آلودگی 10 نفر با یک عطسه فرد مبتلا به کرونا در مترو

کرونا / علی اکبر حق دوست رئیس اپیدمیولوژی کرونا اظهار کرد: تغییراتی که روزانه می بینیم نباید فکر کنیم که این ویروس در حال کاهش یا افزایش است. وضعیت، وضعیت مطلوبی نیست. ویروس در کل کشور وجود دارد گاهی اوقات استانی در حالت هشدار یا نیمه هشدار قرار می‌گیرد و این دو تفاوت زیادی باهم ندارد.

به گارش رکنا، او درباره شیوع کرونا گفت: یک شاخص ما است؛ اگر عدد یک باشد یعنی ثبات داریم زیرا یک به معنای بیماری در حال کاهش است و بالای یک در حال افزایش, در اردیبهشت ماه به زیر یک دهم رسیدیم، ولی متاسفانه در خرداد ماه در بعضی از استان‌ها بالای یک رسیده ایم و در دو هفته گذشته تقریباً بالاترین عدد را برای کل کشور داشتیم یعنی شاخص نزدیک ۱.۱ رسید در همان زمان در برخی از استان‌ها به ۱.۴ رسید.

حق دوست ادامه داد: اگر هیچ مراقبتی نباشد به طور مثال یک نفر آلوده‌ای در مترو اگر عطسه کند می تواند ۱۰ نفر را مبتلا کند.

رئیس اپیدمیولوژی کرونا گفت: مراقبت‌ها و حساسیت‌های افراد در جامعه کمتر شده و اگر ما در مقابل این ویروس رفتار عادی داشته باشیم حتما به این بیماری مبتلا می شویم چراکه این ویروس در جامعه وجود دارد و در کمین افرادی است که مراقبت نمی‌کنند.

او درباره جهش این ویروس بیان کرد: هنوز مستندات علمی در باره جهش این ویروس وجود ندارد و آن چیزی که آمار‌ها را بالا و پایین کرده رفتار اجتماعی مردم است.

حق دوست اظهار کرد: ما باید چند کار را جدی بگیریم اول محافظت شخصی یعنی ماسک زدن را جدی بگیریم, دوم تجمعات بسیار خطرناک است چراکه حالت تصاعدی دارد و سوم رعایت اصول اجتماعی و تنها شاه کلید مقابله با این بیماری این سه گزینه است.

او درباره محدودیت‌های استان تهران گفت: باید با توجه به شرایط تصمیم گیری انجام شود چرا که یک هفته برای بیماری خیلی کوتاه نیست و واقعا باید یک هفته رصد کنیم تا ببینیم چه تاثیری خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 586651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟