نامگذاری خیابان اکبر رادی/ آثار رادی ترجمه می شوند

به گزارش رکنا، نشست رسانه ای دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی با حضور بهزاد صدیقی دبیر این دوره از جشنواره، روح‌الله جعفری دبیر بخش مقالات و رادی شناسی و مصطفی محمودی روابط عمومی جشنواره، صبح امروز دوشنبه ۲۸ بهمن در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد صدیقی ضمن ارائه گزارشی آماری از جشنواره دوم تئاتر اکبر رادی، یادآور شد: طرح جشنواره در سال ۹۶ در هیأت مدیره بنیاد اکبر رادی مصوب شد تا در بخش‌های مختلف و با تشکیل شورای سیاستگذاری متغیر، برگزار شود. دور اول جشنواره را در ۶ بخش برگزار شد و قرار بود امسال هم در ۵ بخش برگزار شود ولی به دلیل محدودیت‌های مالی، سمینار بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی ایران و جهان را حذف کردیم.

وی ادامه داد: بخش‌های مسابقه نمایشنامه‌نویسی، سمینار رادی شناسی، صحنه‌ای به صورت غیر رقابتی با دعوت از ۵ نمایشنامه‌نویس و کارگردان و بخش رادیو رادی شامل نمایش‌های رادیویی و رادیوتئاتر، بخش‌های این دوره از جشنواره هستند.

صدیقی با بیان اینکه در بخش نمایشنامه‌نویسی ۳۵ نمایشنامه‌نویس با ۵۳ اثر از ۱۴ شهرستان شرکت کردند، اظهار کرد: مهمترین رویکرد جشنواره حمایت و تقویت جریان نمایشنامه‌نویسی کشور و ترغیب نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای برای حضور در این رویداد بوده است. جایزه و اعتبار جشنواره، نشان و مدال اکبر رادی است که به برگزیدگان اهدا می شود.

سپس روح الله جعفری درباره بخش مقالات و رادی شناسی دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی، توضیح داد: در این دوره ۱۸ چکیده مقاله از ۷ زن و ۱۰ مرد، از شهرهای تهران، همدان، مشهد، مهاباد و کرج به دبیرخانه ارائه شده و سپس ۷ چکیده مقاله برای نوشتن و در نهایت ۳ مقاله برای ارائه در سمینار انتخاب شدند. مقالات برگزیده در کتاب رادی شناسی منتشر می‌شوند.

وی ادامه داد: در بخش مونولوگ هم به صورت غیررقابتی ۵ مونولوگ از محمد چرمشیر، ابراهیم پشت‌کوهی، مهدی میرباقری، مژگان خالقی و مهسا طالبی رستمی ارائه شدند که از این ۵ اثر، ۳ نمایشنامه «صدای غمگین یک پرنده» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی عباس غفاری، «رود رادی» نوشته و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی و «گل های پژمرده» نوشته مهدی میرباقری با کارگردانی فریدون محرابی در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌روند و برای اجرای عمومی این ۳ اثر هم رایزنی‌هایی شده است.

جعفری تأکید کرد: یکی از اهداف برگزاری سمینار احیا کردن سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی است. توجه کردن به حوزه‌های بینارشته‌ای در این دوره مدنظر قرار گرفته است.

در بخش پایانی این نشست، بهزاد صدیقی دبیر دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی، با اشاره به رویکردهای بنیاد رادی در سال ۹۹، گفت: قصد داریم آثار استاد رادی به زبان‌های خارجی ترجمه کنیم و همچین رویکرد دیگر بنیاد در سال آینده، تأسیس و راه‌اندازی خانه‌موزه استاد اکبر رادی است.

وی در پایان اعلام کرد: نامگذاری یکی از خیابان‌های اطراف خانه هنرمندان به نام اکبر رادی توسط شورای اسلامی شهر تهران نامگذاری خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟