تمام بناهای ثبت ملی شده کشور در معرض تخریب / بودجه حفاظت از آثار باستانی هر سال کاهش می یابد

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، فیلمی در فضای مجازی نشان می دهد که کاشی های ارزشمند مسجد شیخ لطف الله خان به دروازه فوتبال چند جوان تبدیل شده و توپ فوتبال مدام به این اثر هنری کوبیده می شود و کاشی های آبی آن مورد هجوم قرار می گیرد.

تصویر منتشر شده از اصفهان است ، شهری که یکی از پر بازدید کننده ترین شهرهای توریستی و گردشگری ایران محسوب می شود و سالانه جمعیت زیادی از گردشگران خارجی و داخلی به آن سفر کرده و همین تعداد مسافر و گردشگر باعث شده است که دقت بیشتری نسبت به شهرهای دیگر برای مراقبت از آثار باستانی وجود داشته باشد و حال با دیدن این تصویر ، دلنگرانی در مورد مراقبت ها از دیگر آثار باستانی کشور در شهرهایی که تا این حد  گردشگر ندارند بیشتر می شود. 

 سالانه چند درصد از آثار باستانی ایران دستخوش تخریب انسانی (نوشتن یادگاری و...) قرار می گیرد؟

رحیم یعقوب زاده -رییس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت : نسبت به سال های گذشته ، فرهنگ مردم در خصوص نحوه مراقبت از آثار باستانی بسیار بهتر شده، دیدگاه و نوع مواجهه، حتی دغدغه آنها برای حفاظت از آثار باستانی تغییر کرده است.

مردم به جذابه های گردشگری که عمدتا بناهای تاریخی هستند نگاه محافظتی پیدا کرده اند. تا 10-15سال پیش نه تنها آثار تاریخی ما مرمت نمی شد بلکه خوب محافظت هم نمی شد. برخی از مردم در بازدید از بناهای به نوشتن اسم یادگاری بر بنا اقدام می کردند. حتی نگهبان چغازنبیل می گفت که مردم به عنوان یادگاری آجرهای این بنا را با خود می بردند و من تنها نمی توانم از این بنای تاریخی حفاظت کنم. در آن زمان چغازنبیل به عنوان یک بنای ثبت شده یک نگهبان داشت.

بودجه حفاظت از آثار تاریخی هر سال کاهش می یابد

مدرس دانشکده علم و فرهنگ با اشاره به این که متاسفانه با توجه به این که بناهای تاریخی یکی از ظرفیت های ما برای درآمد است، افزود: آثار تاریخی غرور ملی ما را افزایش می دهد و از نظر فرهنگی به ما ارزش می دهد. هنوز با آنچه باید باشیم فاصله داریم. دغدغه مسئولان و متولیان ما در این حوزه خیلی بیشتر از این باید باشد. مجلس و دولت، وزارت میراث فرهنگی باید دغدغه داشته باشند و بودجه حفاظت از آثار تاریخی هر سال افزایش یابد. در حالی که امروزه یا این بودجه هر ساله کاهش می یابد یا متناسب با تورم نیست. حرکت رو به جلو این است که در شعارها اثری از حفاظت از آثار تاریخی وجود دارد.

زمین فوتبال شدن مسجد شیخ لطف الله حادثه تصادفی است

یعقوب زاده با بیان اینکه  آثار تاریخی شناخته شده ما نسبتا بهتر محافظت می شود افزود:  حادثه مسجد شیخ لطف الله شکل تصادفی است  اما حتی این یک مورد هم باید نگرانی ما را برانگیزد و بدانیم که این اتفاقات در دیگر بنا هم رخ می دهد. بناهایی که در فهرست ملی ثبت شده اما ثبت جهانی نشده است این اتفاقات به کرات اتفاق می افتد.  بناهای ثبت ملی شده کشور  به طور کل در حال تخریب هستند. در حقیقت باید گفت بناهایی که می توان از آن درآمد کسب کرد در حال تخریب هستند. در این شرایط باید  از فضای مجازی تشکر کنیم که این موضوعات را به این شکل عمومی می کند و باعث می شود که مردم بیشتری حساسیت به خرج دهند و استثنائات نیز فشار افکار عمومی را برای محافظت بهتر برانگیزد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 542534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟