به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام منتظری صبح امروز در نشست معاونان و مدیران کل ستاد مبارزه با موادمخدر و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استانهای سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس در ستاد نیروی انتظامی برگزار شد، اظهار کرد: ارسال آمار و ارقام نشان می‌دهد در ماه مبارک رمضان آمار جرایم کاهش پیدا می‌کند و این امر ما را وادار می‌کند که از لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی مطالعه کرده و علت کاهش جرائم در ماه رمضان را بررسی کنیم.

دادستان کل کشور افزود: قطعاً مهمترین عامل در کاهش جرائم توجه به خداوند متعال و افزایش روحیه خداپرستی است و باید تلاش کنیم تا زمینه جرم و گناه در جامعه کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی دولت و حاکمیت تنها مسئول رفع نیازهای مادی و حیاتی و زندگی مردم نیست، گفت: در نظام جمهوری اسلامی قسط و عدل نیز مهم است.

این مقام قضائی با بیان اینکه مسئولیت تمام ما در نظام جمهوری اسلامی بسیار سنگین است، متذکر شد: گرفتار شدن دنیا به کرونا می‌تواند نتیجه اعمال انسان باشد و ما نباید آیات شریفه قرآن را فراموش کنیم، چه کسی تصور می‌کرد امروز این بلا بیشترین آمار ابتدا و تلفات را دامن‌گیر کشوری کند که بزرگترین مدعی اقتصاد و سرمایه در دنیا است و خود را کدخدای جهان می‌داند.

منتظری ادامه داد: این بلا باعث شده در ماه مبارک رمضان محافل، مجالس مذهبی و اماکن مقدس به صورت موقت محدود و تعطیل شوند و امیدواریم با همکاری مردم زمینه بازگشایی این اماکن فراهم شود.

دادستان کل کشور ضمن ابراز امیدواری مبنی بر بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی در نیمه دوم ماه مبارک رمضان، بر تلاش جدی در مبارزه با بلای خانمان‌سوز موادمخدر اشاره و تصریح کرد: طبق گزارشات ارائه شده سال 98، در کشفیات، کاهش تعداد شهدای مبارزه با موادمخدر، افزایش شناسایی، مصادره و استرداد اموال قاچاقچیان در سنوات گذشته بی‌نظیر بوده است و امیدواریم این روند در سال 99 نیز وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: اساسی‌ترین نکته در امر مبارزه با قاچاق موادمخدر این است که بنیان کار (قانون) را متناسب با شرایط قرار دهیم؛ قانون همیشه ناظر به شرایط است. قانونی که 10 سال قبل برای آن شرایط تصویب شده امروز نمی‌تواند نیاز ما را برطرف کند و حتماً باید متناسب با شرایط اصلاح شود.

این مقام قضائی ادامه داد: پیش‌نویس اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر تهیه و به مراجع قانون‌گذاری داده شده و امیدواریم که هرچه زودتر قوانین مربوط به مبارزه با مواد مخدر اصلاح شود.

منتظری یادآور شد: امر مبارزه با مواد مخدر تنها در قوه قضائیه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی رقم نمی‌خورد و دستگاه‌های بسزایی در این تاثیرگذار هستند، اگر دستگاه‌ها کنار هم حرکت کنند شاهد بازدهی جامع‌تری خواهیم بود و اگر سایر دستگاه‌ها کندی داشته باشند نباید انتظار موفقیت در امر مبارزه با مواد مخدر را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خواسته دستگاه قضایی و نیروی انتظامی این است که دستگاه‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند، بیان کرد: نمی‌خواهم اسمی از دستگاه‌های متخلف بیاورم، می‌دانیم چه دستگاهی بیشتر عمل می‌کند و کدام دستگاه‌ها در عملکرد خود کمبود دارند، تمام دستگا‌ه‌ها اعم از نیروی انتظامی، قوه‌قصائیه، نیروهای مسلح، وزارت بهداشت، وزارت کشور، آموزش و پرورش حتی مجلس و مجمع تشخیص نظام نیز در امر مبارزه با موادمخدر سهمی دارند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌های آلودگی جامعه به این بلای خانمان‌سوز، رها بودن تعدادی از معتادان به عنوان "معتادان متجاهر" است، امروز معتاد به عنوان یک مجرم شناخته نمی‌شود، اگر به معتاد به عنوان یک بیمار نگاه کنیم، وظیفه درمان بیمار را داریم.

منتظری ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات وزارت بهداشت درمانی پزشکان پرستاران در مبارزه با ویروس کرونا، افزود: دست پزشکان، پرستاران و کادر درمان که از جان مایه می‌گذراند را باید بوسید. همانگونه که برای مبارزه با ویروس کرونا تلاش می‌کنیم تا گرفتاری مردم و جانباختگان ناشی از بیماری کم شود، چرا نسبت به این بلای خانمان‌سوز این اهتمام را نداریم.

وی با بیان اینکه تلفات و آثار اجتماعی و روانی مبارزه موادمخدر کمتر از کرونا، نیست متذکر شد: تعداد گرفتاران به اعتیاد در کشور ما چقدر است؟ البته تعدادی گفته می‌شود اما ملموس این است که این بلا، گرفتار عده‌ای شده، بلایی که دستاورد استعمار است، چرا نباید در امر مبارزه با موادمخدر اهتمام داشته باشیم، اگر تمام دستگاه‌ها با برنامه‌ریزی به میدان مبارزه بیایند بلای خانمان‌سوز از جامعه برچیده شده یا به حداقل می‌رسد.

دادستان کل کشور ادامه داد: امروز تعداد معتادان در کشور زیبنده نظام و مردم فهیم کشور ما نیست؛ امروز چگونه استفاده از ماسک الزامی شده و در پی محافظت از خود هستیم، همینگونه نیز باید، ماسک متناسب با موادمخدر را برای جامعه آماده کنیم، در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که اگر بخواهیم از وسایل نقلیه مانند اتوبوس و مترو استفاده کنیم باید ماسک به همراه داشته باشیم امروز آلودگی به موادمخدر برای جامعه قابل توجه است و باید احتمال بیشتری برای مبارزه با آن داشته باشیم.

منتظری افزود: چرا باید مرزها اینگونه باشد که آنقدر موادمخدر وارد کشور شود، در سال 98 طبق آمار شاهد کشف 950 تن موادمخدر بودیم، در مقابل این مقدار کشفیات چه مقدار مواد مخدر وارد و در کشور توزیع شده است.

این مقام قضایی با بیان اینکه افزایش تعداد معتادان متجاهر نشان‌دهنده این است که باید اهتمام بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: ما هر روز شاهد ارائه آمار 24 ساعته از تعداد جان‌باختگان و مبتلایان به ویروس کرونا توسط سخنگوی وزارت بهداشت در صدا و سیما هستیم، چرا این اهتمام را در امر مبارزه با موادمخدر نداریم؛ اکثر مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، افراد میانسال به بالا هستند، البته برای ما انسان یک روزه تا پیرترین انسان نیز از نظر حیات یکسان است اما سطح آلوده شدن به اعتیاد در جوانان چقدر زیاد است.

وی افزود: تعدادی از دستگاه‌ها مانند نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند و تلاش آنها قابل تقدیر است اما برخی از دستگاه‌ها باید در پشت صحنه اقدام کنند و متاسفانه اهتمام لازم را ندارم، سهم هر دستگاه باید در ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین شود.

دادستان کل کشور ضمن انتقاد از کمبود مراکز نگهداری معتادان متجاهر در شهرستان‌ها بیان کرد: دولت مکلف است در شهرستان‌ها مراکز نگهداری معتادان متجاهر را ایجاد کند. در تهران حتی ناچار شدیم از زندان برای نگهداری معتاد متجاهر استفاده کنیم که این کار بسیار غلطی است، باید دولت در این امر سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر چه کسی است و در طول سال چند بار جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس این ستاد تشکیل می‌شود؟

منتظری خطاب به مومنی؛ دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از شما انتظار دارم از تجربه ارزشمندی که کشور اکنون در راه مبارزه با کرونا داشته استفاده و برای مبارزه با مواد مخدر الگوبرداری کنید.

این مقام قضائی با اشاره به گام‌های بسیار خوب برداشته شده در کشور، در امر مبارزه با کرونا متذکر شد: اعتیاد خانواده‌ها را از هم می‌پاشد، جوانان ما را به خاک سیاه می‌کشاند و انسانهای پر تلاش ما را به انسانهای منزوی تبدیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده دستگاه قضایی سهم قابل قبولی برای مبارزه با موادمخدر ایفا کرده، به لحاظ جایگاه دادستان کل کشور از دادستان‌ها می‌خواهم همکاری لازم را با نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی در امر مبارزه با موادمخدر داشته باشند و هر نقص و اشکال موجود در دستگاه قضایی را به ما منتقل کنند.

منتظری خطاب به دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در این ستاد کار کارشناسی انجام دهید و سهم هر دستگاه را در مبارزه با مواد مخدر به آنها اعلام کنید، اگر به وظایف خود عمل نکردند و قصور داشتند، آن دستگاه‌ها را به عنوان متخلف به دستگاه قضایی معرفی کنید و ما مطمئناً آنها را تعقیب خواهیم کرد؛ ترک فعل در قانون جرم است، اگر ستاد اعلام کند فلان مقام و مسئول در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده، دستگاه قضایی آمادگی دارد با گزارش این ستاد دستگاه‌ها و مقالاتی که در انجام وظیفه کوتاهی داشتند را تحت تعقیب قرار دهد.

دادستان کل کشور ادامه داد: در امر مبارزه با مواد مخدر آسیبهایی داریم و باید این آسیبها نیز شناسایی و برطرف شود، در زندان نیز آسیبهایی وجود دارد، این انصاف نیست که در زندان ما افرادی به علت یک‌سری گرفتاری‌های ناخواسته مانند تصادف یا مشکلات مالی در زندان به سر می‌برند و بعضاً افراد باشرف، متدین و انقلابی هستند در مجاورت افرادی باشند که قاچاقچی موادمخدر بوده و بی‌وجدان هستند.

این مقام قضائی از دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خواست، تا در این ستاد برای شناسایی آسیب‌های موجودو رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563194 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟