جامعه دچار هیپوکوندریا شده است / نگرانی برای کروناویروس درست است ولی وحشت ممنوع

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کروناویروس مدتی است که جهان را درگیر خود کرده و بسیاری از انسان ها روی این کره به آن مبتلا شده اند. حال این ویروس به کشور ما نیز وارد شده  با این تفاوت که ترس اجتماعی در ایران بسیار بیشتر از کشور های دیگر است.

اما مسئله ای که در این بین وجود دارد، بی اعتمادی مردم نسبت به صحبت های مسئولین است یعنی کار به جایی رسیده که اگر مسئولی بگوید ماست سفید است مردم خواهند گفت که به احتمال زیاد دروغ می‌گوید و ماست را برای ما رنگ کرده است. بنابراین وقتی جامعه به این نقطه می‌رسد نشان خوبی برای کشورمان نمی‌دهد که باید هرچه زودتر رفع و رجوع شود.

بهاره مهرجویی روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چرا شاهد بی اعتمادی مردم در شرایط فعلی هستیم بیان کرد: طبیعی است مردم بعد از پشت سر گذاشتن تروما های سنگین چند وقت اخیر به مسئولان بی اعتماد شوند. اما در کل مردم باید این موج بی اعتمادی را که همراه با اضطراب وارد شده، مدیریت کنند. هم اکنون با دو طیف از آدم ها روبرو هستیم که یکی از آنها به دلیل بالا بودن سطح اضطراب، سیستم ایمنی خود را پایین می‌آورند چراکه اضطراب ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن دارد. این افراد گاهی مسائل بهداشتی را به حدی رعایت می‌کنند که بعد از آن دچار مسائل گوناگونی می‌شوند یعنی موردی وجود داشته که فرد مواد شوینده دست را به دلیل اینکه حس کرده ویروس وارد بدنش شده است خورده و دچار مسمومیت شده بود. تعداد این افراد کم نیستند و با تلقین زیاد می ‌توانند برروی اطرافیان خود تاثیر بگذارند.

مهرجویی در ادامه گفت : طیف دیگری وجود دارد که کاملا دچار خاموشی شده است یعنی به دلیل اینکه حجم نگرانی بسیار بالا است واکنشی نشان نمی‌دهند. وضعیت این افراد نیز خوب نیست چراکه سهل انگاری زیادی نسبت به مسائل دارند که باعث آسیب به خود و دیگران می‌شوند.

این روانشناس با بیان اینکه یک حد میانه  از مراقبت، نگرانی ها و اضطراب ها وجود دارد که فقط به شما اعلام خطر می‌دهد اظهار کرد: امروز به دلیل گسترش فضای مجازی، مطالب آموزشی جهانی نیز در اختیار افراد است. بنابراین اگر یک فرد به حد مناسب نگران باشد در رابطه با کرونا ویروس کفایت می‌کند. فلذا باید با در نظر گرفتن حد وسط یک امنیت روانی برای خود ایجاد کنیم تا از گزند بیماری درامان باشیم.

او درباره یکی از اختلال هایی که منشا اضطراب دارد بیان کرد: هیپوکندریا یکی از این اختلال هایی است که باید حدود 6 ماه در فرد بروزپیدا کند تا ما بتوانیم برروی او اسم اختلال بگذاریم. یعنی بر اساس کتاب DSM ما نمی‌توانیم هر حالتی را بیمار انگاری یا هیپوکندریا بنامیم اما خیلی از افرادی که مضطرب هستند دچار بیمار انگاری می‌شوند که درخیلی از زمینه ها ممکن است یک شخص حتی بیمار هم نشود اما به دلیل تلقین های زیاد به بستری شدن نیز رسیده اند. این مسئله بسیار مهم است و باید به آن توجه کرد.

مهرجویی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه ما امروز درگیر بیمارانگاری شده است گفت: کتابی به نام DSM داریم که اختلال ها را بر اساس آن بررسی می‌کنیم و از آنجایی که جامعه ما در زمینه اضطراب بسیار مستعد است می‌توان گفت که جامعه ما دچار هیپوکوندریا شده است.

این روانشناس ادامه داد: در چند سال اخیر آنقدر شرایط بحرانی بوده که هرروز در زمینه های مختلف به مردم فشار وارد شده است یعنی به نوعی امروز یکی از شاخص های زندگی شهری ما اضطراب شده است. حس تعلیق و بی خبری یکی از عواملی است که اضطراب را در جامعه ما بالا می‌برد و هم اکنون حتی نمی‌دانیم چند تن مبتلا به کروناویروس شده اند.

او با گفتن این مسئله که سطح اضطراب جامعه اگر بالا باشد هرکاری از آن بر می‌آید تصریح کرد: این جامعه هر توهمی را به عنوان واقعیت می‌پذیرد. یعنی هرخوراکی از سوی رسانه های خارجی به مردم داده شود از آنجایی که توان تصور ندارند تا واقعیت را متوجه شوند به راحتی هر مسئله را می‌پذیرند. یعنی اگر به این جامعه گفته شود که بیماری از چین نیامده بلکه فلان کشور آمده است براحتی آن را قبول می‌ کنند.

بهاره مهرجویی در پایان با بیان اینکه کاهش 10 درصد اضطراب 40 درصد بر زندگی فرد تاثیر می‌گذارد تاکید کرد: هم اکنون برای کاهش اضطراب و نگرانی بیش از حد جامعه می‌توان کارهایی انجام داد و وظیفه کارشناسان روانشناسی، کاهش اضطراب جامعه است باید به یاری مردم بیایند و راه حل های صحیح و کاربردی ارائه دهند. 

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟