قوانین آپارتمان نشینی

به گزارش رکنا ، علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری از اصفهان گفت: با توجه به رشد و توسعه زندگی در مجتمع‌های مسکونی، دانستن و رعایت قوانین آپارتمان نشینی یکی از نیاز‌های روز جامعه است.

او ادامه داد: آموزش و رعایت قوانین آپارتمان نشینی زندگی اهالی یک مجتمع مسکونی را برای هم راحت‌تر و چالش‌ها را کمتر می‌کند. از همین رو ساکنان ساختمان‌ها لازم است که قوانین و مقررات زندگی در چنین مکان‌هایی را مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: طبق قانون تملک آپارتمان ها، خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی، که بیش از سه نفر مالک داشته باشند برای اداره امور مربوط به ساختمان خود از شرایط خاصی، چون آتش سوزی و زلزله گرفته تا جمع آوری شارژ نیاز به مدیر ساختمان دارند.

آقایاری اضافه کرد: بر طبق ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، در اولین جلسه مجمع عمومی، ابتدا رئیس مجمع عمومی تعیین خواهد شد و سپس در ھمان جلسه مدیر یا مدیرانی از بین مالکین و یا اشخاصی خارج از آپارتمان به عنوان مدیر ساختمان انتخاب می‌شوند.

او در خصوص وظایف مدیر ساختمان اظهار داشت: مدیر ساختمان مکلّف است تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل حوادثی مثل آتش سوزی بیمه کند. البته مالکین هر واحد مسکونی موظف به پرداخت حق بیمه خود هستند، اما وظیفه انتخاب شرکت بیمه گر و طی کردن مراحل ثبت مجتمع مسکونی در شرکت بیمه‌ای با مدیر ساختمان است.

این مدرس دانشگاه افزود: از جمله وظایف دیگر مدیر حل اختلاف ساکنین صرفاً درچارچوب مواد مندرج در مقررات آپارتمان نشینی است. حتی الامکان مشکلات همسایگان بهتر است به مدیر ساختمان اعلام شود تا مدیر برای رفع این مشکلات تلاش کند و تنش بین اهالی کمتر شود.

آقایاری در خصوص هزینه حق شارژ مجتمع‌های مسکونی گفت: حق شارژ مبلغی است که برای خدمات خاصی از ساکنین آپارتمان گرفته می‌شود. این خدمات خاص شامل، هزینه‌های آب، برق و گاز مشترک، هزینه نگه داری و تعمیرات بخش‌های عمومی ساختمان، هزینه‌های مربوط به سرایداری، هزینه‌های خرید اقلام مورد نیاز در قسمت‌های عمومی ساختمان (مثلاً وسایل مورد نیاز جهت نظافت، روشنایی راهرو‌ها و…) و هزینه‌های نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آن‌ها در فضای سبز عمومی ساختمان می‌شود.

او عنوان کرد: مستأجر و صاحب خانه باید برای پرداخت حق شارژ آپارتمان با یکدیگر توافق کنند، اما مسلم است که تمامی واحد‌های یک مجتمع آپارتمانی، موظف هستند تا مبلغ شارژ را بصورت ماهیانه به مدیر ساختمان پرداخت کنند.

این کارشناس رسمی دادگستری در مورد قسمت‌های مشاع ساختمان گفت: یکی از قسمت‌های پر چالش و بحث‌برانگیز ساختمان، نواحی مشاع (مشترک) هستند که همیشه افراد بر سر این که چگونه از این قسمت‌های مشاع استفاده کنند و یا در صورت خرابی و به وجود آمدن هزینه چه کسی باید هزینه آن را بپردازد، به مشکل بر می‌خورند.

آقایاری افزود: مشاع در واقع یک اصطلاح حقوقی است و برای قسمت‌های مشخص از ساختمان که در سند مالکیت آن برای کسی ذکر نشده است استفاده می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: بنابراین این که چه بخشی از ساختمان مشاع است، نسبت به سند مالکیت تعیین می‌شود. اما به طور معمول بخش‌های زیر جز مشاعات ساختمان حساب می‌شوند:پشت بام، راهرو‌ها، ورودی پارکینگ، آسانسور، لوله‌ها، حیاط و باغچه و ... بنابراین همه ساکنین از این قسمت‌ها سهم دارند و هیچ کسی نباید با نادیده گرفتن حقوق دیگران، به صورت شخصی از این مکان‌ها استفاده کند.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص استفاده از پارکینگ در مجتمع‌های مسکونی گفت: در صورتی که یکی از واحد‌های آپارتمان، برای مدتی خالی از سکنه باشد و همسایه‌ها از پارکینگ آن بدون اجازه مالک استفاده کنند، پس از اینکه مالک در خانه خود سکونت کرد، می‌تواند اجاره مدت استفاده از پارکینگش را از استفاده کننده درخواست کند.

آقایاری ادامه داد: قرار دادن وسایلی مانند میز و صندلی در پارکینگ برای استفاده شخصی ممنوع بوده و دخل و تصرف در حقوق دیگر مالکان محسوب می‌شود.

او عنوان کرد: از دیگر قوانین آپارتمان نشینی این است که کفش، گلدان و ... را در راه پله که بین ساکنین مشترک گذاشته نشود. در مورد اجسامی که برای تزئین و زیبایی ظاهر آپارتمان در فضای مشاع آپارتمان قرار می‌گیرد، همه اعضا در جلسات ساختمان تصمیم می‌گیرند.

این کارشناس رسمی دادگستری در پایان اضافه کرد: اگر برای حمل اسباب و وسایل از آسانسور استفاده می‌کنید این را در نظر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن آسانسور تمام هزینه‌های تعمیر آن با شماست. مطلوب است ساکنین واحد‌های مسکونی در مجتمع‌ها قوانین آپارتمان نشینی را به دقت مطالعه کنند تا از اختلافات احتمالی پیشگیری شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟