امیدی به رشد گردشگری خارجی  نیست / وزارت گردشگری از سازمان گردشگری ناکارآمدتر بود

گردشگری / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بسیار بیان شده است که ایران، پتانسیل بالئی برای ساختن ثروت توسط گردشگری دارد. آثار باستانی، فرهنگ متمایز، صنایع دستی، طبیعت مستعد و غیره، این پتانسیل ها هستند. اما این پتانسیل بالقوه، زمانی بالفعل می شود که این امکانات به جهان معرفی شود. بسیاری از کشورها (مانند ترکیه) با ایجاد سینمایی که در خدمت گردشگری هستند، با معرفی فرهنگ خود ( مانند فرهنگ سامورائی ژاپنی ) توانستند اشتیاق مردم جهان را برای سفر به کشور خود برانگیزند. اما چرا ایران نتوانسته است از این الگوها استفاده کند تا صنعت گردشگری خود را احیا کند. مضاف براین، یکسال پیش که سازمان گردشگری ایران به وزارتخانه تبدیل شد، انتظار می رفت اتفاقات دیگری در این صنعت بیافتد.اما انتظارات هیچ یک فعالان این حوزه برآورده نشد.

در خصوص این مشکلات و تغییراتی که می توانست در صنعت گردشگری بیافتد، و اتفاقاتی که در این صنعت افتاده است، با رحیم یعقوب زاده ( رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران) گفتگو کردیم.

0000000000000000000000000

 

رحیم یعقوب زاده،رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، در ارتباط با اقداماتی فرهنگی که کشورهای دیگر برای رشد صنعت گردشگری انجام داده اند ، گفت: اقداماتی که خیلی از کشورها از جمله ترکیه برای شناساندن میراث فرهنگی و گردشگری خود انجام داده اند بسیار از کشور ما وسیع تر بوده است. کشورها متوجه شدند که می توانند از تولیدات هنری خود ( سینما، تلویزیون یا سریال ) برای جذب گردشگر استفاده کنند.به عبارت دیگر ، با جای دادنِ جذابیت های گردشگری، فرهنگی در سریال هایی که توسط مردم ملل دیگر تماشا می شود، می توانند کشورشان را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنند. ما نیز می توانستیم با به اشتراک گذاشتن روایت های خود، تاریخ کشورمان، مناطق گردشگری تاریخی و طبیعی ، پوشاک، خوراک و فرهنگ بومی کشورمان، اشتیاق را برای حضور گردشگر در کشور فراهم کنیم.

یعقوب زاده اشاره کرد: نه تنها ترکیه که خیلی از کشورها مانند چین، هند و ژاپن، با به تصویر کشیدن فرهنگ خود برای ملت های دیگر، سعی کردند گردشگر جذب کنند. این مدل کارآمد است. اگر میبینیم کشوری مانند ژاپن از این اقدامات نتیجه ای مانند ترکیه را بدست نیاورد، به سبب پیشرفت ژاپن در ابعاد دیگر بود که موجب شد، هزینه مسافرت به ژاپن بسیار سنگین باشد. وگرنه خیلی از مردم دنیا دوست دارند به سرزمین سامورائی ها سفر کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ترکیه این اقدامات را انجام داد و موفقیت این مدل را نشان داد. امّا، نمی توانیم بگوییم که تنها این عامل موفقیت آنها بوده است. ترکیه در تمام مناسبات و مذاکرات سیاسی و اقتصادی خود ، گردشگری را در نظر می گیرد.به طور مثال، وقتی یک سفیر روس در ترکیه کشته شد، سعی کردند با مذاکرات متوالی قضیه را حل و فصل کنند تا ۵ میلیون گردشگر روس را از دست ندهند.

رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، به این پرسش که " چرا مایران نتوانست با استفاده از توانمندی های هنری خود، جاذبه ای برای توریست های خارجی ایجاد کند" پاسخ داد: در کشور ما ایدئولوژی و ارزش های موجود، این امکان را فراهم نمی کند. بنابراین ما نتوانسته ایم فرهنگمان را ( به گونه ای ویترین) در معرض نمایش بگذاریم تا برای خارجیان جذابیت ایجاد کند. بسیاری از فیلم های ما که در جشنواره ها به نمایش درآمده است، درون مایه های واقعی داشتنداما بیانگر بیچارگی های کشور بوده است . یعنی، آن نمایشی که ما از کشور بروز دادیم، نتوانسه است مردم کشورهای دیگر را جذب بکند.

یعقوب زاده گفت: پیشتر ( برای یک بار در دوره آقای مرعشی) تیزری از جاذبه های گردشگری ایران در شبکه سی ان ان تبلیغ شد. اگرچه هزینه بالائی داشت و مدت آن محدود بود، باعث شد خیلی از شهروندان کشورهای دیگر فرهنگ ایران را بشناسند.اما ( جز آن مورد) ما اینکارها را نیز نکردیم. سریال که جای خود دارد، حتی در غالب تیزر هم این اقدامات انجام نشد. مضاف براین، مگر سریال های ما به کشور میپردازد. بطور مثال، سریال حضرت یوسف یا مردان آنجلس ، در رابطه با ایران محسوب نمی شدند. یعنی ما فیلم هایی نداشتیم که ایران را نشان دهد.خلاصه آنکه فیلم ها یمان هیچ خدمتی به گردشگری ما نکردند.

وی اشاره کرد: شک نداشته باشید که گردشگری الویت اول کشور نیست و ما تنها در مواقع حساس ( بحران) متوجه این خلع می شویم.در امر گردشگری از سالهای قبل جلوتریم، چرا؟ چون امروز در رابطه با آن صحبت می کردند. سابقا همین هم انجام نمی شد.

رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، در خصوص کرآمدی وزارت صنایع دستی و گردشگری که ( حدود یکسال پیش ایجاد شد)، گفت: تبدیل شدن سازمان گردشگری به وزارت صنایع دستی و گردشگری ثمری نداشت. این ناکارآمدی را به پای مشکلات سیاسی و ساختاری بگذارید. قرار هم نبوده که کاری انجام شود. اتفاقا پس از اینکه سازمان را به وزارتخانه تبدیل کردند، کارکرد دستگاه ضعیف تر هم شده است. حتی در وزارتخانه ، جائی برای متخصصینی که قبلا در سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند، نیست. تنها امیدی که می توان داشت این است که مجلس و نمایندگان، هر از چندگاه نظارتی بکنند. مجلس نمی توانست به سازمان گردشگری ورود کند اما اکنون می تواند بپرسد که چرا هیچ اقدامی انجام نمی شود. البته تنها امیدواریم که مجلس این کار را بکند.

وی در پایان اظهار کرد: در شرایط کرونائی هیچ امیدی نمی توانیم به گردشگری داشته باشیم. حتی اگر بعد از کرونا، روابط سیاسی و تحریمی کشورهمان باشد که بود، امید به رشد گردشگری خارجی ما نیست. در خوشبینانه ترین حالت تا سال ۱۴۰۴ ما نه میلیون نفر گردشگر خواهیم داشت.

خبرنگار: علی رحیمی راد

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 578574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟