سازی نیز است.

رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا استان تهران با بیان اینکه در اماکنی مانند فرودگاه‌ها تمهیدات خوبی اندیشیده شده است، گفت: در حال حاضر از سوی محققان کشور دستگاهی برای شناسایی سریع مبتلایان به ویروس کرونا ساخته شده است که این دستگاه می‌تواند حتی افرادی که آزمایش PCR آنها منفی بوده، افراد مشکوک به این ویروس را بادقت بالا شناسایی کند.

وی با ویروس کرونا را ویروسی عجیب توصیف کرد که تاکنون با چنین ویروس‌هایی با رفتارهای عجیب مواجه نبوده است، ادامه داد: اینکه بتوان برای این بیماری بتوان واکسنی تولید کرد که بتواند ایمنی بلندمدت برای افراد ایجاد کند، مشکوک هستم و نباید به امید پیدا شدن راه درمان و یا تولید واکسن برای آن بود.

قناعتی با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری نتوانسته است پاسخ روشنی درباره تولید واکسن برای ویروس کرونا ارائه دهد، اظهار کرد: شاید بتوان برای این بیماری واکسنی تولید کرد ولی تا رسیدن آن به بالین انسان حداقل یک سال و نیم زمان نیاز است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 589228 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟