توسعه حمل و نقل عمومی چالش اصلی شهرداری تهران / بدهی 24 هزار میلیاردی شهرداری

حمل و نقل عمومی / مجید فراهانی رئیس کمیسیون بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده مهمترین ترین مطالبه مردم در شهر تهران رفع مشکل ترافیک و آلودگی هواست گفت: براساس نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد مردم این دو مطالبه را دارند که مرتبط با گسترش با حمل و نقل عمومی است.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومی آسان، سریع و پاک داشته باشیم و شهروندان در ۵۰۰ متری منزلشان به مُدهای حمل و نقلی دسترسی داشته باشند دیگر خودروی شخصی بیرون نمی‌آوردند و آلودگی هوا کمتر خواهد شد.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه در شرایط کرونا که تجمع در حمل و نقلی باعث شیوع بیشتر می‌شود و حمل و نقل مدرن در شهر تهران از این مساله جلوگیری می‌کند ابراز داست: در گذشته مساله حمل و نقل بر عهده دولت بود و وزارت کشور مشخصاً عهده دار توسعه خطوط حمل و نقل شهری بود.با تصمیماتی که گرفته شد بنا شد توسعه مترو بر عهده شهرداری باشد و دولت قول داد نیمی از سهم هزینه توسعه مترو را تأمین کند.

وی افزود: برای بلیت مترو بنا بود یک سوم هزینه تمام شده دولت و یک سوم را مردم و یک سوم را شهرداری بدهد در حال حاضر شاهد این هستیم که از این تکلیف قانونی دولت تنها ۳ درصدش را در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ تأمین شده است.

بدهی دولت به شهرداری تهران

فراهانی گفت: چیزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سهم قانونی دولت بوده است و ۱۲ هزار میلیارد طی این سه سال هزینه شده است که از این مقدار ۱۶۶ میلیارد یعنی کمتر از ۳ درصد را پرداخت کرده است و مابقی با وام‌های شهرداری تأمین شده که سبب کند شدن حرکت توسعه مترو شده است.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم در سومین سال فعالیتش صرفاً مبلغ ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه در نظر گرفته است گفت: از این مبلغ که یک ریال هم پرداخت نشده است

وی با اشاره به اینکه تأمین واگن هم از اهمیت بالایی برخوردار است و در برخی خطوط واگن به اندازه کافی ندارم. اظهار داشت: برای تأمین قیمت بلیت از سوی دولت بند هفتم تصویب نامه هیأت وزیران در سال ۷۹ تاکید دارد بر اینکه از کل بلیت، یک سوم سهم دولت است که دولت این سهم را هم به موقع پرداخت نمی‌کند.

کسری 5 هزار و 500 میلیارد تومانی

به گفته وی پیگیری‌های شهرداری در این زمینه به نتیجه نرسیده و شهرداری برای جبران کسری هزینه‌های مترو معادل ۵ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است که برای حل این کسری شرکت واحد اتوبوسرانی ۴ هزار ۵۵۰ میلیارد ریال بودجه گذاشتیم.

فراهانی با اشاره به اینکه ما به تفاوت قیمت بلیت مترو به شرکت مترو گفت: علاوه بر اعتبار مصوب شورا نه تنها بودجه لازم را هم اتوبوسرانی و هم مترو پرداخت می‌کند، بلکه پولی که دولت پرداخت نمی‌کند هم پرداخت می‌کند.

به گفته وی شهرداری تهران به دلیل انباشت بدهی ۲۴ هزار میلیاردی از گذشته که به بانک‌های مختلف داشت و هزینه‌های توسعه و مشکلات شهرداری مهمترین چالش مالی آن تأمین هزینه‌های حمل و نقل است.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی مالی در سه بخش مترو، اتوبوسرانی و تاکسیدانی هم وجود دارد گفت: پیگیری آزاد سازی ۹۱۰ میلیارد تومان از سوی بانک آینده هستیم که خوشبختانه نیمی از آن پرداخت شده است و قرار شده با پیگیری مضاعف نیم دیگر هم آزاد شود.

فراهانی افزود: بازپرداخت نیمی از آن بر عهده دولت است و دولت هم نامه داده است اما در چالش با بانک است تا تضامین مورد قبول واقع شود.

این عضو شورای شهر گفت: تأمین حداق ۹۱۰ میلیارد از محل واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی است و شورای شهر به شرکت مترو این اجازه را داده که بخشی از هزینه مترو را از محل توسعه مجتمع‌های تجاری _ اداری ایستگاه تأمین کنند و مجموعاً هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

اوراق مشارکت منتشر می شود

وی افزود: عدم فعالیت مجتمع‌های ایستگاهی یکی از انتقادات ما بوده است، پیگیری انتشار هزار میلیارد اوراق مشارکت و اخذ مجوز ۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری هستیم.

فراهانی از تأمین ۷۰۰ میلیارد از محل منابع توسعه کشور دولت برای مترو خبر داد و گفت: دولت متعهد شده با تکلیف مجلس از محل ستاد جهش تولی، جهت تولید ناوگان اقدام کند و مشکل اصلی مترو غیر از بحث حفاری و تأمین ایستگاه‌ها برای خرید واگن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 587543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟