استرس بر وضعیت روحی کرونایی ها چه تاثیری دارد؟

کرونا استرس / گوهریسنا انزانی، ضمن ارائه توضیحاتی درباره تاثیر استرس و اضطراب در ابتلا به بیماری کرونا، با بیان اینکه انسان‌ها در مواجهه با حوادث ناگوار مانند سیل، زلزله، بیماری و... احساس می‌کنند کنترلی بر اوضاع آن ندارند و دچار استرس می‌شوند، توضیح داد: در حال حاضر افراد در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا دچار استرس شده‌اند؛ ویروسی که سبب نگرانی‌های سلامت همگانی شده و در پی آن منجر به افزایش بیماری‌های روانشناختی مانند اضطراب، ترس، افسردگی، رفتار اجتنابی، خشم، اختلال خوابی و استرس پس از سانحه شده است.

به گزارش رکنا، این روانشناس درباره وضعیت روانی افراد نسبت به ویروس کوویدـ ۱۹ اظهار کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد اضطراب ناشی از ابتلا به این ویروس افزایش زیادی داشته است؛ اگرچه اضطراب واکنشی طبیعی نسبت به شرایط سخت و تهدیدآمیز است، اما در صورت تشدید باعث اختلال زندگی فرد می‌شود و در این حالت بر روی سیستم ایمنی بدن اثر گذاشته و بدن را بیمار پذیرتر می‌کند.

مبتلایان به کرونا ظرفیت روحی پایینی دارند

وی تاکید کرد: پژوهش‌های جدید روانشناختی درباره بیماری کوویدـ ۱۹ حاکی از آن است که افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند ظرفیت تحمل روانشناختی پایینی دارند و در شرایط قرنطینه آسیب شدید روحی متحمل می‌شوند. براساس پژوهش‌های دیگر نیز استرس آثار جسمی بسیار زیادی بر بدن وارد می‌کند؛ البته در این شرایط استرس علائم جسمانی، هیجانی، فکری و رفتاری در افراد ایجاد می‌کند؛ در علائم جسمانی تپش قلب و سردرد افزایش پیدا کرده و فرد احساس خستگی دارد، در نهایت نقص سیستم ایمنی و آسیب پذیری در برابر کووید ـ ۱۹ را تجربه می‌کند.

انزانی درباره نشانه‌های استرس و اضطراب گفت: دلشوره، نگرانی، کلافگی، کاهش اشتها، تغذیه نامناسب و بدخوابی یا کم خوابی، داشتن افکار خودکشی و افکار مرگ از علائم استرس و اضطراب است.

بنابر اظهارات این روانشناس، استرس منجر به کاهش توجه و تمرکز، شوک شدن، افزایش ترس، صحبت کردن‌ و گوش دادن‌های مکرر به صحبت‌های پیرامون بیماری، پیگیری مداوم علائم از طریق شبکه‌هایی که بعضا اطلاعات نادرستی گزارش می‌دهند و خودبیمارپنداری می‌شود.

وی تصریح کرد: نشانه‌های هیجانی موجب ترس، غم و خشم، نشانه‌های فکری موجب انکار، خطاهای ذهنی و فاجعه‌سازی، تمرکز و توجه پایین، پرورش افکار خودکشی و نشانه‌های رفتاری موجب بی‌توجهی به سلامت بدن خود و میل به مصرف سیگار، مشروب و مواد می‌شود.

انزانی معتقد است که شنیدن اخبار منفی در این روزها، وجود شبکه‌های غیر معتبر، بزرگنمایی کردن مسائل، عدم اطمینان به متخصصان و.... موجب افزایش استرس می‌شود. همچنین رفتارهای هیجانی نامتناسب نیز می‌تواند استرس و اضطراب را دو چندان کند، به ویژه افرادی که قبلا دچار اختلال اضطراب، افسردگی، اضطراب بیماری و وسواس بوده‌اند در این شرایط اضطراب و استرس‌شان افزایش پیدا می‌کند.

انزانی ادامه داد: البته استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بستگی به ژنتیک و تجارب قبلی فرد دارد؛ به عبارتی دیگر کسانی که یکی از اعضای خانواده شان این بیماری را تجربه کرده باشند، استرس و اضطراب‌شان نسبت به افرادی که در نزدیکان خود این بیماری را مشاهده می‌کنند بیشتر است.

راهکار برای مقابله با استرس

وی در ادامه به ارائه راهکارهایی ساده برای کنترل استرس و اضطراب در برابر بیماری کرونا پرداخت و گفت: برای مواجهه با بیماری کرونا باید نشانه‌های استرس را در خود بشناسیم، زیرا شناخت نشانه‌های جسمی، هیجانی، فکری یا رفتاری باعث می‌شود چرخه معیوب استرس را بشکنیم و سپس تاب‌آوری خود را افزایش دهیم؛ یعنی بدانیم که چگونه حل مسئله کنیم و با مشکلاتی که در حال حاضر پیش آمده و کنترلی بر آن نداریم مقابله کنیم. بهترین راه این است که افراد به توصیه‌های ارائه شده توسط متخصصان توجه و عمل کنند، تحرک کافی داشته باشند، با اقوام و دوستان مثبت صحبت کنند، اگر ترسی در ذهنشان دارند آن را با جزئیات بنویسند و سپس آن را دور بیاندازند، فیلم‌های شاد ببینند.

انزانی افزود: همچنین برای افزایش تمرکز و توجه بازی‌های فکری انجام دهند، از برچسب زنی به خود یا دیگران پرهیز کنند، از جمع‌های پرتنش فاصله بگیرند و بپذیرند که همه چیز در کنترل انسانها نیست، از لحظه حال لذت ببرند و تا حد ممکن آهنگ‌های آرامش‌بخش گوش دهند و فضای آرامش بخشی را برای خود فراهم کنند و سرگرمی و علایق خود را دنبال کنند.

به گفته این روانشناس، همچنین خواب کافی، تغذیه مناسب، تنفس‌های عمیق یا رهاسازی عضلات و نقاشی کشیدن می‌تواند در کاهش استرس نقش داشته باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟