اعتبار ۷۰ میلیاردی برای اطفای حریق در جنگل‌ ها

حریق در جنگل‌ ها / اسماعیل نجار درمورد آتش سوزی رخ داده در جنگل‌ها و مراتع اظهارکرد: برابر قانون مدیریت بحران کشور مسئولیت اطفای حریق در جنگل‌ ها بر عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری است و سازمان مدیریت بحران نه به عنوان مسئول بلکه به عنوان دستگاهی کمک کننده به این موضوع ورود کرده است.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: در همین راستا نیز از ماه‌های پایانی سال با توجه به پیش بینی‌هایی که در مورد بهار پربارش در کشور وجود داشت و این موضوع که پس از هربارش مراتع و دشت‌های ما سرسبز خواهد شد و همین موضوع احتمال حریق در تابستان را افزایش خواهد داد، پیگیری‌های خودمان و اقدامات مقابله ای با حریق در جنگل‌ ها را آغاز کردیم و مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم.

نجار با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران از سال ۹۴ اقداماتی در این خصوص انجام داده و حتی با نیروهای مسلح نیز برای استفاده از ظرفیت بالگردی آن، هماهنگی هایی انجام داده است، گفت: بنا شد تا از بالگرد نیروهای مسلح استفاده کنیم و این مأموریت به وزارت دفاع محول شد و در نهایت مبلغی را در آن زمان گرفتیم و پرداخت کردیم و مقرر شد که ۱۷ پایگاه وجود داشته باشد که بتوانند از آن استفاده کنند، اما متأسفانه هزینه‌های مانده و پرداخت نشد که تا پایان سال ۹۸ به یک مبلغ قابل توجه رسید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: پس از آتش سوزی‌های رخ داده در جنگل‌های زاگرس در مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت دفاع داده شد، البته باید توجه داشته باشیم که در تمام حریق‌ها امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد و اگر از بالگرد استفاده شود ممکن است حتی میزان خسارات و سرعت گسترش حریق چندبرابر شود.

نجار همچین با اشاره به تامین اعتبار برای سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: همچنین طی دو مرحله رایزنی که انجام دادیم، یک بار در روزهای پایانی سال ۹۸ ، پنج میلیارد و یک بار هم مدتی قبل ۱۵ میلیارد در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

وی در مورد علت حریق‌ها نیز تصریح کرد: ببینید در بحث آتش سوزی جنگل‌ها عمدی یا غیرعمدی بودن معنایش متفاوت از آن چیزی است که ما در مورد حوادثی نظیر تصادف و ... به کار می‌بریم، دلیل آن هم این است که ممکن است آتشی عمدا روشن شده باشد، اما هدف آن این نبوده که بخواهند جنگلی را آتش بزنند، یک خانواده پس از پیک نیک ممکن است آتشی روشن کنند، یا اینکه برخی کشاورزان برای تقویت زمین، مزرعه خود را آتش می‌زنند و گاهی کنترل این حریق از دست آنان خارج می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: حتی در یکی از موارد افراد سودجو برای شکار اقدام به آتش زدن یک درخت کرده بودند. به این دست موارد هم عمدی گفته می‌شود و متاسفانه در این میان حریق‌هایی بوده که به شکل عمدی رخ داده که پیگیری‌های لازم در مورد آن انجام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588826 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟