اجرای طرح قصه گویی شهرداری در 120 نقطه تهران

به گزارش رکنا؛ وحید قاسمی، مدیر پروژه خیابان ولیعصر، درباره طرح قصه گویی تهران، گفت: خیابان ولیعصر از جمله فضاهای قدیمی تهران است که بالغ بر 90 سال تجربه و تاریخ را در دل خود دارد. در واقع تلاش ما در این پروژه این است که حافظه تاریخی و حیات خیابان ولیعصر را بازنده‌سازی کنیم.

مدیر پروژه خیابان ولیعصر، درباره کارکرد این اقدام، بیان کرد: متاسفانه در کشور ما اغلب اقدامات، بدون توجه به قصه‌ها و مباحثی است که در پشت یک فضا وجود دارد، بنابراین خواناسازی می‌تواند گام مهمی در راستای توجه به این نکته باشد.

قاسمی تصریح کرد: برند سازی یا ایجاد یک چشم‌انداز آوازه، یکی از مهمترین مسائلی است که در این حوزه می‌توان انجام داد؛ اما یقینا برای هر نوع برندسازی، در گام نخست باید به طرح پرسش پرداخت تا بتوانیم با موضوع مواجه شده و سپس با آن معاشرت کنیم. بنابراین در پروژه خیابان ولیعصر و برای برندسازی این فضای قدیمی و مهم تهران، ما سعی کردیم که در مرحله نخست یک خواناسازی را مد نظر قرار دهیم تا در گام اول، بتوانیم آگاهانه با این فضا برخورد کنیم.

قصه گویی خیابان ولیعصر

او ادامه داد: داستان قصه‌گویی خیابان ولیعصر، صرفا یک اقدام نوستالوژیک و مربوط به گذشته نیست زیرا این اقدام می‌تواند کمک کند که برنامه‌ریزی‌های آینده این فضا بر مبنای تجربه زیسته این خیابان مورد نظر قرار گیرد. در واقع به این برنامه، یک تصمیم عاقلانه برای آینده خیابان ولیعصر است، زیرا خود این برنامه قصه‌گویی و خواناسازی در قالب یک طرح بزرگ‌تر به نام «شهر کامل» مد نظر قرار گرفته که ابعاد دیگری را نیز شامل می‌شود.

مدیر پروژه خیابان ولیعصر، بر لزوم توجه به فضاهای عبور و مرور تاکید کرد و گفت: خیابان یک مقصد شهری است بنابراین ما باید کاری کنیم که این کارکرد همچنان معنا داشته باشد زیرا خیابان الزاما محل عبور نیست و با نگاهی به بطن آن، می‌بینیم که خیابان خود، یک مقصد شهری و جایی است که شهروندان می‌توانند برای معاشرت به آن رجوع کنند؛ بنابراین خیابان دارای یک مفهوم روزمره و زندگی است.

ثبت رفتار های شهری

قاسمی درباره جزئیات اجرایی این طرح، بیان کرد: در این طرح ما همه روایت‌ها، قصه‌ها، رفتارهای شهری، و رویدادهایی که در بخش‌های مختلف این خیابان رخ داده، ثبت و ضبط می‌کنیم. در این طرح روند کار دقیقا شبیه به ایجاد یک دایره‌المعارف برای تهران است و از مباحث مختلفی مانند خیابان‌ها، افراد، رویدادها و ... اطلاعات جمع‌آوری می‌شود به نحوی که انگار افراد، مکان‌ها و رویدادها مدخل این دایره‌المعارف می‌شوند.

مدیر پروژه خیابان ولیعصر، درباره نحوه کار این پروژه، گفت: در این پروژه تابلوهایی در فواصل مشخص نصب شده که افراد می‌توانند از طریق اسکن کردن، کد موجود بر روی این تابلو، کلیه اطلاعات موجود را در گوشی خود ببینند،بخوانند و بشنوند. در واقع به این طریق امکان معاشرت دوستانه مردم با خیابان ولیعصر فراهم و این غبار فراموشی تبدیل به آشنایی می‌شود. به نظر من وقتی این نسبت بین شهروندان و خیابان برقرار شود، انس و الفتی ایجاد خواهد شد که عامل مهمی برای حفظ خیابان و متعلقات آن توسط خود مردم خواهد شد.

قاسمی افزود: قرار نیست ما تمام داستان‌ها را در یک فضای شهری، روایت کنیم زیرا باید برخی از این اطلاعات، از طریق فضای مجازی، کتاب و ... نمایش داده شود و این تعداد، داده‌هایی است که می‌تواند در شهر و به این شکل متبلور شود، البته ممکن است که پس از چند سال، این بخش‌ها و قصه‌ها، بنابر نیاز جامعه در یک بازنگری تغییر کند.

اجرای طرح خیابان کامل در ولیعصر

قاسمی درباره طرح «خیابان کامل» نیز توضیح داد و گفت: طرح قصه‌گویی خیابان ولیعصر در دل یک طرح کلی به نام «خیابان کامل» است که در حلقه مبلمان هوشمند شهری قرار می‌گیرد و بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود تا شهر را به یک فضای آشنا تبدیل کنند.

او ادامه داد: بخشی از اقدامات مربوط به طرح «خیابان کامل» انجام شده و الباقی کارها در حال انجام است، بنابراین احتمالا در پایان سال 99 با یک خیابان مرتب شده که کف‌سازی، مبلمان و جداره‌هایی که کمتر دارای زواید بصری هستند، رو به رو خواهیم شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟