سکونتگاه های غیر رسمی شناسنامه دار می شوند / بی برنامه بودن 7 ساله دولت برای ترمیم بافت فرسوده

بافت فرسوده/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اما کاوه حاجی علی اکبری اوایل خردادماه امسال (99) در گفتگو با خبرنگار رکنا اعلام کرد: "بافت فرسوده شناسایی شده 5درصد شهر تهران است که حدود 15درصد جمعیت تهران یعنی حدود یک میلیون و200هزار نفر در آن زندگی می کنند. حدود 210هزار قطعه مسکونی در این بافت ها قرار دارد. بافت های فرسوده عمدتا در مناطق جنوبی و مرکزی تهران قرار دارند.

اعلام آمارهایی که به تغییر و بهبود ختم نمی شود

95درصد بافت فرسوده در مناطق 7 تا 20 قرار دارد و 85درصد آن در جنوب خط خیابان انقلاب – آزادی (مناطق 9 تا20) قرار دارند. اما 50درصد منطقه 10 بافت فرسوده است." این 9درصد به 15درصد افزایش یافته است در حالی که با هر زلزله تهران، مسئولان یکی دو هفته ای درباره بافت فرسوده صحبت می کنند و تا زلزله بعدی تهران به دست فراموشی سپرده می شود. سوال اینجاست که اعلام آمار چه سودی دارد؟ چرا این آمار منجر به بازآفرینی بافت فرسوده نشده است؟

مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال تاکید کرد: آمار اعلام می شود تا وضعیت یک موضوع مشخص شود. هر کسی که می خواهد در مورد موضوعی تصمیم گیری کند نیاز به این آمارها دارد. اما این که چه مرجعی آمار را اعلام می کند و اصالت آمار درست است یا غلط است بسیار مهم است.

دولت برنامه ای برای بازآفرینی بافت فرسوده ندارد

وی در پاسخ به این سوال که چرا در بعضی از موضوعات آمارها تبدیل به اقدام نمی شود؟ گفت: این به عملکرد دولت مربوط می شود. وزیر جدید راه و شهرسازی تلاش می کند و اقداماتی را شروع کرده است. اما در 7سال گذشته در دولت برنامه مشخصی برای بازآفرینی بافت فرسوده ندیده ایم. فقط تحلیل و برنامه های زیادی عنوان شد. اول مسکن اجتماعی، طرح بازآفرینی شهری و بعد هم اقدام طرح ملی مسکن را مطرح کردند. این نشان می دهد که دولت برنامه خاصی برای مسکن به ویژه بافت فرسوده نداشت. اگر دولت در دو حوزه اقدام اجرایی داشت، در حال حاضر بخشی از مشکلات بافت فرسوده مرتفع شده بود و کمک می کرد به ساخت مسکن و این آشفتگی لجام گسیخته در خرید و فروش و اجاره مسکن وجود نداشت. اگر پرداخت تسهیلات و تشویق مردم و انبوه سازان در دستور کار دولت قرار می گرفت، بخشی از مشکل بافت فرسوده حل می شد.

وی افزود: دولت باید یک اعتباری با درصد سود پایین (بین 4 تا 9درصد) را به بافت فرسوده اختصاص می داد مردم برای این که سلامتی و جانشان در حوادثی مانند زلزله یا آتش سوزی به خطر نیفتد، حتما از این تسهیلات استقبال می کردند. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دولت بیشتر به بخشنامه و گزارش اکتفا کرد.

بافت فرسوده حلال مشکلات شهرهای جدید اطراف کلانشهرها

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس یازدهم به ساخت شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها اشاره کرده و تاکید کرد: بهترین اقدام این است که دولت به جای آن که روی ساخت شهرهای جدید تمرکز و سرمایه گذاری کند، بافت فرسوده را بازآفرینی کند. در بافت فرسوده مشکل حمل و نقل، دسترسی و کمبود زیرساخت ها، شبکه های خدماتی (آب و برق و...) بسیار کم است، در حالی که دولت باید برای شهرهای جدید التاسیس این این زیرساخت ها را به وجود آورد. دولت با بازآفرینی بافت فرسوده به جای ساخت شهرهای جدید می تواند در کلانشهرها 25 تا 30درصد تولید مسکن را افزایش دهد.

رسیدگی به سکونتگاه های غیررسمی

برخی از این بافت های فرسوده، در سکونتگاه های غیررسمی بوده و مالکان آن با مشکل سند و مالکیت روبرو هستند، بنابراین نمی توانند به ایمن سازی یا بازسازی این بافت اقدام کنند. آیا در مجلس یازدهم این مشکل مرتفع خواهد شد؟

مجتبی یوسفی در پاسخ به این سوال گفت: دو نکته در این موضوع وجود دارد. 60 تا 70درصد مالکان بافت فرسوده سند مالکیت دارند. بافت فرسوده شهرها و کلانشهرها از این دست هستند. مشکل اسناد مالکیتی و مجوزات قانونی ندارند. اما 30تا35درصد کلانشهرها و شهرهای بزرگ سکونتگاه های غیررسمی هستند. وقتی می گوییم بافت فرسوده قدمتی بالای 30سال است. کسی که 50سال در ملکی سکونت دارد، یا این ملک روی زمین های دولت است یا مجهول المالک است. در تجربه خود در اهواز این پیشنهاد را دادم که دولت، سازمان زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی باید هماهنگی های بین بخشی انجام داده و وضعیت موجود را تثبیت کنند و بعضی از اصلاحات را در این شرایط انجام دهند.

ملک ها را به صورت اقساطی به مردم بدهند

وی افزود: اگر سکونت مردم در املاکی که در دست دارند تثبیت نشود هیچ توسعه ای اتفاق نمی افتد. راهکار آن مشخص است. زمین هایی که در مالکیت دولت، سازمان ها و نهادهای عمومی هستند به قیمت کارشناسی وقت به صورت اقساطی زمین ها را به مردم واگذار کنند. این افراد مردم ما هستند همان مردمی که همیشه دل در گرو نظام داشتند و همیشه وطن پرست، کمک حال نظام و انقلاب بوده اند. یکی از برنامه های ما این است که در بحث سکونتگاه های غیررسمی وارد شویم و به واسطه سنوات طی شده تمهیداتی برای ساکنان خانه ها شویم تا مالک خانه خود بشوند. اگر ملکی مالک شخصی داشته باشد نمی توانیم به آن را نقض کنیم اما اگر مربوط به دولت باشد باید تسهیلاتی به افراد بدهیم تا بتوانند قیمت حداقلی زمین را به دولت پرداخت کنند.

مجتبی یوسفی تاکید کرد: البته باید از توسعه سکونتگاه های غیررسمی پیشگیری کنیم. تا در سالهای آینده با سکونتگاه های غیررسمی و مشکلات آن روبرو نباشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟