وزیر بهداشت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، فصل نویی در درمان جهان است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق برآوردهای ۶۵ تا ۸۵ درصد تمام مراقبت‌ها از جنس خودمراقبتی است به همین منظور و برای ارتقا آگاهی مردم نسب به زمان مراجعه به پزشک، اقدامات اورژانسی پیش از مراجعه به پزشک، مراقبت از خود در زمان بیماری‌های مزمن غیرواگیر و... طرح هر خانه یک پایگاه سلامت کلید خورد. در این راستا رابطین سلامت آموزش تخصصی می بینند. این طرح قرار است در ۴ استان همدان، سمنان، قزوین و کاشان به عنوان پایلوت اجرا شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت به تشریح این طرح پرداخته و با اشاره به این که با مردم باید با زبان مردم حرف بزنیم، تاکید کرد: استفاده از قابلیت ها نباید فراتر از چارچوب های ما باشد. باید ساختار یکنواخت ارزشیابی داشته باشیم و ماهی یکبار طرح را ارزیابی کنیم. به این صورت که فردی از جنس خانواده به کار گرفته شود؛ بعد از اینکه مصصم شدیم، این ایده ریل‌گذاری شد. البته این ریل‌گذاری 5 سال و نیم در دولت تدبیر و امید برجای مانده بود و ما در ادامه این ساختار را مرمت کردیم. این ایده زمانی شکل گرفت که به همراه دکتر جمشیدی برای بررسی مسائل بهداشتی به کربلا رفته بودیم در مسیر کربلا و نجف به این فکر افتادیم که از درون خانواده‌ها فردی را به عنوان رابط اصلی وزارت بهداشت در نظام ارائه خدمات انتخاب کنیم تا بتوانیم از این طریق انجام وظیفه کنیم.

به گفته سعید نمکی؛ فصل نو در نظام درمانی جهان آغاز کرده ایم. پیوست جدیدی به مراقبت های بهداشتی اولیه اضافه کردیم که در سطح ملی و مطمئنا در سطح بین المللی مورد توجه قرار خواهد گرفت. همان طور که در پروژه شهر سالم به عنوان یک الگوی موفق برای جهان معرفی شویم با هر خانه خانه سلامت نیز در مراقبت های اولیه، آموزش و جامعه محور کردن آموزش پزشکی می توانیم به عنوان یک الگوی جهانی مطرح شویم.

سعید نمکی گفت: همانطور که در مدیریت کرونا با استفاده از زحمت بی حد و حساب همکارانمان در فاز دفاع و همچنین با ظرفیت بهداشتی درمانی به الگوی موفقی در جهان تبدیل شدیم. سه روز پیش انگلیس ها طرح غربالگری ما را به عنوان یک متد برای خود انتخاب کردند و امروزه بسیاری از کشورها در ریل مدیریت ما قرار گرفته اند.

وی افزود: امیدواریم سه ماه دیگر با مهار کامل کرونا در کشور جایی جمع شویم و اولین فاز توفیق استان های پایلوت در اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" را جشن بگیریم.

سعید نمکی تاکید کرد: بعضی از ما پیش بینی کردیم که آنفولانزا در پاییز اوج می گیرد. اما تا آن زمان 20میلیون سفیر آگاه سلامت در خانواده ها خواهیم داشت. کنترل، تغذیه، بازتوانی و نگهداری از اعضای خانواده و افراد مسن نقش موثر خواهند داشت؛ به علت اینکه این طرح مربوط به خانواده است آن را با نام حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز می‌کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 572989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟