نداشتن رضایت‌ مندی یکی از مشکلات ناشی از چشم و هم چشمی

چشم و هم چشمی / فاطمه خادم‌لو جامعه‌شناس، درباره بروز چشم و هم چشمی بین افراد جامعه، اظهار کرد: امروزه یکی از دلایلی که افراد جامعه با شتاب هر چه بیشتر به سوی کالا‌های مادی و پیشنهاد‌های دنیای صنعتی و فناورانه‌ می‌روند، ایجاد نیاز کاذب است.

به گزارش رکنا، این جامعه شناس بیان کرد: متأسفانه بسیاری از ما انسان‌های امروزی، زندگی‌مان را صرف این کرده‌ایم که فقط کار کنیم تا بتوانیم فلان برند، کالا از جمله موبایل، لوازم خانگی، لباس و یا هر چیز جدیدی را که می‌بینیم، تهیه کنیم.

وی افزود: شاید خیلی از آدم‌ها در جامعه امروزی، در پاسخ به شرایط دنیای شتابنده‌ مد و ماده‌گرایی این پاسخ را می‌دهند که: "خُب، اگه هم‌رنگ جماعت نشیم عقب می‌مونیم و انگ خیلی چیز‌ها مثل: اُمّل، عقب افتاده و ... بهمون می‌زنن"؛ و شاید با همین پاسخ همچنان در چنگال دنیای سرمایه داری گرفتار می‌مانند.

چالش در شخصیت

خادم‌لو با اشاره به اینکه به میزانی که انسان‌ها غرق در اعمال رفتارگونه شوند و از کنش آگاهانه فاصله بگیرند، دچار چالش جدی در شخصیت وجودیشان می‌شوند، ادامه داد: ما انسان‌ها دارای دو نما و ظاهر در بخش شخصیت‌مان هستیم که عبارتند از؛ هویت یا خود واقعی – هویت یا خود صوری. به هر اندازه که انسان از خود یا هویت واقعی‌اش فاصله بگیرد و به خود یا هویت صوری که براساس رقابت در چشم و هم‌ چشمی‌ ها ساخته می‌شود، نزدیک شود، حس نارضایتی، ناراحتی و عدم رضایت‌ مندی از زندگی در او ایجاد می‌شود و همچنین دچار اختلال در شخصیت خواهد شد.

این جامعه شناس درباره جلوگیری از چشم و هم چشمی، بیان کرد: سعی کنیم در رفتارهایمان که به صورت عادت هستند، بازاندیشی کنیم و دوباره آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهیم تا با تغییر آن‌ها، آزاد شویم.

وی با بیان اینکه به عنوان والدین وظایفی بر عهده ماست، ادامه داد: مسئولیت‌پذیر باشیم و فرزندانی که خداوند به عنوان ودیعه در اختیار ما گذاشته را با این شیوه تربیتی آشنا کنیم و به آن‌ها بیاموزیم که در دنیای مادی‌گرا، با چشمانی باز و کنشگرانه زندگی خود را تنظیم کنیم.

خادم‌لو تصریح کرد: اگر چنین شیوه‌ای را چه در زندگی شخصی و چه در زندگی والدینی انتخاب کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که نسلی که در جامعه زندگی می‌کنند و نسلی که در آینده به بار می‌نشینند، نسلی بازاندیش‌ هستند که حیات خود را دوباره بازآفرینی می‌کنند و می‌توانند خود را از چنگال آداب، رسوم، سنت‌ها و به طور کلی عادت‌های نابهنجار رها سازند و آزادانه و از روی اراده و آگاهی، شاد و رضایت‌مندانه زندگی کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟