فرمانده یگان محیط زیست: آتش سوزی ها جنگل امسال  20 درصد کاهش خواهد داشت

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که سال گذشته دلیل آتش سوزی های کشور را بارندگی ها می دانستید حال امسال نیز ما شاهد همان بارندگی هستیم بنابراین چه اقداماتی مد نظر دارید تا از آتش سوزی جنگل ها جلوگیری کنید گفت: حریق عوامل مختلفی مثل علل طبیعی و علل انسانی دارد که خود علل انسانی نیز به عمد و غیر عمد تقسیم بندی می شود. علل طبیعی معمولا به وسیله رعد و برق اتفاق می افتد که تنها در سال گذشته 7 مورد را تجربه کردیم که آتش سوزی های صورت گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروهای ما سال گذشته توانستند این 7 مورد حریق را با کم ترین خسارت خاموش کنند تشریح کرد: آموزش های زیادی به محیط بانان داده شده و از نظر تجهیزات نیز مجهز هستند. البته از آنجایی که امسال نیز بارش های بهاری خوب بوده باید هماهنگی های بیشتری از سوی محیط بانان با آتش نشانی، هلال احمر استان ها و مدیریت استان ها صورت بگیرد تا در کم ترین زمان ممکن اطفا حریق صورت بگیرد.

آتش زدن مناطق طبیعی برای تغییر کاربری

محبت خانی بیان کرد: مشاهده شده که افرادی به صورت عمدی منطقه ای را به آتش کشیده اند تا در آن تغییر کاربری بدهند که از منطقه آزاد به کشاورزی تبدیل شود بنابراین در آتش سوزی عمدی منافع اقتصادی بسیار کاربرد دارد که امسال به صورت قاطع با آن برخورد خواهیم کرد.

فرمانده یگان محیط زیست درباره علل غیر عمدی آتش سوزی در جنگل ها خاطر نشان کرد: با وجود آنکه امسال به دلیل شیوع کرونا ماندن مردم در طبیعت کم تر شده است اما در خصوص علل غیر عمدی آتش سوزی، مردم معمولا هنگام حضور در طبیعت بی احتیاطی هایی می کردند که بعدا باعث آتش سوزی می شد.

زباله های انسان در جنگل ها باعث آتش سوزی می شود

او افزود: نیاز است تا مردم به یکسری از مسائل توجه کنند چراکه ظرف آب معدنی، نوشابه و مربا وقتی در طبیعت می مانند بر اثر تابش آفتاب مانند ذره بین عمل میکنند و باعث آتش سوزی می شوند بنابراین اگر مردم در طبیعت حضور دارند لطفا زباله های خود را در طبیعت رها نکنند چراکه تابش نور شدید در تابستان باعث می شود که حریق پیش بیاید.

محبت خانی با بیان اینکه اگر میزان کار را با تعداد محیط بان بررسی کنیم، بدون شک در بعضی از موارد واحد پشتیبانی ما به آن صورت که باید مورد توجه نیست اذعان کرد: محیط بانان ما در هر محیط ممنوعی که افراد آتش درست می کنند برخورد های لازم را می کنند. در کل ما از مردم خواهش می کنیم که در مناطق حفاظت شده محیط زیستی به جز محل های پیش بینی شده برای آتش دیگر آتشی را برپا نکنند که اگر این کار را بکنند امکان ایجاد پرونده قضایی نیز برای آن ها وجود دارد.

کاهش 20 درصدی در آتش سوزی های جنگل و مراتع در سال 99

فرمانده یگان محیط زیست در پایان درباره این مسئله که با توجه به تدابیر شما آتش سوزی ها چقدر نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت اعلام کرد: با توجه به شیوع کرونا و افزایش محیط زیست دوستی توسط مردم پیش بینی ما این است که آتش سوزی جنگل ها و مراتع امسال نسبت به سال قبل 20 درصد کاهش خواهد داشت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟