انتشار گزارش «تحولات بازار سرمایه و پورتفوی بورسی صندوق های بازنشستگی»

به گزارش رکنا ، به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی، معاونت امور اقتصادی با انتشار گزارشی تحلیلی-تحقیقی «تحولات بازار سرمایه و پورتفوی بورسی صندوق های بازنشستگی» در چهار بخش ابتدا تصویری از مهمترین تحولات بورس و صنایع بورسی کشور طی یک سال اخیر ارائه و سپس اثرگذاری متغیرهای کلان اقتصادی کشور بر بورس را تحلیل و بررسی کرده است.

این گزارش، ضمن تحلیل وضعیت پورتفوی بورسی صندوق های بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، چشم اندازی از وضعیت بورس و تحولات پیش رو در سال جاری ارائه داده است.

روند تغییرات شاخص کل، (وزن و شاخص 30 شرکت بزرگ)، نسبت P/E کل بازار، ورود و خروج خالص نقدینگی حقیقی به بورس به عنوان مهمترین عوامل رشد اخیر بورس ، ارزش دلاری شرکت های کوچک و بزرگ در این گزارش مقایسه شده است.

همچنین علاوه بر ارائه نمایی کلی از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیرگذار بر بورس مانند حجم نقدینگی، تورم، نرخ بهره بدون ریسک، نرخ بهره واقعی، قیمت نفت و بازارهای موازی شامل بازار ارز، طلا و مسکن به تاثیرات متقابل بازار سرمایه بر این متغیرها نیز پرداخته شده است.

پورتفوی بورسی صندوق های بازنشستگی وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش مهم دیگر این مطالعه تحقیقی است که نتایج آن دید جامعی از وضعیت این شرکت ها ارائه می دهد که می تواند در تصمیم گیری های سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی و بهینه سازی پرتفوی آنها راهگشا باشد.

در این مطالعه، بر ضرورت خروج از بنگاهداری و اصلاح سبد سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی وزارتخانه و بر اتخاذ استراتژی مناسب در این صندوق ها تاکید شده است.

بر اساس نتایج این گزارش، استراتژی کسب حداکثر کنترل مدیریتی در شرکت ها موجب شده تا صندوقهای بازنشستگی ضمن ایفای مسئولیت های اجتماعی خود در سطح جامعه، اختیار تقسیم سود نقدی شرکتها را نیز در دست بگیرند . علاوه براین با سوق دادن منابع به سمت کسب و کارهایی که بیشترین اشتغالزایی را دارند، امکان ایجاد ورودی بیمه ای جدید برای صندوق بازنشستگی خود فراهم آورند.

برای خواندن متن کامل گزارش کلیک کنیدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟