جهانپور: انتشار کرونا به استان های دیگر در روزهای آینده / مراسم عزا ، شادی و سفر ممنوع/احتمال ورود کرونا به زندان ها

کیانوش جهانپور -رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس امروز 6 اسفند ماه ،در نشست خبری با خبرنگاران  آخرین آمار مبتلایان به کروناویروس را چنین اعلام کرد : 95 نفر تاکنون به کروناویروس در  ایران مبتلا شده اند که  از این تعداد 15 تاکنون جانباخته اند.

ابتلای تازه 16 نفر به ویروس کرونا در ایران

وی  افزود: از این تعداد 34 نفر از ظهر روز گذشته به این بیماری مبتلا شده اند که شامل 16 نفر در قم، 9 نفر در تهران، یک نفر در استان فارس، 2 نفر در مازندران، 2 نفر گیلان، یک نفر نیشابور و یک نفر در قشم و دو نفر در البرز هستند.

اکثر مبتلایان به قم رفت و آمد داشتند

رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس با گفتن از اینکه  بیش از 700 هزار پک شامل ماسک، محلول ضدعفونی کننده و بروشور آموزشی تا دیشب وارد قم شده و امروز در این استان در حال توزیع است افزود:  بر اساس اولویت استان هایی که مبتلایان به ویروس کرونا از آنها گزارش شده و میزان شیوع و حفظ تقدم افراد پرخط توزیع ماسک از طریق سیستم بهداشتی انجام خواهد شد. عموم افراد مبتلا به شهر قم رفت و آمد داشته اند و به طوری که فرد مبتلا شده در قشم نیز در شهر قم تردد داشته است.

مدرسه ها تعطیل نمی شود تا مردم سفر نروند

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت مخالف تعطیلی مدارس است توضیح داد: تعطیلی مدارس نشان می دهد میزان ترددها به شهرهای دیگر افزایش داشته و اغلب موارد ابتلا نیز از قم به این شهرها سفر کرده اند. بهترین مکان برای در امان ماندن از ابتلا به این بیماری منازل است و ما تاکید داریم مردم از سفرهای غیر ضرور پرهیز کنند.

ارسال بسته های ماسک به شهرهای درگیر با کرونا

 کیانوش جهانپور در ادامه این نشست خبری  با تاکید بر اینکه برای  جمعیت عادی ماسک توصیه نمی شود و می تواند مخدوش کننده پیگشیری باشد گفت : اما برخی که مواجهه با بیماران دارند باید ماسک بزنند. با توجه به نیاز استان ها بسته های ماسک ارسال می شود . در قم بسته ماسک و ژل درب منازل داده می شود. بیش از ۷۰۰هزاربسته تا دیشب در قم توزیع شده است .

مرگ بالای 60 ساله ها بیشتر

جهانپور از رسانه ها درخواست کرد تقاضای کاذب ماسک را کاهش دهند و افزود:براساس گزارش های چین حداکثر کشندگی این ویروس ۲.۵ درصد بوده و گاه نیاز به درمانی ندارد و در قالب سرماخوردگی معالجه می سود.اما ۲۰ درصد باید بستری شوند.از این جمع بستری شده ۲۰ درصد نیاز به نگهداری در ای سی یو دارند.زیر ۹ سال گزارشی از مرگ و میر نداشتیم و بالای ۶۰ سال بیشتر مرگ و میر دارد. در میانسالان افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و دچار نقص سیستم ایمنی هستند در معرض  مرگ و میر قرار می گیرند.

شستشو با آب و صابون بهترین خود مراقبتی در برابرکرونا

جهانپور با بیان اینکه هیچ ماده و فناوری برای مقابله با کروناویروس وجود ندارد افزود:مهم ترین ابزار و تکنیک قطع زنجیره انتقال و خود مراقبتی است ومهم ترین وسیله برای خودمراقبتی اب و صابون است که به وفور در بازار و خانه ها وجود دارد.ما کماکان در روزهای آینده بیماری رو به منتشر می شود و استانهای دیگر هم می رسد.

درچین کرونا در مسیر مهار

رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس با تاکید بر اینکه انتظار معجزه برای رهایی از کرونا درروزهای آینده نداشته باشید گفت :در چین بیماری به سمت مهار رفته است.اگر چه انتظار معحزه نداریم اما با رعایت نکات اموزشی، محدود کردن سفرها، مجالس شادی و عروسی ... میتوان گسترش آن را کند یا مهار کرد.

ارسال کیت تشخیص کرونا از سازمان بهداشت جهانی برای ایران

جهانپور با گفتن از اینکه دانشگاهها تا اخر هفته در ۱۰ استان تعطیل خواهد بود گفت : استانهای بیشتری به آن اضافه می شود ولی مدارس تعطیل نمی شود. متاسفانه بعضی از درد مردم سود می کنند. این بیماری داروی قطعی ندارد. کیت تشخیصی بیش از انچه بخواهیم داریم اما با روند صعودی بیماری نیاز کیت بیشتری خواهیم داشت. سازمان جهانی قول داده که کیت های بیشتری در اختیار ایران قرار دهد. این کیت ها المانی و هلندی است که به دوبی و سپس به ایران آمد.

هر آزمایشگاهی مجاز به تست کرونا نیست

وی با گفتن از اینکه تست کرونا رایگان انجام می شود ادامه داد: آزمایشگاه های مخصوص تست کرونا مشخص است و اگر آزمایشگاه دیگری ادعا کنند که این آزمایش را انجام می دهند تخلف است. در حال حاصر ۷ آزمایشگاه این تست را انجام می دهند.

ترس از اعلام درست آمار به دلایل سیاسی و اقتصادی در کشورهای دیگر

جهانپور در پاسخ به این سوال که چرا آمار مرگ و میر ما نسبت به مبتلایان بالاست؟ گفت: آمارهای ما خام است و پردازش نشده است به همین دلیل نمی توان گفت که نسبت به کشورهای دیگر آمار مرگ و میر  بیشتری داریم. بعضی از کشورهابه دلیل سیاست و اقتصاد آمارهای فوتی ها را کم اعلام می کنند.

مراسم عزا و شادی ممنوع

رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس با گفتن از اینکه قطعا با هر تعلیق هر تجمعی موافق هستیم ادامه داد: تجمع و تعلیق در مجالس شادی تا ترحیم، خوابگاههای دانشجویی، مکان های مذهبی و... باید انجام شود. عدم تجمع در مکانهای ورزشی، سیاحتی، مذهبی و گردشگری متفاوت نیستند باید صورت گیرند زیرا به قطع زنجیره شیوع کمک می کند.

مشهد شهر پرخطر

کیانوش جهانپور با تاکید بر اینکه چیزی به نام قرنطینه تهران یا قم را روی میز نداریم در پایان این نشست گفت : کاهش سفر مردم در سفرهای بین شهری می تواند به کاهش شیوع این ویروس کمک کند.مشهد شهر پرخطری است. تشخیص قطعی نداشتیم اما ریسک بالایی دارد و امیدواریم با محدودیت سفر مردم به این شهر شاهد اتفاقی در مشهد نباشیم.

خبرنگار: پریسا هاشمی

 

 

کدخبر: 546187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟