۲۸۳ هزار نفر سال ۹۸ در کمپ‌ های ترک اعتیاد پذیرش و درمان شدند

مواد مخدر / حمید جمعه پور، با یادآوری اینکه بر اساس آیین نامه اجرایی مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد موضوع تبصره یک ماده ۱۵ اصلاحیه قانون، هشت نوع مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد وجود دارد، افزود: یکی از انواع مراکز، مرکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد مخدر است که اصطلاحا به نام کمپ شناخته می شود.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: اینها مراکزی هستند که کاملا داوطلبانه و خودمعرف فعالیت می کنند و بر اساس پروتکل، درمان، طول مدت درمان و نگهداری افراد در این مراکز هم بین یک تا سه ماه است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره رویکرد این مراکز هم خاطرنشان کرد: سم زدایی و بازگیری افراد از موادی که به آن وابسته هستند از رویکردهای اصلی این مراکز است ضمن اینکه درمان های غیردارویی در این مراکز پررنگ است. این رویکردها با مشارکت گروه های همتا یا خودیار صورت می گیرد.

وی در مورد این گروه ها توضیح داد: منظور از گروه های خودیار افرادی است که پیش از این اعتیاد داشتند و تحت درمان قرار گرفته و بهبودی حاصل کرده اند. سپس در دوره های آموزشی مشخصی از طریق ادارات کل بهزیستی شرکت کرده و مورد تایید هستند. در واقع این افراد در این مراکز به همنوع خود برای بهبودی کمک می کنند.

۸ نوع مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد

جمعه پور در بخشی دیگر از این گفت وگو، با تاکید بر اینکه یک نوع از هشت نوع مرکز، مرکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد یا کمپ است، یادآور شد: در حال حاضر ۱۲۷۰ مرکز اقامتی در کشور وجود دارد که در سال ۹۸ بیشتر از ۲۸۳ هزار نفر در این مراکز پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: مجوز این مراکز توسط سازمان بهزیستی و در استان ها هم ادارات کل بهزیستی در کمیسیون های مربوط به خود صادر می شود. این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می شود اما مجوز فعالیت آنان توسط بخش دولتی صادر می شود به این معنا که موسسات و افراد حقیقی و حقوقی که صاحب صلاحیت باشند شرایط سازمان بهزیستی مجوز اخذ می کنند و طبق تعرفه های تعیین شده این سازمان، از مراجعه کنندگان هزینه دریافت می کنند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نحوه نظارت بر عملکرد و فعالیت این کمپ ها هم خاطرنشان کرد: در سطح کشور، کمیته ای با عنوان کمیته نظارت کشوری وجود دارد که بر اساس دستورالعمل نظارت، ارزیابی و نحوه برخورد با تخلفات مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب فعالیت می کنند.

وی افزود: متناظر این کمیته کشوری در همه استان ها، کمیته نظارت استانی بر مراکز درمان مجاز وجود دارد که اعضای آن را تمامی دستگاه های متولی حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد تشکیل می دهند و رئیس این کمیته در استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی منطقه یا معاون درمان رئیس دانشگاه است.

جمعه پور تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل نظارت، این کمیته فعالیت می کند و هدف آن هم برنامه ریزی سالانه و نظارت و ارزیابی بر مراکز و جمع بندی نتایج ارزیابی است که توسط تیم های نظارتی انجام شده است. تصمیم گیری در رابطه با مراکز متخلف هم از دیگر وظایف این کمیته برشمرده می شود.

وی خاطرنشان کرد: پس در سطح کلان در کشور، کمیته نظارت کشوری و در استان ها، کمیته نظارت استانی مسئولیت جمع بندی و برنامه ریزی نظارت بر هشت نوع مرکز و مرکز اقامتی کوتاه مدت یا کمپ هستند.

هر مرکز ترک اعتیادی، درمانگر اعتیاد نیست

جمعه پور، پس از ارائه توضیحات کامل درباره نحوه فعالیت کمپ های ترک اعتیاد و نظارت بر آنها، گزارش های اخیر در مورد مرکز خاصی که اتفاق ناگوار فوت مراجعه کننده در آن رخ داده است، توضیح داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر طبق قانون وظیفه برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و سیاستگذاری در حوزه بحث مبارزه با مواد مخدر است و در خصوص جزییات و تخلفات مراکز هم باید بررسی شود مجوز این مرکز صادر شده بوده یا نه. گاها برخی مراکز اقامتی با ارایه مدارک به اداره کل بهزیستی برگه موافقت اصولی با راه اندازی مرکز دریافت می کنند که به هیچ عنوان داشتن این برگه به معنای داشتن مجوز فعالیت نیست. ضمن اینکه درباره جزییات کامل این اتفاق بایست با اداره کل بهزیستی هماهنگی و تحقیقات لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هشت مرکز درمان اعتیاد مجاز در کشور وجود دارند که انواع خدمات به انواع معتادان ارایه می دهند به این معنا که کسی که اعتیاد به ماده سبک دارد و زمان زیادی از اعتیادش نمی گذرد می تواند به مرکز سرپایی مراجعه کند و نیازی به بستری و اقامت طولانی مدت برای یک تا سه ماه ندارد، تصریح کرد: اما فردی که انگیزه پایین تر و محیط زندگی پرخطر دارد و به لحاظ سنی و شرایط جسمانی آمادگی لازم را ندارد نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.

جمعه پور به شهروندان توصیه کرد: اگر افراد در درمان اعتیاد دچار شکست یا بازگشت مجدد می شوند به دلیل این است که درمان مناسب خود را انتخاب نکرده اند. پس توصیه می کنم که قبل از اینکه فرد بخواهد به مرکزی برای درمان بروند حتما باید با پزشک متخصص و درمانگر اعتیاد مشاوره کنند و شرایط فرد و سطح انگیز وی ارزیابی شود و سپس از مرکز درمان مناسب خود را انتخاب کند.

وی یادآور شد: شماره ۰۹۶۲۸ خط ملی مشاوره اعتیاد است که روانشناسان متخصص در حوزه اعتیاد پاسخگوی پرسش های شهروندان است. همچنین به افراد توصیه می کنند که با توجه به شرایطی که دارند به چه نوع مرکزی مراجعه کنند.

برخی منابع خبر ی۱۵ تیرماه از وقوع اتفاق های ناگوار در یکی از کمپ ترک اعتیادی که منجر به دلنگرانی سایر شهروندان از مراجعه به این مراکز شده، خبر دادند.

ماجرا از این قرار بود که یکشنبه ۱۵ تیر ماه مأموران کلانتری۱۴۳ امامزاده داوود با قاضی ساسان غلامی کشیک جنایی تهران تماس گرفتند و خبر از قتل مردی ۳۱ساله در کمپ ترک اعتیاد دادند که آثار شکنجه و ضرب و شتم هم روی بدن مقتول دیده می‌شد و نشان می‌داد که وی در درگیری و زیر شکنجه‌های هولناک جانش را از دست داده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که گردانندگان این کمپ دو برادر هستند. یکی از آنها پیش از این به موادمخدر اعتیاد داشته که ترک کرده و با کمک برادرش این کمپ را دایر کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588036 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟