ادامه آتش سوزی جنگل ها / تلاش برای تهیه دوربین های حساس به حریق

جنگل – آتش| به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در بهار و آغاز تابستان سال در ایران99، جنگل ها و مراتعی بیشتری نسبت به سال های گذشته طعمه حریق شدند. آنقدر که سرهنگ علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، گفته است : ما به علت این آتش ها مشکوک هستیم و وقوع این آتش سوزی ها عادی نیست. جز اظهار این مقام حقوقی – انتظامی سازمان حفاظت از محیط زیست، اظهارات متعدد دیگری داشتیم که اشاره به نقش عامل انسانی در ایجاد آتش سوزی ها تا 90 درصد داشته اند.

این عامل انسانی می تواند سهل انگاری مسافران یا اهالی بومی باشد که آتش های کوچ خود را اطفا نمی کنند. زباله ریزی هایی باشد که تحت تابش خورشید ایجاد شعله می کنند و می تواند خصوصمت هایی با سازمان محیط زیست یا تنش های بین اقوامی بومی باشد که به جان جنگل حریق می اندازد.

و اما، می تواند فعالیت های خرابکارانه ی افرادی باشد که با نظام اجتماعی و سیاسی خصومت دارند.

دلیل هر چه باشد منابع طبیعی کشور می سوزند و جامعه انتظار دارد مسئولین تدبیری در علیه این تعدی کنند. اگر مسئله زباله ریزی است ، چرا نیروهای انتظامی، دیدبانی منطقه را تشدید نمی کنند تا از بروز حریق جلوگیری شود؟

چرا کسی خود را مسئول آن نمی داند که جنگل نباید بیش از میزانی که طبیعتا می سوزد بسوزد، پس زباله ها را جمع کنند و بر رفتارهای تنش زا نظارت بیشتری شود ؟

همچنان باید آتش سوزی هایی را شاهد باشیم که پوشش گیاهی محدود کشور را به خاکستر بدل می کنند؟ و اگر، این آتش سوزی ها خرابکاری است؟ چرا نهادهای امنیتی ورود نمی کنند تا نقشه کارشکنی بر آب شود و شاخه های سبز مصون بمانند؟
رضا اقتدار، مدیر دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان محیط زیست، در حول این موضوعات با رکنا گفتگویی داشت. او می گوید : وقتی آمار سال گذشته را با امسال مرور می کنیم، وسعت بیشتر ی را امسال حریق سوزانده است.

3072987

اقتدار به این پرسش که « چرا اقدام موثری برای مهار آتش افروزی در مراتع و جنگل های کشور صورت نمی گیرد ؟» پاسخ داد: بی انصافی است اگر بگوییم کاری برای مهار آتش یا آتش افروزی انجام نمی شود. ما اعتبار مناسبی را به دلیل همین آتش های اخیر پیش بینی کرده ایم تا در مهار آتش جنگل ها گفته شد ، موفق باشیم. آمارهای سازمان نشان می دهد که چه میزان تجهیزات برای این خاطر خریداری شده است و چه نیروهائی اضافه بر سازمان به کار گرفته شده اند.

مناطق صعب العبور و اطلاع رسانی دیر هنگام

مدیر دفتر زیستگاه و امور مناطق ، در واکنش به این پرسش که « پس چرا همچنان نابودی جنگل ها را مشاهده می کنیم؟ » گفت: متاسفانه عمده شعله ها، در مناطق صعب العبور ایجاد می شود. این مناطق صعب العبور، هم دسترسی را سخت می کنند و هم سبب می شود گزارش با تاخیر به ما برسد. صحبت از چندین هزار هکتار زمین است.این سبب می شود که اقدامات با آهستگی انجام شود.

صعب العبور بودن مناطق سبب گسترش آتش است 

وی افزود: بطور مثال، آتش ارسباران که تازه رخ داده است، در منطقه ای بسیار صعب العبور است. هر جاده یا مسیری که به محل آتش دسترسی بدهد، از حریق فاصله داشت. به این سبب تا گزارشات و اقدامات انجام شوند، طول می کشد. البته این مناطق صعب العبور هم محل رفت و آمد گردشگر است.

هم سپاه، هم ارتش و بسیج ما را یاری می کنند، اما مساحت زیاد است 

اقتدار در پاسخ به این پرسش که « آیا نمی شود از نیروهای نظامی ( سپاه و ارتش) برای نظارت و جلوگیری از آتش افروزی در منطقه استفاده کرد؟» گفت: این نیروها حضور دارند. هم سپاه، هم ارتش و هم بسیج در اطفا و نظارت به ما کمک می کنند. همچنین اعتباری برای به کارگیری نیروهای محلی ، بطور فصلی مقرر شده است. بنابراین همیاران محیط زیست بومی ما را در نظارت کمک می کنند. اما مناطق وسیع است. یکی از این مناطق فقط 400 هزار هکتار است. ما اگر مامور و پاسگاه هم در آن مناطق بگذاریم، تا زمانی که نیرو به محل حریق برسد ، طول خواهد کشید زمان و آتش گسترده می شود و خسارت ببار می اورد.

بهتر است تجهیزات و دمنده برای اطفا حریق جنگل ها تهیه شود

وی بیان کرد: ما در کلیه اقدامات پیگیرانه از آتش و اطفا، از نیروهای نظامی و داوطلب کمک می گیریم. در تمام اتش ها تمام این نیروها پای کار بودند. متاسفانه گرما و وسعت منطقه کنترل حریق را با مشکل روبرو می کند. در حال حاضر 50 میلیون تومان اعتبار برای این مناطق در نظر گرفته شده است. این اعتبار صرف تهیه تجهیزات و بکارگیری نیروهایی می شود که می توانند پیشگیری از حریق و اطفا را تسهیل کنند. ولی بهتر است که تجهیزات خاص آتش نشانی برای مناطق تهیه شود.

منتظر بودجه سال 99 هستیم 

مدیر دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان محیط زیست، ادامه داد: امسال تعداد زیادی دمنده برای نیروها تهیه کردیم. این دمنده ها در منطقه ها ی صعب العبورکمک بزرگی هستند. منتظریم بودجه سال 99 بسته شود که بتوانیم تجهیزات انفرادی پیشگیری از حریق را برای نیروهایمان تهیه کنیم. و اگر بتوانیم نیروهای بومی را با اتکا به آن اعتبار در منطقه مستقر کنیم، زودتر از زمان کنونی از رخداد حریق آگاه شویم.زودتر می توانیم برای اطفا آتش اقدام کنیم. همچنین تشکیل پاسگاه های اتوبوسی می تواند کمک بالایی باشد. بهر حال این اعتبارات درحال عرضه هستند و این تجهیزات هم در حال آماده سازی است.
اقتدار در پایان گفت: همچنین، در تلاشیم در مناطق از تکنولوژی دوربین های حساس به حریقی استفاده کنیم، که به محض ایجاد شعله، باخبر شویم و سریعا اقدام کنیم. این اقدامات در پارک گلستان تکمیل شده است و در حال اجرای آن در مکناطق دیگر نیز هستیم.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟