مدیران زن چه حمایت های دولتی دریافت کردند ؟ / سیده فاطمه مقیمی : هیچ !

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، به غیر از حقوق برابر ، طیف وسیعی از سیاست های دیگر وجود دارد که بر زندگی مالی زنان تأثیر می گذارد دو موضوعی که هنوز در جوامع مختلف در مورد زنان تابو است موضوع زنان و پول است .این درحالی است که زنان می توانند با حضور در عرصه های مالی همزمان که در رشد مالی خانه اثرگذار باشند بر تجارت کشور ها و جهان نیز اثر مثبتی داشته باشند.

تاکید بر حضور زنان درعرصه های مختلف و حتی مدیریت های کلان کشور در چند سال گذشته از سوی هئیت دولت بارها مطرح شد .حتی دستور رئیس جمهوری برای این مبحث صادر شد . حال سوال این است که  چقدر دولت دهم برای حضور زنان در عرصه های مختلف به خصوص فضای رشد شغلی و تجارت، فضاسازی کرد و تا چه میزان فقط شعارداد . آیا زنان در دولت دهم شاهد گشایش درهای بسته ای بودند که مانعی برای ترقی آنان بود و یا نه فقط حرف شنیدند و در عمل همچنان مانع ها باقی است .

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران ، دانشجوی PHDتخصصی کارآفرینی بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی رکنا با تاکید بر اینکه بخش اقتصادی دفتر امور زنان نهاد ریاست جمهوری باید بگوید که برای رونق اقتصادی زنان و گرایش بستر شغل و اشتغال نیمی از ایرانیان در چند سال اخیر چه کرده است گفت: به طورمثال ، تشکل ما ، به عنوان تنها تشکل رسمی بانوان بازرگان سراسر کشور که ثبت شده اتاق بازرگان است، نه در نشست های به صورت مستمر و نه به عنوان کارشناس و حتی برای نظرخواهی به این نهاد دعوت نشده ایم. انتظار این است که دفتر امور زنان نهاد ریاست جمهوری حداقل با مجموعه ای که به عنوان یک تشکل ثبت شده و شناسنامه دار است موارد نشست و  نظر خواهی هایی داشته باشد  اما اینگونه نبوده  و تنها درضیافت هایی همانند  مهمانی های ماه مبارک رمضان  دعوت می شویم که فقط شنونده برخی از سخنرانی ها بزرگان باشیم ولی هیچ کجا ،ب نظرخواهی که در نهایت، تصمیم گیری آن ، برای مجموعه زنانی که در بخش های خصوصی ، در صنعت ، معدن ، کشاورزی ، بازرگانی و خدمات کار می کنند اثرگذار باشد حضور از ما خواسته نمی شود. الزام است که نظرخواهی از تشکل های زنان فعال در عرصه های اقتصادی کشور صورت گرفته و درتصمیم گیری ها از این افراد مشارکت گرفته شود.

سیده فاطمه مقیمی در مورد اینکه در چند سال اخیر  در عمل چه میزان افزایش حضور زنان را در عرصه های اقتصادی و مدیریتی کشور شاهد بودیم بیان داشت : پاسخ واقع بینانه این است که افزایش حضوری شکل نگرفت است .  کجا در جایگاه مدیریتی به زنان جایگاه داده شده است ؟ در این هشت سال، در کدام پست وزارتی زن قرار گرفته است؟ زنان در مقطع مشاوران یا مدیرکل بوده اند ولی اعتقادی ندارم که تعداد حضور زنان نسبت به دولت های پیشین افزایش یافته باشد. واقعا در جایگاه وزارت، یک زن با کفایت در ایران نداشتیم؟

سیده فاطمه مقیمی ادامه داد:  آنقدر از حقوقی که باید زنان داشته باشند و ندارند گفته ایم و  هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است که انگار نگفتنش بهتر است زیرا تکرار گفتن ها هیچ فایده ای نداشته است . تصمیم گیرنده هادر بالای هرم تصمیم گیری زنان نیستند و نگاه تصمیم گیران این نیست که زنان حضور بیشتری در جامعه داشته باشند.  فقط در دوره انتخابات  حرف های شیرین از توجه به حقوق زنان گفته و در ادامه به ورطه فراموشی سپرده می شود. زنان در جامعه بیشتر از این که به حقوق خود رسیده باشند باید نگران این باشند که مبادا حرفی از حقوق خود بگویند و از آنجا که هستند نیز پایین تر بروند.

سیده فاطمه مقیمی در پایان تاکید داشت : نسل ما، یا کار خود را  انجام داده و  دیگر تنها ترجیح می دهد به حفظ آنچه با تمام این نابرابری ها به دست آورده است فکر کند یا به طور کل ناامید شده وکنارکشیده است.نسل جوان امروز بیشتر به رسیدن به آینده برابر بین  زن و مرد چشم دوخته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 573473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟