خردسالان کار جای کودکان کار را گرفتند! / عموهای خیالی 5میلیون می گیرند تا اجازه گدایی بدهند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، متکدیان بسیاری تا چند سال پیش بچه ها را اجاره می کردند یا می دزدیدند تا روی کول شان ببندازند و مردم دلشان بسوزد و دستی از ماشین هایشان بیرون بیاورند و پولی کف دست شان بگذارند. بعد از مدتی نوجوانان و کودکان کار به سر چهارراه ها آمدند و جای زنان چارقد به کمر و صورت آفتاب سوز را گرفتند. زمانه اما عوض شده و حالا به جای کودکان کار، خردسالان به سر چهارراه ها آمده اند... خردسالانی که تازه راه رفتن را یاد گرفته اند و قبل از بازی کردن کار را آموخته اند... حتی قدشان به شیشه ماشین نمی رسد و به زور دست شان را بالا می آورند تا صدقه ای بگیرند و خود را بتن من آن چهارراه ببینند.

ابتر ماندند اقدام ساماندهی کودکان کار

محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در مورد کودکان کار به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: واقعیت این است که مسئولان اجتماعی و تشکل های مردم نهاد در این زمینه ها وظایف خود را آن طور که باید و شاید انجام نمی دهند. البته مشکلات اجتماعی مزید بر علت شده است. مشکلاتی که در جامعه به وجود می آید موید این است که روز به روز با افزایش دامنه کودکان در خیابان ها مواجه هستیم. سال گذشته برای ساماندهی کودکان کار اقدامی از سوی وزارت کشور، سازمان بهزیستی، سازمان های مردم نهاد و... شروع شد اما ابتر ماند.

کودکان کار سوءتغذیه دارند

وی با اشاره به این که با استفاده از کلمه جمع آوری به شدت مخالف هستم، افزود: این کلمه را توهین به کرامت انسانی کودکان می دانم. تفاوتی نمی کند که این کودکان ایرانی باشند یا خارجی. اکثر این کودکانی که می بینیم از اتباع افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای دیگر اضافه شده اند و این وظیفه اداره کل اتباع وزارت کشور است که اقدام به ساماندهی آنها کند. برخی تشکل های مردم نهاد که در عرصه های خاص مانند اتباع فعالیت می کنند باید مورد حمایت قرار گیرند و به صحنه بیایند و به کمک دولت بیایند. حضور کودکان در خیابان به معنای نادیده گرفتن و نقض حقوق آنهاست. بدون تردید کیست که نداند کودکی که سر چهارراه است از سوءتغذیه رنج می برد و از شرایط آسیب می بیند. در وضعیت نابهنجار و بحرانی شیوع کرونا که گریبان جهان را گرفته است کودکان در معرض آسیب هستند و آلودگی را این کودکان به مردم و مردم به کودکان کار بینوا منتقل می کنند. این شرایط وظیفه ما را سنگین تر می کند. دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وظیفه اجرایی ندارد اما وظیفه داریم که به دستگاه های دیگر تذکر دهیم و کم کاری ها را پایش کنیم. متاسفانه مشکلات نیز بسیار زیاد است. از مسئولان می خواهم که در مورد این گونه مشکلات اهتمام خاصی داشته باشند.

محمود عباسی تاکید کرد: در سال 94 اصلاح آیین نام کودکان کار و خیابان در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گرفت. این آیین نامه در سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در حال اصلاح است و در مرحله نهایی شدن است. نماینده ما نیز در این اصلاح حضور دارند. امیدوارم این آیین نامه در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شود، تا دستاویزی در دست مسئولان دست اندرکاران اجرایی و تشکل های مردم نهاد باشد تا حمایت بیشتری از حقوق کودکان کار و خیابان داشته باشند.

خردسالان کار ابزار دست مافیای کودکان کار

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در پاسخ به این سوال که چرا سن کودکان کار کاهش یافته است؟ گفت: تفاوتی ندارد که این کودکان کوچک باشند یا بزرگ. مهم این است که کودکان توسط دست های پنهان هدایت می شوند تا احساسات مردم را برانگیزند و از آن سوءاستفاده کنند. این شگرد گروه های مافیایی پشت پرده کودکان کار است. نیروی انتظامی باید بررسی کند که پشت پرده کودکان کار چه کسانی هستند. البته تعداد معدود و اندکی از کودکان کار به دلیل فقر خانواده است که به میدان خیابان یا کار وارد شده اند. دستگاه های اجرایی مانند بهزیستی که وظایفی دارند، تلاش می کنند اما آنقدر دامنه این موضوع گسترده شده که هر چقدر هم کمک ومساعدت می شود، با این شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها ساماندهی این کودکان انجام نمی شود. باید توجه داشت که دولت هم منابع محدودی برای حمایت از این خانواده ها دارد. یک خانواده ای که 2-4فرزند خود را سرچهارراه می فرستند و چند میلیون تومان از این راه درآمد دارند، با حمایت های حداقلی سازمان بهزیستی و تشکل های مردم نهاد صحنه را ترک نمی کنند.

کمیته شناسایی مافیای کودکان کار

محمود عباسی با بیان این که مهم تر از همه باید دنبال علل حضور کودکان در خیابان باشیم، افزود: یکی از علل اساسی حضور کودکان در خیابان وجود گروه های مافیایی است. به نظر من باید نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضایی کمیته ای شکل دهند و برای شناسایی این گروه های مافیایی اقدام کنند. بخشی هم خانواده ها هستند که کودکان را به خیابان می فرستند. باید خانواده ها را باید آموزش داد و دولت و تشکل های مردم نهاد از این خانواده ها حمایت کنند. بدون تردید سلطان هایی پشت پرده کار کودکان هستند. در مورد کودکان اتباع تردید نکنید که مافیای پشت پرده این کودکان را اداره می کنند. شخصا با کودکانی که در مراکز نگهداری حضور داشتند گفتگو کردم و وقتی می پرسیدم با کی به ایران آمدید؟ می گفتند: «با عمو! 5 میلیون تومان گرفته و من را به تهران آورده است.» اکثر آنها یک عموی خیالی داشتند. مافیایی پشت این موضوع هستند که کودکان را به کشور ما می آورند و آنها را هدایت می کنند. این کودکان در چنگال گرفته اند برای بهره کشی و سوءاستفاده. 84درصد کودکان کاری که توسط سازمان های مردم نهاد و بهزیستی ساماندهی می شوند اتباع خارجی هستند. وزارت کشور و سازمان بهزیستی و تشکل های مردم نهاد نیست. نیروی انتظامی با هماهنگی قوه قضائیه باید مافیا و گروه های پشت پرده کودکان کار را شناسایی کرده و از بین ببرند.

نباید کشورمان جولانگاه قاچاق کودکان شود

محمود عباسی با اشاره به این که آمار دقیقی از کودکان کار در دست نیست، گفت: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد که 70هزار کودک کار و خیابان در کشور وجود دارد. کودکان کار غیرقانونی به ایران وارد می شوند و واحدهای مرزی باید از قاچاق کودکان جلوگیری کند. کشور ما برای کودکان امن است اما در کشورهای دیگر کودکان امنیت ندارند. قاچاق کودک و اعضا یکی از جرائم مهم کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اتحادیه اروپا است. از وزیر دادگستری و مسئولان قضایی هلند سوال کردم که بزرگترین چالش شما چیست؟ گفتند قاچاق کودکان و اعضا. باید نسبت به این مسائل نیز حساس باشیم. در حاشیه اجلاس چین که سال گذشته برگزار شد با معاون دادگستری کشور ترکیه و افغانستان گفتگو کردم و پیشنهاد کردم که کشورهای ایران، ترکیه، افغانستان و پاکستان کمیته مشترکی در راستای قاچاق کودکان تشکیل دهیم که با استقبال این کشورها روبرو شد. قوانین خوبی در این زمینه داریم و جرم انگاری شده است. می طلبد که همکاری های منطقه ای در زمینه قاچاق کودکان داشته باشیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در پاسخ به این سوال که کودکان کار از کدام کشورها به ایران می آیند؟ گفت: بنگلادش، سریلانکا، عراق، افغانستان و پاکستان. بعضی از کشورها در ایام اربعین که به ایران می آیند به کشور خود برنمی گردند و باید تدبیری اندیشیده شود که این افراد به کشورهایشان بازگردند و در ایران نمانند. نباید اجازه دهیم که کشورمان جولانگاه شود، برای قاچاق کودکان و گروه هایی که در این زمینه فعال هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 571795 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟